In de week waarin PSV liet weten 6.500 toeschouwers te willen toelaten bij thuiswedstrijden, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Meer dan 400 Britse voetballers spannen een rechtszaak aan vanwege het gebruik van hun persoonlijke data. De groep, waar volgens The Athletic ook topspelers uit de Premier League bij horen, onderneemt actie tegen onder meer uitgevers van games en gokbedrijven die statistieken en data hebben gebruikt zonder toestemming of compensatie. De spelers hopen gecompenseerd te worden voor zes jaar aan verloren inkomsten, wat zou kunnen neerkomen op tienduizenden euro’s per speler. Het initiatief heet ‘Project Red Card’, dat is geïnitieerd door het bedrijf Global Sports Data and Technology Group. Russell Slade is een van de oprichters van dit bedrijf. Hij werkte jarenlang in de lagere regionen van het Engelse voetbal en wil spelers nu helpen bij het onrechtmatig gebruik van hun data.
Als tiende en laatste Eredivisieclub heeft ook PSV een sponsorcontract gesloten met TOTO. TOTO. Vorige week sloot TOTO al contracten met negen andere Eredivisieclubs: Feyenoord, Sparta Rotterdam, Willem II, FC Utrecht, FC Groningen, SC Heerenveen, ADO Den Haag, FC Twente en RKC Waalwijk.
Het driejarig contract tussen PSV en TOTO levert de club naar schatting tussen de 3 en 4 miljoen euro op. In het contract zit ook een optie tot verlenging met twee jaar. Als onderdeel van de samenwerking is TOTO bij vriendschappelijke- en bekerwedstrijden met een TOTO mouwbadge zichtbaar op de rechtermouw van het shirt. Daarnaast genereert TOTO onder andere zichtbaarheid op de LED-boarding in het Philips Stadion en op de sponsorborden, die na afloop van wedstrijden bij interviews te zien zijn. Philips blijft op de andere mouw staan.
De NBA werd deze week hervat in Disney World Florida. Bij de wedstrijden waren ook fans aanwezig, virtueel welteverstaan. Dankzij een samenwerking met Microsoft Teams werden langs het veld grote schermen geplaatst waarop de fans zichtbaar zijn. De supporters kunnen live meekijken en de reacties zijn ook te zien en horen voor de spelers. Per wedstrijden kunnen ruim 300 mensen virtueel naast elkaar zitten. Eerder werd in onder meer Denemarken en de Premier League al geëxperimenteerd met virtuele fans die te zien waren op grote beeldschermen.
Ook het komende seizoen is Simpel.nl supporter van het Nederlandse korfbal. Het partnership met het Koninklijk Nederlands Korfbalverbond, dat al loopt vanaf 2016, is met een jaar verlengd. Ook de samenwerking met internationals Jet Hendriks en Mick Snel wordt uitgebreid t/m seizoen 2020/21. De verlenging werd bekendgemaakt tijdens de ‘Simpel Talents on Tour’ activatie.
Jasper de Rooij, CEO Simpel.nl: “Simpel.nl innoveert in het voordeel van consumenten, wij vinden het belangrijk om mensen met elkaar te verbinden. Daarnaast is Simpel.nl gepassioneerd van sport. Als oer-Hollands merk is het daarom voor ons heel logisch dat wij ons verbinden aan een innovatieve en verbindende sport als korfbal.
2Basics Marketing & Sports begeleidt sinds 2016 de samenwerking tussen Simpel.nl, haar korfbalambassadeurs en de KNKV.
Na maandenlange speculatie werd donderdag duidelijk dat Newcastle United toch niet wordt overgenomen door een consortium uit Saudi-Arabië. Het Saudische Public Investment Fund (PIF) wilde voor 300 miljoen (ongeveer 330 miljoen euro) 80 procent van de aandelen van Newcastle United overnemen van de huidige eigenaar Mike Ashley. De Premier League moest het bod goedkeuren, maar een beslissing liet lang op zich wachten. Dat schoot in het verkeerde keelgat bij PIF dat het bod heeft ingetrokken.
Er was veel kritiek op de mogelijke overname van Newcastle United door het Saudi-Arabische consortium vanwege de betrokkenheid van de omstreden kroonprins Mohammed Bin Salman, die voorzitter is van het PIF. Bin Salman gaf volgens de Amerikaanse inlichtingendienst CIA in 2018 opdracht tot de moord op journalist Jamal Khashoggi in het Saudische consulaat in Istanbul.
De mascotte van de Philadelphia Phillies eiste deze week bij de terugkeer van de MLB een hoofdrol voor zich op. Tussen de ‘kartonnen fans’ liet hij zich duidelijk gelden richting de pitcher van de tegenpartij.
Headerfoto: MDI / Shutterstock.com