In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Ajax is donderdag 22 april tijdens de zevende editie van de Dutch Marketing Awards uitgeroepen tot ‘Marketing Transformer of the Year’. De prijs wordt toegekend aan organisaties die ‘aantoonbaar succesvol een marketingtransformatietraject hebben ondergaan of kunnen aantonen dat er een indrukwekkende transformatie gaande is’.
De jury was volgens eigen zeggen ‘blown away’ door deze inzending. Uit het juryrapport: “Ajax heeft met haar case aangetoond dat marketing echt het verschil kan maken in de groei van een merk en de daarbij behorende revenuen. De hele opzet, aanvliegroute en uitvoer van de transformatie is een schoolvoorbeeld van hoe je een transformatie zou moeten doen. Wat we erg sterk vonden is dat de marketingafdeling er zes jaar geleden nog niet was, maar onder bezielende leiding van Van der Sar heeft dat inmiddels een plek gekregen in de directie van Ajax en is Ajax uitgegroeid tot wereldmerk.”
Wil je meer weten over de marketing van Ajax? Schrijf je dan in ons voor evenement ‘De TikTok-trend’. Tijdens dit online event gaan we dieper in op de kansen die TikTok biedt en lichten twee social media-redacteuren van Ajax het succes van de club op social media toe.
De Eredivisie CV en de achttien Eredivisieclubs zijn een driejarige overeenkomst aangegaan met de wereldwijde game-ontwikkelaar First Touch Games. Door de samenwerking kan de Eredivisie een nieuw internationaal publiek bereiken, met de achttien eredivisieclubs debuterend in de nieuwe versie van de mobiele voetbalgame Score! Hero 2.
Score! Hero 2 is het vervolg op de originele Score! Hero-game, die meer dan 300 miljoen keer is gedownload. In de nieuwe versie is een aantal dingen verbeterd, zoals de introductie van de officiële licenties van een viertal voetbalcompetities in Europa. Naast de samenwerking met de Eredivisie, die alle 18 teams in het seizoen 2020/21 en de twee seizoenen daarna omvat, verschijnen ook teams uit de Spaanse La Liga, Duitse Bundesliga en Belgische Pro League in het spel. Marc Rondagh, Business Development Manager bij de Eredivisie: “Score! Hero 2 biedt ons een platform om nieuwe fans te bereiken en bestaande fans meer te binden, zowel nationaal als wereldwijd. Daarnaast biedt het spel veel vermaak op dagen wanneer er geen voetbal is.”
Een opvallend nieuwtje in golf deze week. De PGA Tour maakte bekend de populairste spelers van de tour een extra geldprijs te geven. Om in aanmerking te komen voor de prijzenpot van in totaal 40 miljoen dollar wordt er gekeken naar welke spelers een positieve impact hebben op de sport. De golfer bovenaan de lijst kan maar liefst 8 miljoen dollar op zijn rekening bijschrijven. Het Player Impact Program heeft verschillende parameters, zoals de populariteit op Google, engagement op social media en de Nielsen Brand Exposure ratings, die meet hoeveel exposure spelers genereren voor hun sponsors.
De beslissing van de PGA Tour wordt met gemengde gevoelens ontvangen door de golfers. Grootste punt van kritiek is dat er nog meer geld naar de bekendste spelers gaat, wat het gat tussen de toppers en de rest verder vergroot. Waarschijnlijk is het besluit van de PGA Tour ingegeven door de dreiging van een op handen zijnde Premier Golf League, waar de golfers meer geld zouden kunnen verdienen. De vergelijking tussen golf en voetbal, waar de oprichting van de Super League op een fiasco uitliep, is opmerkelijk. In beide sporten probeert een officiële instantie door middel van geld de meest populaire actoren binnenboord te houden.
AD, onderdeel van DPG Media, wordt de nieuwe mediapartner van de Atletiekunie. De Atletiekunie en DPG Media sloten vandaag de overeenkomst voor dit mediapartnership. Het doel van de samenwerking is om gezamenlijk meer aandacht voor atletiek én hardlopen te creëren en DPG Media nog verder te positioneren als partner van de sport.
In Nederland lopen wekelijks bijna 1,5 miljoen mensen hard. Het afgelopen coronajaar hebben bovendien steeds meer mensen de hardloopschoenen aangetrokken. Onderdeel van het mediapartnership is een unieke Hardlopen special die deze week als bijlage bij het AD is gevoegd.
“De samenwerking met DPG Media biedt ons de mogelijkheid een breed podium te creëren voor onze sport waarbij we mensen van top tot breedte kunnen laten genieten van atletiek en hardlopen”, aldus Pieke de Zwart, directeur van de Atletiekunie. “Het is onze missie de atletiek en loopsport te laten groeien en bloeien door mensen verantwoord in beweging te brengen én houden. Zichtbaarheid is daarbij essentieel. Samen met DPG media inspireren en motiveren we sportliefhebbers op alle vlakken. Zowel de verhalen van onze Nederlandse topatleten als de regionale clubcompetitie of de lokale hardloopwedstrijd.”
Wielerliefhebbers kunnen de Vuelta d’Espana dit jaar voor het eerst ook via Twitch volgen. De organisaite van de Ronde van Spanje heeft namelijk als eerste gronde ronde een account op het streamingplatform gelanceerd. In de eerste uitzending waren de presentatoren van de populaire podcast ‘A Pie de Puerto’ te zien. Vooralsnog zijn er alleen plannen om in aanloop naar de Vuelta wekelijks een uitzending te verzorgen over nieuws rondom de koers met wisselende gasten.
De organisatie van de Indy 500 is van plan 135.000 toeschouwers toe te laten bij de roemruchte race op de Indianapolis Motor Speedway. Daarmee wordt de Indy 500 het best bezochte sportevenement sinds de start van de corona-uitbraak, in januari 2020. Met 135.000 fans wordt de capaciteit voor ongeveer 40 procent benut.
Het circuit staat bekend als de grootste sportaccommodatie ter wereld. Normaal gesproken komen er over het hele weekend ongeveer 400.000 toeschouwers op de Indy 500 af.
In de Verenigde Staten laten steeds meer clubs toeschouwers toe in de stadions. Zo werd op 18 april in Alabama een college footballwedstrijd gespeeld voor bijna 50.000 toeschouwers en waren er 38.000 fans aanwezig bij de openingswedstrijd van de Texas Rangers.
PSV heet Ctac welkom in de sponsor- en partnerpiramide van de club. Het bedrijf, dat al jaren een lidmaatschap van PSV Business heeft, verbindt zich tot en met 2024 als Official Trainingskit Partner aan PSV.
Ctac is een IT-bedrijf dat gedurende de samenwerking PSV gaat ondersteunen als consultant op IT gebied. Voor supporters is het nieuwe partnership de komende drie seizoenen zichtbaar op de trainingskleding van de A-selectie. Het logo van Ctac komt op de achterzijde van de trainingscollectie te staan. Een primeur, want daarmee is Ctac per 1 juli de eerste Official Trainingskit Partner van PSV. Ctac zou ongeveer 500.000 euro per jaar betalen.
Headerfoto: Nicolas Economou / Shutterstock.com