In de week waarin de Nederlandse sportwereld weer grotendeels werd stilgelegd, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Een plan om de Premier League stevig te hervormen werd afgelopen week unaniem door de 20 clubs van tafel geveegd. Het controversiële ‘Project Big Picture’ kon bij een overleg op geen enkele steun rekenen. Het plan was samengesteld door de Amerikaanse eigenaren van Liverpool en Manchester United en werd gesteund door de English Football League (EFL), de organisatie van de profcompetities onder het hoogste Engelse niveau.
‘Project Big Picture’ voorzag er onder meer in dat de macht van de topclubs in de Premier League werd vergroot door negen clubs die het langst in de competitie spelen speciale stemrechten te geven. Daarnaast was het de bedoeling de hoogste divisie terug te brengen van twintig naar achttien clubs. Ook zouden de League Cup en de Engelse Super Cup worden geschrapt en kregen clubs niet langer extra geld als ze degraderen. Wel zou er extra geld uit tv-inkomsten gaan naar clubs uit lagere divisies, die het project daardoor juist steunen.
Tijdens een bijeenkomst op woensdag bleek echter dat de clubs unaniem overeenkwamen het project "niet te onderschrijven". Opvallend was dat ook Manchester United en Liverpool zich in een gemeenschappelijke verklaring achter de andere clubs schaarden. Een nieuw voorstel voor een financiële injectie van 50 miljoen pond (zo'n 55 miljoen euro) vanuit de Premier League aan clubs uit de lagere Engelse divisies werd ook afgewezen.
De KNVB en Coca-Cola Nederland hebben hun partnership met een jaar verlengd tot en met 2021. Coca-Cola is via sportdrank Aquarius al sinds 2010 verbonden aan de KNVB en beide partijen hebben de samenwerking sinds 2015 uitgebreid met als doel om de voetbalbeleving in Nederland te vergroten.
Coca-Cola Nederland is al meer dan een decennium partner van de KNVB en blijft de voetbalsport voorlopig nog langer ondersteunen. “De verlenging van de samenwerking met Coca-Cola Nederland is een schitterend voorbeeld van goed partnership in deze moeilijke coronatijden”, zegt Jean-Paul Decossaux, directeur commercie van de KNVB. “Ook nu de Oranjewedstrijden zonder publiek gespeeld moeten worden, zijn Coca-Cola en de KNVB op een creatieve manier op zoek naar nieuwe ideeën om de samenwerking ook in deze tijden goed vorm te geven. Dat lukt alleen als beide partijen zich in een partnership flexibel opstellen.”
Het wereldkampioenschap voetbal is het best te vermarkten sportdomein. Het WK eindigt in de lijst van SportsPro voor de Olympische Zomerspelen en de NBA. Het WK voetbal wint al jaren sterk aan populariteit en weet elke vier jaar honderden miljoenen liefhebbers van over de hele wereld te trekken. Naar het laatste toernooi in 2018 keken alles bij elkaar opgeteld 3,5 miljard mensen volgens de FIFA. Maar liefst 1,12 miljard mensen zagen tenminste een minuut van de finale tussen Frankrijk en Kroatië.
Opvallende noteringen in de lijst van SportsPro zijn er voor de games League of Legends (12) en Call of Duty (41).
PSV lanceert in samenwerking met de zes premium partners uit het Brainport Partnership een vitaliteitsplatform voor hun medewerkers. Op dit platform vinden zij een serie aan korte video’s boordevol tips van verschillende experts op het gebied van voeding, beweging, ontspanning en energiemanagement.
Het vitaliteitsplatform is een gezamenlijk initiatief van Philips, Royal Swinkels Family Brewers, Jumbo, ASML, High Tech Campus, VDL Groep en PSV en ontstaan vanuit het premium partnership dat deze bedrijven hebben opgezet in 2019. "Vitaliteit is één van de kernwaarden van het partnership en in het leven van groot belang", aldus PSV. "Door de gang van alledag raakt dat begrip echter nogal eens op de achtergrond."
Om medewerkers op weg te helpen nemen de bedrijven hen op het platform mee in verschillende thema’s die allemaal te maken hebben met vitaliteit.
Jeugdige fans van voetbalclub FC Emmen lopen voortaan met Wildlands Adventure Zoo Emmen op de borst. EasyToys, hoofdsponsor van de eredivisionist, gunt de Emmer dierentuin ruimte op de voetbalshirts voor de jeugd nu het park te lijden heeft onder de coronacrisis. Nadat de sponsordeal met FC Emmen onlangs rondkwam, waren EasyToys en de voetbalclub nog op zoek naar een goed doel voor de jeugdshirts van de merchandise.
Eric Idema, CEO van EasyToys en zelf afkomstig uit Emmen, kwam in overleg met FC Emmen snel uit bij Wildlands. “Ik vind dat we iets terug moeten doen voor bedrijven die de dupe zijn door corona. Wildlands is een begrip in de regio en we geven ze graag een extra steuntje in de rug in deze voor hen zware tijden. Het is een stukje burenhulp, of naoberschap, zoals wij dat hier noemen.”
In deze moeilijke tijden voor sportliefhebbers is er een fan die nog wél in het stadion komt. Maar ook hij heeft het lastig, zo laat Budweiser in deze reclame zien.
Headerfoto: Shutterstock.com