In de week waarin Albert Heijn en de KNVB bekend maakten opnieuw intensief te gaan samenwerken, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Real Madrid heeft Manchester United afgelost als de meest waardevolle club ter wereld. In het nieuwe onderzoek van KPMG stijgt de waarde van de Spaanse topclub tot 3,224 miljard euro. United is 3,207 miljard euro waard. De stijging is vooral te danken aan de Madrileense successen in de Champions League de afgelopen jaren en de daaruit voortkomende nieuwe sponsordeals. Bayern München completeert de top 3 met een geschatte waarde van 2,696 miljoen euro. FC Barcelona zakt een plek vanwege de toenemende salariskosten.
Ajax bezet overigens de 27e plaats op de ranglijst van KPMG. De Amsterdammers hebben een waarde van 315 miljoen euro. Het onderzoek van KPMG wordt gebaseerd op onder meer winstcijfers, populariteit, televisierechten en de waarde van het stadion.
Nog meer financieel nieuws vanuit het voetbal deze week. Het gaat in financieel opzicht namelijk erg goed met het Europees voetbal. Volgens cijfers van Deloitte steeg de omzet van de Europese voetbalsector het seizoen 2017/2018 met ruim 11 procent tot 28,4 miljard euro. De zakelijke dienstverlener spreekt van ‘de beste financiële positie die we ooit hebben gezien voor het Europees voetbal’. De zogenaamde ‘Big Five’ – de 5 grootste competities in Europa – zijn goed voor meer dan de helft van de totale omzet. De hoogste divisies van Engeland, Spanje, Duitsland, Italië en Frankrijk hebben samen een omzet van 15,6 miljard euro, waarbij de Premier League de grootste competitie is met 5,44 miljard euro.
Nederland stond met een omzet van 495 miljoen euro in het seizoen 2017/2018 op de achtste plaats, na Rusland (813 miljoen euro) en Turkije (731 miljoen euro). Het grootste gedeelte van de omzet in Nederland komt uit sponsoring (188 miljoen euro), maar ook via ticketing haalt ons land relatief veel inkomsten binnen ten opzichte van veel andere landen. De verwachting is dat de omzet voor het seizoen 2018/2019 een stuk hoger zal liggen in Nederland vanwege de goede prestaties van Ajax in de Champions League.
CrossFit, het bedrijf achter de bekende trainingsmethode, heeft haar Facebook- en Instagram-accounts tot nader order verwijderd. De organisatie trekt in een uitgebreid bericht op de eigen website van leer tegen Facebook. Aanleiding voor het besluit is het verwijderen door Facebook van de groep Banting 7 Day Meal Plans. Volgens CrossFit werd het hier niet van op de hoogte gesteld. De beslissing van Facebook was de druppel die de emmer deed overlopen, zo schrijft CrossFit. Het bedrijf zet vraagtekens bij het beleid rondom privacy van Facebook. Volgens CrossFit gaan de normen en waarden van de eigen organisatie niet langer samen met de normen en waarden van Facebook. Overigens blijft CrossFit nog wel actief op Twitter en YouTube.
Ajax is sponsor geworden van de Cruyff Foundation. Het nieuws werd dinsdag bekendgemaakt door Edwin van der Sar tijdens de jaarlijkse Schalenavond op de Toekomst. De samenwerking geldt voor een periode van drie seizoenen (2018-2019 t/m 2020-2021).
Ajax is hiermee ook hoofdsponsor van de Cruyff Legacy 14K Run. Dit hardloopevenement gaat in 14 kilometer langs de memorabele plekken uit het leven van Johan Cruijff en eindigt in de Johan Cruijff Arena. De samenwerking behelst meer, want vanaf dit jaar krijgt de winnaar van de Abdelhak Nouri Trofee (voorheen Talent van de Toekomst) een Schoolplein14 aangeboden door Ajax. De winnaar mag zelf een school aanwijzen waar het pleintje aangelegd gaat worden.
PSG heeft een account aangemaakt op het zogenaamde micro-content platform Dongtu. De Franse landskampioen is de eerste voetbalclub met een profiel op het platform, dat bekendstaat als de Chinese versie van Giphy. Dongtu heeft naar eigen zeggen 75 miljard views per maand en is geïntegreerd in meer dan 3000 aps, waaronder QQ, WeChat and Taoboa. Volgens PSG heeft het sinds de lancering al 155 miljoen views. Gebruikers kunnen content vanuit Dongtu delen via onder andere messagingsapps en social media. PSG hoopt met het partnership nog meer Chinese fans te bereiken en onderdeel te worden van de Chinese internetcultuur.
In Brazilië komt geweld tussen supporters van rivaliserende voetbalclubs helaas vaak voor. Om aandacht te vragen voor dit onderwerp maakte Esporte Clube Bahia in samenwerking met bureau Leo Burnett camouflageshirts waarvan het logo en de kleuren vervagen buiten het stadion. De twee partijen vragen op deze manier aandacht voor voetbal gerelateerd geweld in Brazilië. De shirts werden zo goed ontvangen dat er nu een nieuwe collectie wordt gemaakt. In gelimiteerde oplage is het bijzondere tenue als collector's item verkrijgbaar voor fans.