In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Antoinette de Jong gaat een samenwerking aan met Daikin. De schaatsster van Team Jumbo-Visma wordt in ieder geval tot en met de zomer van 2022 ondersteund door het bedrijf dat is gespecialiseerd in binnenklimaatoplossingen. Daikin is sinds 2018 ook hoofdsponsor van de KNSB.
“Schaatsminnend Nederland kent de kwaliteiten van Antoinette en kijkt uit naar haar prestaties in Beijing,”zegt Edwin Hoogerwerf, directeur van Daikin Nederland. “Wij zijn erg enthousiast over onze samenwerking en zijn trots om met zo’n topatleet de topprestaties van onze airco’s, warmtepompen en luchtreinigers nog meer zichtbaar te kunnen maken bij het Nederlands publiek. Als hoofdsponsor vinden we het niet alleen belangrijk onze financiële bijdrage te leveren zodat schaatsend Nederland tot de wereldtop behoren kan, wij zetten tevens onze kennis en oplossingen in om een topklimaat te creëren voor de topatleten. Dit doen we niet alleen bij hen thuis, maar bijvoorbeeld ook in het stadion, in de kleedkamers, in de trainingsruimte en onderweg in de hotelkamers. Wij dragen graag bij aan de successen van onze schaatsers door onze producten en kennis in te zetten voor een aangenaam en gezond binnenklimaat.”
Arsenal treedt aankomend weekend in het bekerduel met Nottingham Forest aan in een volledig wit tenue. Arsenal en shirtsponsor adidas willen hiermee aandacht vragen voor het jeugdgeweld in de Engelse hoofdstad.
Tussen juni 2020 en juni 2021 zijn er meer dan 10.000 steekincidenten geweest in Londen. Met de campagne No More Red wil Arsenal bewustzijn creëren voor een veiligere omgeving voor de jeugd. Het speciale witte shirt van de ‘Gunners’ wordt niet verkocht. Het is alleen bedoeld voor deze actie. In een video met daarin onder meer Idris Elba en Arsenal-icoon Ian Wright wordt de campagne gelanceerd.
Het AD gaat een samenwerking aan met UEFA Futsal EURO 2022 om het Europees kampioenschap Futsal in Nederland te promoten. Met de samenwerking willen AD en UEFA zaalvoetbal, internationaal bekend als ‘futsal’, onder de aandacht brengen bij het grote publiek.
“AD Sportwereld is de nummer 1 sportkrant van Nederland. We laten 24 uur per dag, 365 dagen in het jaar sport zien; via geschreven artikelen, video’s en podcasts. We hebben er hierdoor alle vertrouwen in dat we ervoor kunnen zorgen dat Futsal op de kaart gezet wordt en onze lezers en bezoekers de sport met belangstelling zullen gaan volgen, en we al bestaande Futsal fans uitstekend kunnen gaan bedienen en voorzien in hun interesse”, zegt Rhian Ket, partnership manager voor het AD bij DPG Media.
Gijs de Jong, Secretaris generaal KNVB en toernooidirecteur UEFA Futsal EURO 2022: “Ik ben blij met dit partnership, omdat we op deze manier het toernooi nog meer onder de aandacht kunnen brengen. We werken vanuit de KNVB al langere tijd samen met AD en het is mooi dat we de samenwerking deze winter uit kunnen breiden tijdens het EK Futsal. De sport verdient meer aandacht.”
Het EK Futsal gaat op 19 januari van start. De wedstrijden worden gespeeld in Amsterdam (Ziggo Dome) en Groningen (MartiniPlaza). Het toernooi moet als katalysator voor zaalvoetbal in Nederland gaan dienen.
Niels Grevenstuk is deze week gestart als Commercial Head of Global Sports Business bij ATPI Sports Events. Grevenstuk volgt in deze functie Michiel Aulbers op.
Grevenstuk heeft een jarenlange ervaring in de sport- en evenementensector. Afgelopen vier jaar was hij bij Ajax werkzaam als Hoofd van International Brand Partnerships. Daarvoor was hij Global Sponsorship Manager bij Heineken International. In die hoedanigheid was hij al betrokken bij verschillende ATPI-projecten zoals de activatie van de UEFA Champions League-sponsoring en de organisatie van het Holland Heineken House in Sochi en Rio de Janeiro.
“ATPI is een prachtig bedrijf met een dito klantportfolio en een rijke historie als het gaat om het organiseren en faciliteren van grote sportevenementen", zegt Niels Grevenstuk. "Ik heb ontzettend veel zin om samen met het team verder te bouwen aan zakelijke innovaties, duurzame dienstverlening en internationale groei voor partners in competities, toernooien en evenementen."
Het Saoedische investeringsfonds Saudi Arabia Public Investment Fund (PIF) wordt na de overname van Newcastle United ook eigenaar van Intenazionale. Volgens International Business Times is er maar liefst 1 miljard dollar gemoeid met de overname van de Italiaanse topclub. Momenteel heeft de Chinese Suning Holdings Group nog 70% van de aandelen in handen. De eigenaren zijn sinds 2019 al op zoek naar iemand de aandelen wil overnemen.
Inter verkeert al jaren in financieel zwaar weer. Ondanks het behalen van de landstitel leed de club in het seizoen 2020/’21 een verlies van 246 miljoen euro. De club van de Nederlanders Stefan de Vrij en Denzel Dumfries zou maandelijks 13 miljoen euro in rook zien opgaan. Vanwege de slechte financiële situatie moest Inter afgelopen zomer noodgedwongen sterspeler Romelu Lukaku voor meer dan 100 miljoen euro verkopen.
PIF betaalde in oktober al ruim 350 miljoen euro voor 80% van de aandelen in Newcastle United. Het Saoedische investeringsfonds wil een nog grotere rol van betekenis spelen in de voetbalwereld en zou ook in gesprek zijn om Olympique Marseille en een Braziliaanse club over te nemen.
Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid heeft de hoofdsponsoring van basketballclub Zorg en Zekerheid Leiden Basketball verlengd tot en met het seizoen 2023-2024. Zorg en Zekerheid is al sinds 2006 hoofdsponsor van de club.
“Naast het ondersteunen van het basketbal op het hoogste niveau komt onze samenwerking ook tot uiting in de maatschappelijke projecten die Zorg en Zekerheid Leiden Basketball onderneemt”, zegt bestuurslid Henk Gerla. “Bewegen is gezond en leuk, maar in teamverband bewegen is nog gezonder. Dat sluit perfect aan bij de initiatieven van Zorg en Zekerheid Leiden Basketball om de jeugd in de buurt bij de sport te betrekken.”
Marcel Verburg, voorzitter van Zorg en Zekerheid Leiden Basketball, is ook zeer content met de verlenging van het sponsorcontract. “Mede dankzij de continuïteit van dit partnerschap kunnen wij al jaren meedraaien in de top van het Nederlandse basketbal”, aldus Marcel Verburg. "De nauwe samenwerking gaat verder dan alleen op het basketbalveld. Steeds meer ligt de nadruk ook op projecten met een maatschappelijk karakter, waarin het basketbal een centrale rol speelt. Denk aan clinics bij scholen, pleintjesbasketbal en ook het bezoek van wedstrijden door speciale groepen.”
Het in Eindhoven gevestigde digitaal adviesbureau Techonomy, gaat in 2022 met al haar activiteiten onder dezelfde merknaam opereren. De video- en contentproductie-activiteiten, de esports/gaming-activiteiten en de sportmarketingactiviteiten waren in de markt bekend onder de afzonderlijke namen Create5 en SportsCloud. Deze gaan nu verder onder de naam Techonomy. Het 50 medewerkers tellende bureau is snel gegroeid door diverse diepte specialisaties in de digitale dienstverlening.
Met het samenbrengen van alle activiteiten onder de naam Techonomy wil het bedrijf een eenduidig beeld in de markt creëren Het bureau dat onder andere werkt voor DMG, Ahoy Rotterdam, energiedirect.nl, KNVB, Toverland en Team Jumbo-Visma ziet dat klanten steeds meer om geïntegreerde dienstverlening vragen. Volgens Business Director Damian François is daarom de stap naar één merknaam logisch: “Onze groei dit jaar is vooral een gevolg van de uitbreiding van onze kennis en specialismen. De markt vraagt vandaag om geïntegreerde kennis over alle aspecten van de digitale keten. We verbinden juist alle kennis rond data, technologie, content en creativiteit. Dan is het ook prettig om alle activiteiten onder dezelfde merknaam aan te bieden.”
Marketing Director Tom van den Boom: “Onze aanpak vormt een antwoord op de markt revolutie die zich momenteel afspeelt en die nog eens extra wordt aangejaagd door de corona ontwikkelingen. Heel veel organisaties moeten nu digitaal op topniveau presteren. We zien versnelde investeringen in data en in het juiste applicatielandschap rond marketing & sales processen. De juiste kennis is schaars en we zien dat klanten langdurige en diepgaande partnerschappen zoeken.”
Headerfoto: House of Sports