In de week waarin onder meer de FIFA haar archief met wedstrijdbeelden openbaar maakte, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
NOC*NSF heeft een bedrag van 4 tot 5 miljoen euro opzijgezet voor een noodfonds voor de Nederlandse sport. Met het zogenaamde Coronanoodfonds Sport hoopt de sportkoepel de financiële gevolgen van de coronacrisis zoveel mogelijk op te vangen. NOC*NSF heeft de rijksoverheid en andere partners gevraagd mee te doen in dit Coronanoodfonds Sport.
Anneke van Zanen-Nieberg, voorzitter NOC*NSF: “Nederland verkeert in een zorgwekkende situatie die ook de sport raakt. Ik ben erg onder de indruk van alle inspanningen die ook de sport nu doet. Van sportvereniging tot ondernemende sportaanbieder en dat geldt ook voor alle evenementorganisatoren, iedereen werkt met grote inzet mee. De sector maakt daardoor een scherpe val van de inkomsten mee, terwijl de kosten in veel gevallen doorlopen."
Nu er over de hele wereld nauwelijks meer professioneel wordt gesport, zeggen veel klanten van FOX Sports en Ziggo hun abonnement op de betaalzenders op. Volgens TotaalTV ‘regent het opzeggingen’. Het exacte aantal wordt niet genoemd. Zowel FOX als Ziggo is vanwege het coronavirus genoodzaakt om veel herhalingen van sportevenementen en documentaires uit te zenden. Het lijkt erop dat abonnees daar niet op zitten te wachten.
Het Internationaal Olympisch Comité liet deze week weten dat alle sponsors van de Olympische Spelen in 2020 hun rechten behouden bij de uitgestelde Spelen in 2021. Van een aantal sponsors liep het contract eind 2020 af, zoals van General Electric, Procter & Gamble en Dow.
Naar verluidt hebben wereldwijd bedrijven voor de Spelen in Tokio meer dan 10 miljard dollar geïnvesteerd in sponsordeals, reclamecampagnes, hospitality en evenementen. Uitstel betekent in ieder geval dat een deel van de investeringen niet voor niet is geweest. Door het uitstel gaan de Spelen in Tokio minimaal 3 miljoen dollar extra kosten. Daarmee komen de totale kosten van het evenement op minimaal 15,3 miljard dollar.
In Nederland gaat NOC*NSF snel in gesprek met de partners van TeamNL. De contracten van de Rabobank, Nederlandse Loterij en MissieH2 lopen in 2020 af. Sunweb ging in 2019 een zesjarige samenwerking aan met NOC*NSF, waarbij men tot de spelen in 2020 supplier is en daarna een van de partners van TeamNL. Algemeen directeur Gerard Dielessen liet weten dat hij lastige onderhandelingen vermoed, nu bedrijven het moeilijk hebben met de economische effecten van de coronacrisis.
Arno de Jong, CMO van Nederlandse Loterij, is uitgeroepen tot Marketeer of the Year. Dat is donderdag 26 maart in een alternatieve - online – editie van de Dutch Marketing Awards bekendgemaakt. Volgens de jury: "Arno ziet het als missie om marketingthema’s hoger op de agenda te krijgen bij bestuurstafels en heeft zelf een ijzersterke businesscase. Hij legde in 2016 de basis voor de successen van 2019. Hij voegde twee bedrijven samen en liet zeven merken floreren. Hij en zijn team beklommen niet alleen alle prijzenpodia, maar zagen ook de brand equity over de hele linie verbeteren, de omzet flink groeien en de digitale omzet verdubbelen."
Nederlandse Loterij was afgelopen jaar zeer succesvol met zijn marketingcampagnes, onder meer met Koning Toto dat meerdere prijzen won.
Headerfoto: Wikimedia (CC 4.0 / Crea2017)