In de week waarin verschillende Amerikaanse beroemdheden, onder wie Serena Williams (en haar 2-jarige dochter) en Natalie Portman, een nieuwe voetbalclub voor vrouwen in Los Angeles begonnen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Zowel PSV als Ajax presenteerde deze week een nieuw shirt. Bij PSV ging het om het uitshirt. De Eindhovenaren onthulden het tenue op een zeer originele manier. Hoe meer supporters een videoclip van Fresku keken, hoe sneller het shirt zichtbaar werd. Na een paar uur was het benodigde aantal al behaald en werd het lichtblauwe tenue onthuld. Rapper Fresku schreef een speciaal lied, met bijbehorende clip.
Ajax hield het een stuk simpeler, met visuals waarin de woorden ‘Simply Beautiful’ centraal stonden. Het nieuwe thuisshirt kent geen zwarte details meer, maar bestaat enkel uit rood en wit. De stad Amsterdam komt wel in het shirt terug middels de drie Andreaskruisen die onderaan de voorzijde van het shirt zijn geborduurd.
Overigens maakte Ajax ook bekend dit seizoen 2020/’21 een speciaal Ajax Vrouwen-shirt in de verkoop te doen. Het tenue heeft dus een vrouwelijke pasvorm, een wens bij veel fans. Het shirt, met ABN AMRO als sponsor, is binnenkort te koop.
TOTO baarde deze week opzien daar op vier verschillende dagen maar liefst negen partnerships met clubs uit de Eredivisie aan te kondigen. De enige legale aanbieder van sportweddenschappen op de Nederlandse markt ging samenwerkingen aan met Feyenoord, Sparta, Willem II, FC Utrecht, FC Groningen en SC Heerenveen, ADO Den Haag, FC Twente en RKC Waalwijk. Mogelijk komt daar Vitesse nog bij. TOTO heeft gesprekken gevoerd met alle 18 Eredivisieclubs.
Feyenoord zou al een voorcontract hebben gehad met Unibet, maar kiest nu toch voor TOTO. Met de driejarige contracten met de clubs neemt TOTO een voorsprong op aanstaande sportwedaanbieders als de onlinemarkt van sportweddenschappen volgend jaar open gaat. In een interview in het AD zegt Arno de Jong, marketingdirecteur van Nederlandse Loterij, dat die wetenschap voor TOTO in eerste instantie geen overweging was om met de negen Eredivisieclubs een meerjarig contract aan te gaan. "Ons argument is meerledig. We zitten in de situatie dat we het kúnnen doen. En we realiseren ons dat de clubs het zwaar hebben vanwege de coronacrisis. Met deze deal helpen we ze financieel een handje.”
Lees volgende week op SPORTNEXT meer over de samenwerking van TOTO met de helft van alle Eredivisieclubs.
Twitch lijkt serieuze plannen te hebben een nieuwe speler in de sport te worden. Het streamingplatform is deze week een nieuw sportkanaal begonnen en wist onder meer Real Madrid en Arsenal te verleiden tot een samenwerking. Twitch, dat nu vooral bekend staat om de populariteit onder gamers, wil de komende jaren op verschillende sportrechten gaan bieden. Het door Amazon gekochte platform heeft al deals met onder meer de NBA, UFC en NHL en het zond onlangs nog vier wedstrijden uit de Premier League uit.
Naast Real Madrid en Arsenal hebben ook Juventus en Paris Saint-Germain een partnership gesloten met Twitch. In eerste instantie gaan de clubs vooral content van achter de schermen delen. Maar in de toekomst behoort ook tot de mogelijkheden om oefenwedstrijden en jeugdwedstrijden live uit te zenden.
De clubs hopen via Twitch een jonger publiek aan te spreken. 70 procent van de gebruikers op het platform is jonger dan 34 jaar, precies de doelgroep die veel sportclubs moeilijk weten te bereiken.
Het gemis aan sportevenementen in 2020 is voor een groot deel verantwoordelijk voor een flinke daling van de Ster-inkomsten. De Stichting Etherreclame (Ster), die de reclameblokken op de kanalen van de publieke omroep verkoopt, heeft de omzet in de eerste zes maanden van het jaar met 26 procent zien dalen tot 71,5 miljoen euro. Zowel in het eerste als tweede kwartaal vielen er inkomsten weg.
Volgens een woordvoerder levert een sportzomer afhankelijk van het succes van het Nederlands elftal, zo 10 tot 15 miljoen euro extra advertentie-inkomsten op. Dat bedrijven een stuk terughoudender werden na de uitbraak van COVID-19, speelt de reclameopbrengsten ook parten.
Schaatsploeg Team Jumbo-Visma en Red Bull gaan langer met elkaar door. De equipe van coach Jac Orie heeft het contract met de innovatiepartner verlengd tot en met april 2023.
Red Bull is sinds begin 2019 verbonden aan het team. Afgelopen seizoen werkten de schaatsploeg en Red Bull onder meer samen aan een innovatieve trainingsmethode, genaamd Vortex. Door grote ventilatoren naast de baan te plaatsen, werd er een luchtstroom gecreëerd die de sprinters van Team Jumbo-Visma een hogere snelheid meegaf. Hierdoor werden in Thialf omstandigheden nagebootst van hooglandbanen als Calgary (Canada) en Salt Lake City (Verenigde Staten), de plek waar afgelopen seizoen de WK afstanden plaatsvonden. Voor het nieuwe seizoen hebben al gesprekken plaatsgevonden waarbij twee nieuwe mogelijke projecten zijn besproken, waarvan een met MRI’s.
Headerfoto: PSV Media