In de week waarin Nederland, Duitsland en België aangaven samen het WK Vrouwen in 2027 te willen organiseren, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Reebok krijgt mogelijk een nieuwe eigenaar. Het sportmerk is nu nog eigendom van adidas, maar de Duitse sportmerkgigant onderzoekt de komende maanden een verkoop van Reebok. Volgens Bloomberg
is een interne review in de ‘eerste fase’. Reebok heeft sinds de oprichting in 1958 al vaak moeite gehad om voet aan de grond te krijgen in de sportwereld en winstgevend te zijn. Desondanks betaalde adias in 2006 maar liefst 3,8 miljard dollar voor het van origine Engelse sportmerk. De laatste jaren focuste Reebok zich steeds meer op de fitnessindustrie. Het sloot contracten af met onder meer de UFC en CrossFit, wat – in combinatie met het terugdringen van de kosten – leidde tot winstgevendheid in 2019.
De coronacrisis hakte er echter zwaar in bij Reebok, dat de verkopen met 42% zag dalen in het tweede kwart. adidas CEO Kasper Rorsted zou Reebok willen verkopen voor een prijs die niet hoger ligt dan 2,4 miljard dollar. Onder meer VF Corp, dat onder andere Timberland en North Face in haar portefeuille heeft, en het Chinese Anta International Group Holdings zouden interesse hebben in Reebok.
Royal A-ware is komend seizoen met Zaanlander-kaas de nieuwe sponsor van de dames- en heren langebaan schaatsploeg onder leiding van Jillert Anema. Zaanlander is sinds 1919 het exclusieve kaasmerk van Albert Heijn, met een eigen receptuur. Zaanlander wordt geproduceerd door zuivelbedrijf Royal A-ware. De formatie van Anema zag eerder dit jaar EasyJet als sponsor vertrekken.
CEO Jan Anker van Royal A-ware: “Royal A-ware draagt de schaatssport een warm hart toe. We zijn een oer-Hollands familiebedrijf en maken kaas en zuivelproducten voor onze klanten in binnen- en buitenland. We zijn al jaren trotse sponsor van zowel het dames- als het heren schaatsmarathonteam van Jillert Anema. De marathon-dames schaatsen sinds dit seizoen onder de vlag van ons eigen kaasmerk Friesblond. De heren rijden onder de naam A-ware. We breiden de samenwerking uit naar de lange baan met Team Zaanlander. We hebben voor het Zaanlander-merk gekozen omdat dit een bekend merk is bij veel consumenten.”
Er ontstonden deze week opnieuw geruchten over plannen voor een nieuwe Europese topcompetitie. Sky News meldde dat Liverpool en Manchester United in gesprek zouden zijn over een zogenaamde European Premier League, waar ook de FIFA zijn steun aan zou verlenen. Er zou door financiers al gekeken worden om een bedrag van 6 miljard dollar op te halen om de nieuwe competitie te financieren. Het nieuwe toernooi zou gaan bestaan uit teams die voornamelijk uit Engeland, Spanje, Duitsland, Frankrijk en Italië komen.
In dezelfde week als bovenstaand nieuws kwam naar buiten dat de UEFA nadenkt over een nieuw format voor de Champions League. De Europese voetbalbond zou het toernooi willen uitbreiden van 32 naar 36 teams. Bovendien wordt er gekeken naar een nieuwe invulling van de poulefase en de (her)invoering van een Final Eight, zoals de eindfase van de Champions League dit jaar ook werd afgewerkt in één land en telkens in één wedstrijd. De UEFA noemde het plan voor een nieuwe Super League overigens ‘saai’.
FC Groningen en Office Centre hebben het hoofdsponsorschap voor onbepaalde tijd verlengd. De verbintenis gaat medio 2021 in, na afloop van de huidige overeenkomst. Office Centre is sinds het seizoen 2019/’20 als hoofdsponsor verbonden aan FC Groningen.
Algemeen directeur Wouter Gudde van FC Groningen spreekt van een bijzondere overeenkomst. “We zijn er enorm trots op dat we samen met Office Centre dit bijzondere partnership voor onbepaalde tijd zijn aangegaan. De hoofdsponsor is de meest prominente partner van de club en dan juist nu het contract verlengen is het mooiste cadeau wat de FC in deze tijd kan krijgen. Het zegt veel over het vertrouwen dat Office Centre heeft in FC Groningen voor de aankomende jaren. We hebben allebei het idee dat we nog flink kunnen groeien. Daar gaan we elkaar mee helpen. Als je juist in deze tijd zo vierkant achter een club gaat staan, tekent dit de betrokkenheid, maar ook de enorme waarde van het partnership.”
Team Jumbo-Visma start in 2021 een eigen vrouwenwielerploeg. Daarmee zet Team Jumbo-Visma, dat onder andere beschikt over een World Tour-formatie en een Development Team, de volgende stap in de ontwikkeling van de ploeg. De uitbreiding met Team Jumbo-Visma Women is tot stand gekomen in samenwerking met hoofdsponsors Jumbo en Visma. Ook Parkhotel Valkenburg verbindt zich aan de nieuwe vrouwenploeg.
Teammanager Richard Plugge had al langere tijd de ambitie om een vrouwenteam te starten. “De tijd is inmiddels rijp om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Het is fantastisch om middels een eigen vrouwenploeg een grote bijdrage te gaan leveren aan het nationale en internationale vrouwenwielrennen. Met de komst van dit vrouwenteam maken we Team Jumbo-Visma compleet, waarbij we talentherkenning, talentontwikkeling en topsport op het hoogste niveau omarmen. Daarnaast is het fantastisch dat we hiermee ook jonge meiden op termijn perspectief kunnen bieden binnen ons Academy-model”, aldus Plugge.
Team Jumbo-Visma Women gaat in 2021 onder een continentale licentie van start, aangezien de regelgeving van de UCI een nieuwe ploeg niet toestaat direct tot de Women’s World Tour toe te treden. Meervoudig wereldkampioene Marianne Vos is een van de uithangborden van het nieuwe team.
Ajax lanceert de Ajax Gaming Academy, een app waarmee FIFA spelers toernooien kunnen spelen en exclusieve tutorials kunnen bekijken. In de app worden de komende maanden verschillende FIFA21 toernooien, zoals de Ziggo Ebattles, georganiseerd. Met deze toernooien maken beginnende en ervaren spelers kans op speciale prijzen.
De Ajax Gaming Academy is het eerste digitale platform dat Ajax Esports lanceert en is daarmee ook het eerste FIFA Esports team met een uitgebreide app. De komende maanden wordt de app verder ontwikkeld, onder andere door het toevoegen van een rankinglijst. Daarnaast heeft mobile gaming partner Azerion exclusieve minigames ontwikkelt waarvan er al een beschikbaar is in de app en er nog enkele in aantocht zijn.
Onderzoek onder Ajax-fans wereldwijd bracht naar voren dat FIFA fans naar twee dingen op zoek zijn: toernooien spelen en beter worden in FIFA. Menno Geelen, commercieel directeur bij Ajax: “Samen met Ziggo organiseren we wekelijks de Ziggo Ebattle waarmee unieke prijzen te winnen zijn. We introduceren ook een uitgebreide serie aan FIFA21 tutorials zodat spelers beter kunnen worden. Dit is compleet in lijn met de filosofie van Ajax om talent beter te maken.”
Headerfoto: Suriyawut Suriya / Shutterstock.com