In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: PEC Zwolle speelt Bevrijdingswedstrijd dit weekend in speciaal shirt, Boerschappen betreedt sportwereld met samenwerking olympische hockeysters en KNVB en DPG Media verlengen samenwerking tot en met EK 2028.
Zwolle werd op 14 april 1945 bevrijd door de Canadezen, exact 80 jaar geleden. Traditiegetrouw speelt PEC Zwolle rondom deze datum de Leo Major Bevrijdingswedstrijd, vernoemd naar de belangrijkste en bekendste bevrijder van de stad. Speciaal voor dit jaar lanceert PEC Zwolle een bijzonder en limited edition thuisshirt gebaseerd op de kleuren van de Distinguished Conduct Medal van Leo Major. Het tenue zal op 13 april gedragen worden in de thuiswedstrijd tegen FC Twente.
In het shirt zijn een unieke badge en een speciale tekst op de achterzijde te zien. Op de borst staat het stadswapen van Zwolle, als symbool van de onlosmakelijke verbinding tussen de club en de stad. Het shirt wordt in een gelimiteerde oplage uitgebracht en was online vrijwel direct uitverkocht. Voorafgaand aan de wedstrijd tegen FC Twente zal er nog een beperkte oplage fysiek te koop zijn in een pop-up fanshop voor de hoofdingang van het MAC3PARK stadion.
Naast het speciale tenue zijn de ‘kleuren van de bevrijding’ rondom en tijdens de Leo Major Bevrijdingswedstrijd ook op veel plekken te zien zijn in de stad. Daarnaast zal er voor aanvang van PEC Zwolle – FC Twente een grote sfeeractie plaatsvinden én zullen er voor het eerst nabestaanden van Leo Major uit Canada overkomen om aanwezig te zijn bij deze wedstrijd.
We kennen allemaal HelloFresh, maar ook Boerschappen timmert aan de weg. Het bedrijf levert écht verse maaltijdboxen met lokale en duurzame producten, die direct van de boer bij de consument terechtkomen. Boerschappen kondigde onlangs haar eerste grootschalige merkcampagne aan, met de inzet van olympisch hockeykampioenen Maria Verschoor en Freeke Moes. Daarmee betreedt het bedrijf voor het eerst de sportwereld.
Met deze campagne wil Boerschappen de relevantie van eerlijke, lokale en duurzame voeding koppelen aan thema’s als gezondheid, prestatie en bewust leven: een combinatie die perfect aansluit bij de leefstijl van een groeiende groep consumenten. "Maria en Freeke zijn niet alleen topsporters, maar ook krachtige rolmodellen. Met deze samenwerking zetten we een volgende stap in onze missie: een voedselketen die deugt én voedt", aldus Drees Peter van den Bosch, algemeen directeur van Boerschappen.
De campagne met de hockeysters laat zien hoe voeding en sport samenkomen. Maria en Freeke gaan letterlijk ‘de boer op’, ervaren de producten van Boerschappen en delen hun inzichten via hun eigen kanalen. Ze laten zien hoe je gezonde, seizoensgebonden voeding eenvoudig kunt integreren in een actief leven en hoe het tegelijkertijd bijdraagt aan een eerlijker voedselsysteem. "Goede voeding is essentieel voor elke sporter", vertelt Freeke Moes. "Boerschappen maakt het makkelijk om bewust te eten én de Nederlandse boer te steunen."
De KNVB en DPG Media hebben hun samenwerking verlengd tot en met het EK 2028 in Engeland. DPG Media biedt de KNVB de mogelijkheid om gebruik te maken van commerciële ruimte in digitale media en print, zowel landelijk als regionaal. Bovendien zal DPG Media de KNVB ondersteunen bij het vergroten van de zichtbaarheid van diverse maatschappelijke initiatieven, waarmee sport en samenleving dichter bij elkaar worden gebracht.
Een van de belangrijkste projecten in deze vernieuwde samenwerking is KNVB Schoolvoetbal, waarvoor later dit seizoen een speciale contentserie wordt uitgerold. Ook zal DPG Media meer mediaondersteuning bieden voor De Groene Club, het initiatief van de KNVB dat verenigingen helpt bij de verduurzaming van hun sportaccommodaties.
“De verlengde samenwerking stelt ons in staat om nog meer impact te maken met onze maatschappelijke projecten en om onze boodschap verder te verspreiden”, zegt Dave Dekker, commercieel directeur van de KNVB. “Met zoveel mediatitels, zowel landelijk als regionaal, is DPG Media al sinds 2016 een uitstekende mediapartner voor ons. We zijn dan ook blij dat we het partnership opnieuw hebben kunnen verlengen.”
"We hebben een mooie geschiedenis met de KNVB en zijn dan ook enorm verheugd met de verlenging van onze samenwerking”, zegt Michael Meuleners, partnership manager bij DPG Media. "Voetbal is de belangrijkste bijzaak in het leven voor veel mensen en is daarom ook enorm belangrijk voor het gros van onze titels. Voor zowel AD, NU.nl en Sportnieuws.nl op landelijk niveau als onze regionale titels blijft voetbal een onuitputtelijke inspiratiebron van mooie en nieuwswaardige verhalen. Niet alleen rondom de grote toernooien, maar ook op dagelijkse basis. Bij zowel de mannen als de vrouwen, van het grote Oranje tot aan de amateurs, en zelfs het schoolvoetbal.”
Credits headerafbeelding: PEC Zwolle