Hoe het carnavalsshirt van RKC Waalwijk zelfs China en Brazilië bereikte

Van België tot Brazilië; het speciale shirt dat RKC Waalwijk liet maken voor carnaval kon over de hele wereld op belangstelling rekenen. De Waalwijkers creëerden met de actie veel goodwill, wisten extra zichtbaarheid te genereren én haalden middels een veiling ook nog geld op voor een goed doel. “We hebben aangetoond dat het maken van een themashirt goed kan werken.”

Sportorganisaties proberen rondom bijzondere gelegenheden regelmatig iets speciaals te doen. Denk aan een speciaal shirt bij een jubileum of unieke merchandise om een clubicoon te eren. In de Verenigde Staten spelen sportteams met grote regelmaat in speciale tenues om bijvoorbeeld de stad te eren, of in het kader van een nationale feestdag. In Nederland had RKC Waalwijk dit jaar een primeur door een carnavalsshirt op de markt te brengen. “We liepen al langer met het idee om rondom carnaval iets speciaals te doen. Uit enthousiasme is het idee ontstaan een speciaal shirt te laten maken. Als club staan we voor ontwikkeling en de dingen net iets anders doen. Het carnavalsshirt paste daarom ook goed bij RKC Waalwijk”, legt Ruben Rijpma, manager media, marketing & communicatie, uit.

Voordat daadwerkelijk begonnen kon worden met de productie van het ludieke shirt, moest er nog wel overleg worden gepleegd met kledingsponsor Stanno en hoofdsponsor Willy Naessens. Beide partijen reageerden enthousiast op de plannen en toen ook carnavalsvereniging Schoenlapperslaand aan boord was, ging RKC aan de slag. “We wilden in ieder geval de carnavalskleuren van Waalwijk terug laten komen. Blauw en geel komen gelukkig al overeen met onze eigen kleuren, dus we hoefden alleen nog rood toe te voegen. Behalve de kleuren wilden we ook nog een speciaal element aan het shirt toevoegen. Daarom hebben we onderaan het shirt een soort confetti-effect gecreëerd. Het paste goed bij carnaval en maakt het shirt echt een ‘eye-catcher’. Het sprak de supporters enorm aan.”

Sneeuwbaleffect

In twee maanden tijd werd het project gerealiseerd en begin februari waren de shirts klaar. Op 11 februari om 11 over 11 - het nummer 11 speelt een belangrijke rol bij carnaval - werd het shirt via social media gepresenteerd. De Waalwijkers maakten een video waarin het shirt werd getoond. Rijpma: “De video werd heel positief ontvangen. De verkoop liep direct erg goed, de webshop lag zelfs even plat."

"In onder meer Duitse, Belgische, Engelse en Braziliaanse media werd er over ons shirt bericht. We organiseerden tevens weggeefacties via bijvoorbeeld 433 en lokale partijen. Dat hielp enorm bij de verspreiding van de video. Er ontstond een sneeuwbaleffect. In totaal waren er 500 shirts voor de commerciële verkoop beschikbaar en op een paar shirts in grote maten na, is alles verkocht. Er waren zelfs bestellingen uit onder meer België, Duitsland en China.”

Maatschappelijke rol vervuld

De impact van het carnavalsshirt was ook online goed zichtbaar. Op social media bereikte RKC Waalwijk in totaal bijna 300.000 mensen en op Instagram steeg het aantal volgers in twee weken tijd met 11%. Bovendien hield de Eredivisionist nog wat geld over aan de actie én kon de club middels een veiling een mooi bedrag doneren aan Villa Pardoes. “De shirts die de spelers droegen op carnavalsvrijdag tegen Sparta Rotterdam zijn na afloop onder de hamer gegaan. De veiling bracht een totaalbedrag van €3.640 euro op. Het is mooi dat we met deze actie ook onze maatschappelijke rol hebben kunnen vervullen”, zegt Rijpma.

“De actie met het carnavalsshirt heeft ons veel goede reacties opgeleverd, we hebben er nieuwe volgers bijgekregen op social media en het heeft ook nog eens een klein bedrag opgeleverd voor de club. De investering die je vooraf moet doen, hebben we helemaal terug verdiend. We hebben aangetoond dat het maken van een themashirt werkt. We positioneren ons graag als innovatief en vernieuwend. Ongeacht de sportieve resultaten vinden we dat dergelijke acties moeten kunnen plaatsvinden. Het succes van het carnavalsshirt geeft zeker energie om nog een keer iets soortgelijks te doen.”

Foto's: RKC Waalwijk