In de week waarin Mbappé, Haaland, Osaka en Tsitsipás hun naam (nogmaals) vestigden als sporthelden van de toekomst, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
2020 is een jaar van verandering geweest. Door het coronavirus is er ook in de sportwereld veel anders dan voorheen. Veranderingen in hoe we werken, reizen, communiceren en onze vrije tijd besteden zijn de komende jaren van grote invloed op de sportsponsormarkt. Nielsen identificeert in een rapport vijf trends die impact gaan hebben op partnerships.
Rabobank wordt de presenting partner van de Europese Kampioenschappen Hockey 2021. De EuroHockey Championships 2021 vinden plaats van 4 tot en met 13 juni in het Wagener Stadion te Amsterdam. Rabobank introduceert tijdens het toernooi de IDA Wallet, een innovatieve app waarmee eventbezoekers een corona testuitslag en identiteitsgegevens kunnen verstrekken om veilig toegelaten te worden tot events.
De KNHB en Rabobank realiseren zich dat dit door de coronacrisis onzekere tijden zijn. Beide partijen zijn echter vastbesloten van de EK toch een fantastisch sportfeest te maken, zelfs al is het op dit moment nog niet duidelijk of er publiek aanwezig mag zijn in het stadion. Ook is nu nog niet te zeggen welke andere maatregelen dan van kracht zijn en van invloed zullen zijn op de organisatie van het toernooi.
Mariëlle Lichtenberg, directeur Particuliere klanten en lid van de groepsdirectie van Rabobank: “Op dit moment is Rabobank met Fieldlab Evenementen betrokken bij vier zogenaamde ‘Back 2 Live’ events. Tijdens deze events wordt de IDA Wallet getest en gebruikt voor het veilig bewaren en delen van het corona testresultaat en de identiteitsgegevens van bezoekers. De IDA Wallet is een vooruitstrevende innovatie met tal van mogelijkheden. Wellicht kan deze innovatie ook een rol gaan spelen bij het toelaten van toeschouwers op de EK Hockey. Daarvoor zijn onder andere de resultaten en inzichten die we momenteel opdoen met de testevents heel belangrijk.”
De partnershipomzet van Ajax is het afgelopen halfjaar gedaald met € 2,9 miljoen naar € 14,5 miljoen. De daling komt voornamelijk door de tegemoetkoming aan partners als het gevolg van het niet ten volle kunnen genieten van de voordelen van de associatie met Ajax. De netto-omzet van Ajax bedraagt € 78,7 miljoen, een daling van € 31,7 miljoen.
In het seizoen 2019/2020 heeft Ajax regelingen getroffen in de vorm van behoud van misgelopen voordelen in het seizoen 2019/2020 en verstrekking van additionele toezeggingen voor het seizoen 2020/2021 voor een bedrag van € 1,2 miljoen. In de eerste seizoenshelft van 2020/2021 is hiervan € 0,3 miljoen toegerekend aan de partnershipopbrengsten. Ajax laat weten dat door de aanhoudende impact van COVID-19, waaronder het spelen van wedstrijden zonder publiek, partners ook in de eerste seizoenshelft van 2020/2021 niet ten volle van de voordelen van de associatie, waaronder begrepen hospitality, met Ajax hebben kunnen genieten.
Aankomend seizoen start de BeNe League Basketball, een nieuwe competitie met een unieke competitieformule. De naam voor de competitie werd nog niet bedacht, maar daar kunnen jonge fans nu verandering in brengen. De BeNe League Basketball (werktitel) gaat zich sterk richten op jonge (potentiële) basketbalfans: Gen Z. Dat gaat terug te zien zijn in de communicatie en de wijze waarop basketbal niet alleen als sport, maar ook als lifestyle neergezet wordt. Om dit kracht bij te zetten, wordt beroep gedaan op de jongere doelgroep bij het vinden van de naam.
Zo heeft onder leiding van Sportmarketingbureau Triple Double een brainstorm plaatsgevonden tussen Belgische en Nederlandse hogescholen en is vanaf 8 februari een campagne life waarbij de jeugd zelf een gooi kan doen naar de nieuwe naam. Dit kan op www.nameourleague.com. Voor de winnaar wacht een droomprijs: een bezoek aan een NBA-wedstrijd.
Headerfoto: lev radin / Shutterstock.com