In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Om te laten zien op welke manier DSM en de wielerploeg die het sponsort samenwerken, lanceert de formatie een drietal ‘virtual reality’ afleveringen. Via 360˚-videoscènes wordt een uniek kijkje achter de schermen van het Team DSM partnerschap geboden. De eerste aflevering ‘Be the best you can be’ is al te bekijken. Er is een speciale app beschikbaar om de video’s in virtual reality te bekijken. Ook is er een interactieve website voor mensen die geen VR-bril hebben.
DSM is sinds begin dit jaar hoofdsponsor van de succesvolle wielerploeg. In de samenwerking speelt innovatie een belangrijke rol.
Radio 538 verlengt de samenwerking met NOC*NSF. Het radiostation wordt daarmee exclusief radiopartner van de Olympische Zomerspelen in Tokyo. De zender is sinds de Spelen van 2000 al officieel partner van de sportkoepel en stimuleert met locatie-uitzendingen, spraakmakende interviews en exclusieve content de promotie van sport en TeamNL in Nederland.
Gerard Dielessen, Algemeen Directeur NOC*NSF: "Radio 538 is al meer dan 20 jaar met succes onze mediapartner. We verlengen dit partnership graag tot tenminste einde van dit jaar. 538 is een prachtig vooruitstrevend radiostation in Nederland en voor ons een zeer belangrijk platform om TeamNL vanaf locatie onder de aandacht te brengen bij de fans. En dat geldt zeker nu er geen Nederlandse fans in Tokyo mogen zijn.
Het amateurvoetbal in Nederland levert in de breedste zin een enorme maatschappelijke bijdrage aan de gezondheid en ontwikkeling en vorming van de Nederlandse samenleving. Volgens het SROI-model van de UEFA bedraagt de waarde voor de samenleving in totaal 5,23 miljard euro. Dat maakte de KNVB deze week bekend.
Dit SROI-model (social return on investment) is een kosten-batenanalyse die overheden en sportbonden in staat stelt om de maatschappelijke waarden van voetbal te evalueren. De uitkomsten van het SROI-model komen in Nederland uit op een totale maatschappelijke waarde van 5,23 miljard euro op jaarbasis. Het gaat om onder meer besparing op zorgkosten, opleiding & educatie, toename in arbeidsproductiviteit, afname van ziekteverzuim en misdaadpreventie.
De sociale impact is 1,42 miljard euro. Het amateurvoetbal levert verder een directe bijdrage van 1,27 miljard aan de economie op. Tot slot wordt er dankzij het amateurvoetbal 2,54 miljard bespaard op de gezondheidszorg.
KLM is dit jaar geen naamgever en hoofdsponsor meer van het KLM Open. KLM blijft wel als businesspartner aan het toernooi verbonden dat nu Dutch Open heet. In 2020 kon de Nederlandse editie van de European Tour, het KLM Open, als gevolg van COVID-19 niet doorgaan. Als het internationale golftoernooi dit jaar definitief groen licht krijgt, wordt het Dutch Open gespeeld van 16 tot en met 19 september op de baan van Bernardus Golf in Cromvoirt. KLM doet een stap terug maar blijft als business partner aan het toernooi verbonden.
Harm Kreulen, directeur KLM Nederland: “Het toernooi is door de jaren heen uitgegroeid tot een heel effectief en integraal onderdeel van KLM’s commerciële bedrijfsvoering, net zoals bijvoorbeeld running en cultuur. Het is een platform om in gesprek te gaan met klanten en zakenrelaties. Dat blijft zo, maar de rol van KLM is dit jaar aangepast en meer bescheiden, vanwege de situatie waarin we ons bevinden.”
Voor het eerst in het bestaan van de club heeft Feyenoord een Official Training Partner aan zich weten te binden. Het Rotterdamse softwarebedrijf JEX staat vanaf het nieuwe seizoen op alle adidas-trainingskleding die door de spelers en staf van zowel Feyenoord 1 als de elftallen van Feyenoord Academy wordt gedragen.
JEX.nl is een platform dat het inhuren, verhuren en beheren van personeel voor bedrijven en uitzendbureaus sterk vereenvoudigt. Door middel van het partnership met Feyenoord, dat in ieder geval voor twee seizoenen wordt aangegaan, wil de snelgroeiende organisatie landelijke bekendheid genereren om de groeiambities te verwezenlijken.
Joris van Dijk, commercieel directeur van Feyenoord, is blij met het partnership. “In de internationale voetbalwereld is een separate trainingspartner gemeengoed maar het is uniek in de historie van Feyenoord én van de Eredivisie dat op de trainingskleding een ander merk dan de hoofdpartner zichtbaar is. Wij zijn de afgelopen maanden onder de indruk geraakt van de kwaliteit van de dienstverlening van het platform JEX.nl en verwachten dat wij hen goed kunnen helpen bij het realiseren van hun commerciële doelstellingen.”
De 40ste editie op 24 oktober wordt de laatste NN Marathon Rotterdam onder regie van Mario Kadiks. De CEO van Golazo Sports Nederland krijgt op eigen verzoek binnen het bedrijf een nieuwe functie. Kadiks (62) gaat een belangrijke adviseursrol vervullen en zal zich onder meer bezighouden met de strategische ontwikkeling van het Europese sport- en gezondheidsbedrijf.
Kadiks is sinds september 1985 organisator van de NN Marathon Rotterdam. Het destijds noodlijdende evenement (er was aanvankelijk zelfs geen geld voor inschrijfformulieren) ontwikkelde zich onder zijn aanvoering tot een professioneel geleid, financieel gezond, innovatief en internationaal hooggewaardeerde race & loopbelevenis annex volksfeest.
Bob Verbeeck, de Belgische oprichter, eigenaar en CEO van de Golazo Groep: “Wij begrijpen en respecteren het besluit van Mario om zich na zo vele jaren terug te trekken uit zijn uitvoerende rol. Hij is één van de grondleggers van het succes en groei van Golazo Nederland en daar wil ik hem uitdrukkelijk voor bedanken. We zijn ook erg blij dat we de samenwerking met Mario kunnen voortzetten en dat hij zijn waardevolle expertise in dienst stelt van de verdere de ontplooiing van ons bedrijf.”
Headerfoto: Shutterstock.com