Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zet.
De wielrenners -en rensters van Movistar zullen in de komende Tour de France en Tour de France Femmes een speciaal tenue dragen. Met de ‘Iceberg’, zoals het tricot heet dat door kledingsponsor Gobik is ontworpen, wil het Spaanse team aandacht vragen voor de smeltende ijskappen als gevolg van klimaatverandering.
De kledingstukken van de 'Iceberg'-collectie bestaan voor minstens zestig procent uit gerecycleerde kunststoffen (flessen, visnetten, productieoverschotten). Het wordt daarmee het meest duurzame tenue dat ooit door een team in de Tour de France is gedragen. De shirts zullen na de Tour gesigneerd en geveild worden voor oceaanbeschermingsprogramma’s. Movistar zal in aanloop naar de Tour meer informatie geven over deze veiling.
Eind vorig jaar lanceerde het digitale game- en reclamebedrijf Azerion (hoofdsponsor van de Vrouwen Eredivisie) ‘Azerion Fanzone’: een digitaal platform waarop fans van een sportclub alles kunnen vinden wat zij nodig hebben. Zo biedt Azerion Fanzone onder meer een nieuwsoverzicht van je favoriete club, zit de ticketverkoop erin geïntegreerd en heeft de app een live wedstrijdcentrum. Azerion Fanzone heeft inmiddels de interesse gewekt van een kleine twintig clubs, waarvan tien Nederlandse.
Door het digitale ‘ecosysteem’ dat Azerion Fanzone creëert, kunnen clubs op een meer persoonlijke en interactieve manier in contact komen met hun fans. Het platform fungeert eigenlijk als centraal punt voor alle online interacties. Daarnaast biedt Azerion Fanzone interessante reclame- en sponsormogelijkheden. Door het uitgebreide gebruikersplatform en de geavanceerde advertentietechnologie van Azerion kunnen adverteerders op grote schaal gerichte en impactvolle campagnes kunnen leveren.
'Nieuwe deuren geopend'
Jurriaan van Teunenbroek, Vice President of Games & Content bij Azerion, merkt op: “We zijn verheugd om te zien hoe Azerion Fanzone de manier heeft veranderd waarop sportclubs met hun fans omgaan. Dit baanbrekende platform heeft nieuwe deuren naar fan engagement geopend. Door de naadloze integratie van advertentietechnologie heeft Azerion Fanzone daarnaast een enorm potentieel voor merken om hun doelgroep effectief te bereiken.“
Sinds de lancering in december heeft Azerion Fanzone veel grip gekregen in Nederland, met tien clubs uit de Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie die het platform gebruiken. Door dit succes heeft Azerion Fanzone ook Belgische en Turkse clubs al weten te overtuigen en heeft het plannen om in de nabije toekomst ook Portugal, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk aan te doen.
Unibet lanceert een nieuwe campagne met Matchis, het Nederlandse Centrum voor Stamceldonoren, om meer bewustzijn te creëren voor stamceltransplantatie en het tekort aan donoren. Als onderdeel van de campagne activeert Unibet haar klantendatabase om zich te registreren als stamceldonor. Het project maakt deel uit van ‘Unibet Impact’ in Nederland.
Jaarlijks worden duizenden mensen gediagnosticeerd met een vorm van bloedkanker. Voor honderden van deze patiënten is een stamceltransplantatie de laatste kans om te overleven. Helaas vindt slechts dertig procent van de patiënten een geschikte donor in zijn of haar familie. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk donoren zich registreren.
Unibet Impact
Matchis zorgt ervoor dat ernstig zieke patiënten die een stamceltransplantatie moeten ondergaan zo snel mogelijk de meest geschikte donor krijgen. Door het klantenbestand te activeren hopen Unibet en Matchis mensen aan te moedigen zich te registeren als stamceldonor. Via het ‘Unibet Impact'-programma probeert Unibet met verschillende partnerships en initiatieven haar maatschappelijke betrokkenheid te vergroten. Gedurende deze campagne vergoedt Unibet bijvoorbeeld de kosten die Matchis maakt om nieuwe donorregistraties te verwerken.
“Er is tijdens het huidige Nederlandse voetbalseizoen veel aandacht geweest voor het belangrijke werk dat Matchis dagelijks doet", zegt Lennart Kessels, General Manager van Unibet Nederland. "Het is een eer om samen met Matchis deze unieke campagne te lanceren en hen te steunen. ‘Door spelers, voor spelers' is onze Unibet-filosofie en ik hoop dat we met deze campagne niet alleen het bewustzijn voor stamceldonoren kunnen vergroten, maar ook mensen die afhankelijk zijn van een stamceldonor kunnen helpen."
“Stamceldonatie heeft de afgelopen maanden veel aandacht gekregen via voetbalclubs. Veel mensen, vooral mannen, hebben zich aangemeld als donor"
Bert Elbertse, Manager Donorrelaties en Communicatie bij Matchis: “Stamceldonatie heeft de afgelopen maanden veel aandacht gekregen via voetbalclubs. Veel mensen, vooral mannen, hebben zich aangemeld als stamceldonor. Het is geweldig dat we met deze campagne zoveel mensen kunnen bereiken. Velen van hen zullen het afgelopen jaar waarschijnlijk al over stamceldonatie hebben gehoord via het voetbal, dus dit is een herinnering voor degenen die er misschien al over hebben nagedacht en hopelijk nu besluiten om zich aan te melden als stamceldonor."