In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Zodra het gaat vriezen, wil heel Nederland ’t liefst zo snel mogelijk het ijs op. Daar komt veel organisatie bij kijken. Overal in het land dreigt een tekort aan enthousiaste vrijwilligers, die bij vorst zorgen voor prachtige en veilige natuurijsbanen. Schaatsbond KNSB wil daarom – in samenwerking met Unox – een flink aantal nieuwe natuurijsmeesters opleiden. Vandaag start de wervingscampagne.
Schaatsen op natuurijs zit in het hart van de Nederlandse cultuur en staat zelfs op de lijst van Immaterieel Cultureel Erfgoed. “Daarom is het belangrijk dat het behouden blijft”, zegt Rieks Poelman van de KNSB. “Zonder ijsmeesters, geen natuurijsbanen of veilige ijstrajecten.”
“We vinden het fantastisch wat de KNSB doet voor alle schaatsliefhebbers”, zegt Liane Lens, Marketing Manager bij Unox. Unox heeft toegezegd voor de eerste 100 ijsmeesters in de dop het cursusgeld te betalen. “Voor ons is het vanzelfsprekend eraan bij te dragen dat er volop geschaatst kan blijven worden. Je wenst toch dat dit nooit verloren gaat. Geluk zit in zulke eenvoudige dingen. Genieten van je eerste moment op het ijs, met z’n allen het ijs op en daarna bijkomen aan de keukentafel. Laten we hopen dat het weer kán deze winter!”
Kijk op www.knsb.nl/ijsmeester voor alle informatie.
De eerstvolgende twee grote landentoernooien in het vrouwenvoetbal zijn wederom bij de NOS te zien. De publieke omroep heeft de uitzendrechten van zowel het EK in 2022 als het WK in 2023 bemachtigd.
Van het WK 2023 in Australië en Nieuw-Zeeland zendt de NOS iedere dag één WK-wedstrijd live uit. Hieronder vallen ook alle wedstrijden van Oranje (bij plaatsing) alsook de halve finales en finale.
"Door de prestaties van de Oranjevrouwen zijn de grote toernooien echte superevenementen geworden met wedstrijden die massaal worden meebeleefd", zegt Maarten Nooter hoofdredacteur van NOS Sport. "Het is daarom heel mooi dat niet alleen alle kwalificatiewedstrijden en het komende EK bij de publieke omroep te zien zijn, maar ook het WK van 2023."
Nederland moet zich nog kwalificeren voor het WK, maar ligt op koers voor plaatsing. De Oranjevrouwen staan op de eerste plaats in hun poule. Voor het EK 2022 in Engeland zijn de Leeuwinnen al geplaatst. Naar de WK-finale in 2019 tegen de VS keken maar liefst 5,5 miljoen Nederlanders, een kijkcijferrecord voor de voetbalsters.
Als het aan de Franse Professional Football League (LFP) ligt, wordt er later dit seizoen een competitiewedstrijd gespeeld in China. Olympique Lyon en AS Monaco hebben toestemming gegeven om in februari 2022 hun duel in China af te werken. “We hebben een principeakkoord bereikt, met de voorwaarde dat het logistiek allemaal goed geregeld wordt want het is een verre trip. Dit is een ambitieuze operatie die veel kan betekenen voor het imago en de distributie van de Ligue 1”, zegt Lyon-voorzitter Jean-Michel Aulas tegen L’Equipe.
De LFP heeft nog wel toestemming nodig van de FIFA. De Franse competitie is al langere tijd bezig voet aan de grond te krijgen in China. In 2017 werd een kantoor in Peking geopend en in 2014 en 2018 en 2019 werd de Franse Super Cup in respectievelijk Peking en Shenzhen gespeeld.
FC Groningen boekte zondagavond de eerste thuiszege van het seizoen op AZ. Toch kijken de Noorderlingen met een dubbel gevoel terug op de wedstrijd. De club stelt dat het minimaal 75.000 euro is misgelopen omdat het treffen met AZ op zondagavond plaatsvond.
Met 5.988 no-shows was het aantal supporters en sponsorrelaties dat een geldig toegangsticket had voor Euroborg, maar hiervan zondagavond geen gebruik maakte, twee keer zo hoog als normaal. Daarnaast lag het aantal verkochte losse tickets de helft lager dan bij de laatste thuiswedstrijd tegen FC Twente, namelijk 2.671 tegen 5.412. Een inkomstenderving van circa 49.000 euro. In vergelijking met het thuisduel met FC Twente lag de horeca-omzet zo’n 29.000 euro lager.
FC Groningen heeft verschillende argumenten waarom het tegen voetballen op het tijdstip van 20.00 uur is. De club vindt dat jeugd hiermee wordt uitgesloten van stadionbezoek, evenals mensen uit diverse sectoren die de volgende dag weer vroeg aan een nieuwe werkweek moeten beginnen. Ook voor supporters die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer kan een zondagavondwedstrijd een onnodige drempel zijn om het stadion te bezoeken.
Algemeen directeur Wouter Gudde is duidelijk in zijn commentaar: “In totaal is onze financiële schade minimaal 75.000 euro, maar wat veel belangrijker is: wij verkopen een product, in dit geval een seizoenkaart, waarvan de supporter geen gebruik kan maken. De cijfers bevestigen ons gevoel dat voetballen op zondagavond 20.00 uur een heel slecht idee is. Wij vinden deze ontwikkeling zorgwekkend en willen graag discussie voeren gebaseerd op de feiten. Hopelijk gaan ook de andere clubs de cijfers in kaart brengen en komen we tot voortschrijdende inzichten.”
Lees bij ons ook hoe FC Groningen op termijn een plek in de top-5 van de Eredivisie wil afdwingen.
David Beckham gaat zich de komende jaren inzetten om Qatar te promoten. De voormalig topvoetballer zou maar liefst 175 miljoen euro ontvangen om tien jaar lang ambassadeur te zijn van het oliestaatje. Dat meldden diverse Engelse en Spaanse kranten deze week. De 46-jarige Beckham wordt in eerste instantie een van de uithangborden van het WK in Qatar, dat over dertien maanden begint.
Qatar wordt al geruime tijd bekritiseerd vanwege het schenden van mensenrechten. Bij de bouw van nieuwe stadions voor het WK zijn duizenden bouwvakkers overleden, vaak vanwege de erbarmelijke omstandigheden waarin ze moeten werken. Ook staan er gevangenisstraffen op homoseksualiteit en worden vrouwen volgens Amnesty International achtergesteld. Beckham zou zijn verzekerd dat voetbalfans tijdens het WK in Qatar regenboogvlaggen mogen gebruiken en hem zou zijn verteld dat er steeds meer vrouwen betrokken zijn in de politiek.
Ter gelegenheid van de 40e editie van de NN Marathon Rotterdam heeft NN de stad Rotterdam een XL schoen aangeboden. De schoen heeft de houding van een hardloper op volle snelheid met de hiel omhoog, waardoor de zool zichtbaar is. Op die zool is de plattegrond van Rotterdam te zien. In het materiaal van de sokkel zijn 1400 versnipperde en complete medailles met het jaartal 2020 verwerkt.
Mariëlle Krouwel, Head of Branding NN Group: “De schoen staat symbool voor de veerkracht van de Rotterdammers die altijd zijn blijven lopen in de afgelopen periode. Het kunstwerk krijgt een vaste plaats in de stad en is ter herinnering aan 2020, het jaar dat in het teken had moeten staan van de veertigste editie van de NN Marathon Rotterdam. In de sokkel waar de schoen op staat, zijn medailles die al klaar lagen op een duurzame manier verwerkt. Zo geven we ze weer terug aan alle hardlopers in de stad.”
Headerfoto: Wikimedia (CC 4.0) Rickazio