Klein deel Nederlanders weert sportevenementen in toekomst vanwege coronavirus

Een klein deel van de Nederlanders (6%) gaat in de toekomst geen sportwedstrijden of sportevenementen meer bezoeken vanwege het coronavirus. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect in samenwerking met SPORTNEXT en Sponsorreport.

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de sport is stil komen te liggen. Hoewel in het buitenland de eerste competities weer van start gaan, zijn toeschouwers in de meeste landen nog niet welkom. Het lijkt erop dat een klein deel van de sportfans ook niet van plan is weer sportevenementen of -wedstrijden te bezoeken. 3% van de Nederlanders zegt in de toekomst niet meer naar een sportwedstrijd te gaan uit angst voor het coronavirus, terwijl zij dit voorheen wel deed.

Een kwart van de Nederlanders denkt in de toekomst (wel weer) sportwedstrijden of -evenementen te gaan bezoeken (27%). Circa één op de zes Nederlanders denkt dit weer te gaan doen zodra de coronamaatregelen zijn versoepeld en wedstrijden (met publiek) weer zijn toegestaan (16%). Mannen en jongeren zijn sneller geneigd sportwedstrijden en -evenementen te bezoeken, dan vrouwen en 65-plussers.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat ongeveer een derde van de Nederlanders minder sport(nieuws) volgt dan voor het coronavirus (29%), terwijl 6% juist meer sport(nieuws) volgt. Opvallend is dat veruit het grootste sport(nieuws) volgt via de televisie (72%). Een derde volgt momenteel sport of het sportnieuws via tijdschriften en kranten. 28% procent doet dit via social media en 24% volgt sport via websites/blogs.

Nederlanders steunen besluit stopzetten betaald voetbal

Het besluit van het kabinet om tot minimaal 1 september geen wedstrijden in het betaald voetbal te spelen, wordt breed gedragen onder Nederlanders. Maar liefst 93% is het met de regering eens. Ongeveer een derde van de Nederlanders vindt het prima als er voetbalwedstrijden zonder publiek worden gespeeld. Maar 14% van de ondervraagden is van mening dat wedstrijden alleen mogen plaatsvinden zodra de stadions weer vol mogen zitten.

Begrip voor sponsors

Nederlanders is ook een aantal stellingen voorgelegd met betrekking tot het sponsorschap van een sportclub. Vier op de vijf Nederlanders (82%) heeft er begrip voor als een bedrijf stopt met sponsoren wanneer het zelf in de financiële problemen komt. Tegelijkertijd vindt twee derde van de ondervraagden (65%) wel dat een sponsor altijd zijn sponsorcontract met een sportclub moet respecteren.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1096 Nederlanders in het weekend van 25 en 26 april door Markteffect in samenwerking met SPORTNEXT en Sponsorreport.

Headerfoto: kivnl / Shutterstock.com

Lees alles over het coronavirus in relatie tot sport(marketing) in ons dossier.