Het laatste sportmarketingnieuws: TBWA\Neboko eerste hoofdsponsor van favela-voetbalclub Prazeres United

In deze rubriek houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Vandaag: TBWA\Neboko verbindt zich als eerste hoofdsponsor aan favela-voetbalclub Prazeres United, Grand Prix Radio komt eruit met Viaplay en heeft Nederlandse rechten terug en Liverpool sluit lucratieve deal met Adidas.

TBWA\Neboko eerste hoofdsponsor van favela-voetbalclub Prazeres United

TBWA\Neboko is de eerste hoofdsponsor van Prazeres United, een voetbalclub voor kinderen in de favela’s van Rio de Janeiro. Dankzij de steun van het reclamebureau krijgen honderd kinderen dagelijks een training en een lunch.

Prazeres United ('Prazeres' betekent zoiets als 'plezier', 'genoegen') biedt niet alleen sport, maar ook dagelijks eten, structuur én perspectief aan inmiddels honderd kinderen tussen de vijf en zestien jaar. De club die gevestigd is in de favela's waar armoede de standaard is en de toekomst vaak uitzichtloos, kent inmiddels een wachtlijst en heeft dringend behoefte heeft aan een fatsoenlijk speelveld. "Voor sommige kinderen zijn de schoenen en het clubshirt die ze bij ons krijgen letterlijk hun eerste paar schoenen ooit", aldus TBWA\Neboko-oprichter Willem Mulders. "Dat raakt natuurlijk. We willen ze niet alleen laten voetballen, maar ook laten zien dat de wereld groter is dan hun wijk."

Dankzij de steun van TBWA\Neboko kunnen de kinderen dagelijks trainen, krijgen ze een lunch en kunnen er voedselpakketten uitgedeeld worden aan families. Toch blijft de financiering van de club een uitdaging. Naast de steun van TBWA\Neboko hoopt Mulders op meer hulp, bijvoorbeeld via de verkoop van de clubshirts. "Onze slogan is ‘Buy a shirt, change a life'. Daarmee investeren we niet alleen in het team, maar ook in voedsel en betere faciliteiten."

Voor TBWA\Neboko past de samenwerking bij de maatschappelijke rol die het bureau graag wil spelen. CEO Rik Ledder: "Ik hoop eerlijk gezegd dat andere bureaus en bedrijven zich hierdoor laten inspireren. De creatieve industrie heeft zóveel talent en slagkracht. Als we die inzetten op plekken waar het hard nodig is, kunnen we echt verschil maken." De eerste partnerships zijn inmiddels opgezet. De visuele identiteit van Prazeres United is ontwikkeld door bureau Lama Lama. TBWA\Neboko ontwikkelde de campagne en blijft actief meedenken over 'verdere groei'.

Grand Prix Radio komt eruit met Viaplay en heeft Nederlandse rechten terug

Goed nieuws voor fans die de Formule 1 graag via de radio en de vertrouwde stem van Olav Mol volgen: Grand Prix Radio heeft namelijk een deal gesloten met Viaplay, waardoor de rechten op de Nederlandse radiomarkt nu weer in bezit zijn van het medium dat ze twee jaar geleden verloor.

Enkele jaren geleden wist Viaplay de radiorechten in Nederland ook te bemachtigen, waardoor Grand Prix Radio met lege handen achterbleef. Mol wist met zijn radiozender wel beslag te leggen op de Belgische rechten, maar fans moesten dan wel over een VPN beschikken om naar de verslaggeving te kunnen luisteren.

Daar komt nu een einde aan, want Viaplay en Grand Prix Radio hebben de handen ineengeslagen. Hierdoor kan Grand Prix Radio weer op de Nederlandse markt acteren en kunnen fans de races weer via de Nederlandse radio beluisteren. Mol en Alexander Stevens, die aan het roer staan van Grand Prix Radio, zijn verheugd met het binnenhalen van de rechten: "Wij zijn enorm trots dat we na twee jaar met een België-constructie weer terugkeren op de Nederlandse markt. Formule 1 en Grand Prix Radio horen bij elkaar. Dankzij Viaplay kunnen we de fans weer geven waar ze al die tijd om vroegen. Of je nu onderweg bent, thuis op de bank zit of op het circuit staat – Grand Prix Radio is er altijd en overal."

Dat klopt. Grand Prix Radio is landelijk te beluisteren via DAB+, online en via de eigen Grand Prix Radio-app. Dit betekent dat liefhebbers niet langer afhankelijk zijn van televisie- of internetproviders, geen VPN meer nodig hebben en dus zonder enige beperkingen ook kunnen genieten van Formule 1 op de radio.

Liverpool sluit lucratieve deal: Adidas keert na dertien jaar terug

Liverpool en Adidas hebben een meerjarige overeenkomst gesloten, waardoor het sportmerk vanaf 1 augustus 2025 opnieuw de officiële kledingsponsor van de club wordt. Het is de derde samenwerking tussen beide partijen, nadat Adidas eerder al tussen 1985 en 1996 en tussen 2006 en 2012 het tenue van The Reds verzorgde.

De afgelopen vijf jaar leverde Nike de kleding voor Liverpool. Het sportmerk maakte daar ongeveer 35 miljoen per jaar voor over en betaalde daarnaast ook twintig procent van alle netto-omzet van clubartikelen, waardoor de totale jaaropbrengst voor Liverpool rond de zestig miljoen lag. Volgens Engelse media zal Liverpool jaarlijks zeventig miljoen van Adidas gaan ontvangen en dus is de deal daarmee lucratiever dan de huidige overeenkomst met Nike.