Om wereldwijd meer jongeren te interesseren in honkbal en softbal is de nieuwe urban spelvorm Baseball5 ontwikkeld. Deze laagdrempelige en toegankelijke vorm van honkbal wint ook in Nederland aan populariteit. De Koninklijke Nederlandse Baseball en Softball Bond (KNBSB) is de afgelopen jaren druk geweest de nieuwe sport te promoten en implementeren in ons land. Met de KNBSB bespreken we de plannen van de bond, de commerciële mogelijkheden en de ambities.
Baseball5 heeft zijn oorsprong in Cuba, waar honkbal volkssport nummer één is. Vanuit Cuba is deze variant, gespeeld door in totaal 10 spelers - 5 tegen 5 - overgewaaid naar andere landen, zoals de Verenigde Staten. Omdat Baseball5 laagdrempelig en toegankelijk is heeft de Internationale Honkbal en Softbal Federatie (WBSC) besloten de sport te omarmen met de intentie om honkbal en softbal wereldwijd te laten groeien.
Bij de Koninklijke Nederlandse Baseball en Softball Bond (KNBSB) was er snel interesse om Baseball5 ook in Nederland op de kaart te zetten. “We zien de laatste jaren, net als veel andere teamsporten, het ledenaantal teruglopen. Het aantal beoefenaars van honk- en softbal neemt af. We zijn al jaren bezig om te kijken hoe we meer mensen kunnen interesseren voor onze sporten. Honkbal is een prachtige sport, maar niet heel toegankelijk. Je moet vaardigheden zoals gooien, vangen en slaan goed onder de knie hebben. Baseball5 is wél laagdrempelig en relatief makkelijk en snel te beoefenen. Het kan overal en op vrijwel elke ondergrond worden gespeeld. Het enige dat je nodig hebt is een zachte rubberen bal. Het is een mooi voorbeeld van spelinnovatie, gericht op de ongebonden sporter. Daarom waren we enthousiast om deze nieuwe vorm te introduceren in Nederland”, legt Manager Sportparticipatie Roy Vink uit.
De nieuwe spelvorm wordt op drie verschillende manieren gepromoot in Nederland. Scholen, gemeenten en verenigingen spelen een belangrijke rol bij de introductie en adoptie van Baseball5. “Via scholen kunnen we zoveel mogelijk kinderen in aanraking laten komen met Baseball5. Van docenten horen we ook dat de sport heel geschikt is voor een lesprogramma. Er is veel actie en er wordt aan allerlei motorische vaardigheden gewerkt, zoals rennen, gooien en slaan”, zegt Vink.
“Daarnaast richten we ons op gemeenten, omdat we Baseball5 zien als een geschikte sport voor de ongebonden sporter. Je kunt Baseball5 eigenlijk overal wel spelen. We hopen in de toekomst naast basketbalveldjes en voetbalkooien ook velden met belijning voor Baseball5 in dorpen en steden te zien. Tot slot hebben we ook de verenigingen meegenomen in ons verhaal. We proberen zoveel mogelijk nieuwe mensen die kennismaken met Baseball5 richting de clubs te krijgen. Zij kunnen dan uiteindelijk doorstromen naar honk- of softbal, maar dat is zeker geen hoofddoel. We willen vooral zoveel mogelijk mensen in aanraking brengen met Baseball5.”
Om Baseball5 in de steden te promoten is de Baseball5 CityTour gestart. De tour richtte zich dit jaar op het promoten van Baseball5 op verrassende locaties in binnensteden van Nederland. Vink: “Het is belangrijk mensen te betrekken bij deze nieuwe sport en hen te laten kennismaken met Baseball5. We willen hen zelf laten ervaren hoe het spel werkt en laten zien hoe eenvoudig en gaaf het is om te doen. Door in het centrum van steden zichtbaar te zijn, spreken we een doelgroep aan die normaal gesproken niet zo snel bij onze verenigingen komt.”
'Het partnership met Black Bananas is een goed voorbeeld van hoe merken sport kunnen inzetten om jongeren van de bank af te krijgen'
De manier waarop de KNBSB de sport in de markt zet, heeft ook de interesse van het bedrijfsleven gewekt. Onlangs werd voor de Baseball5 CityTour een samenwerking afgesloten met het Nederlandse kledingmerk Black Bananas. Zowel de KNBSB als Black Bananas richt zich voornamelijk op jongeren, van verschillende leeftijden en alle nationaliteiten. Berry van Driel, commercieel manager bij de KNBSB, over het partnership: “Baseball5 wordt ingezet om jongeren op straat aan het sporten te krijgen. Het sluit heel erg aan bij urban sports. Merken zijn steeds meer op zoek naar samenwerkingen waarbij ze willen bijdragen aan het in beweging krijgen van de jeugd. Sport als middel gebruiken om jongeren van de bank af te krijgen. Het partnership met Black Bananas is daar een goed voorbeeld van."
"Zij richten zich op dezelfde groep als wij met Baseball5. We kunnen elkaar dus versterken in het bereiken van die doelgroep en zowel de sport als het merk extra zichtbaarheid geven via elkaars kanalen. We gaan winacties opzetten en Black Bananas komt met een speciale kledinglijn voor Baseball5. Als bond denken we met Baseball5 een goede propositie richting het bedrijfsleven te hebben.”
Baseball5 zit zowel internationaal als nationaal nog in de opstartfase. Begin 2020 werd het allereerste EK Baseball5 georganiseerd in Litouwen. Door de coronapandemie kon er vooralsnog geen vervolg worden gegeven aan dit toernooi, maar nieuwe evenementen staan voor 2022 op de rol. Van Driel, tevens bondscoach van het Nederlands Baseball5 team, onderschrijft dat topsporttoernooien veel kunnen betekenen voor de adoptie van een sport. “In Litouwen was er al verrassend veel aandacht voor Baseball5. De komende WK’s en EK zijn mooie podia om je te tonen. Op termijn willen we in Nederland ook graag een groot toernooi organiseren. We hebben met 3x3 basketball gezien wat een groot evenement in een mooie stad kan doen voor de sport. Iets soortgelijks zien we ook voor ons met Baseball5. De route die 3x3 basketball heeft afgelegd is ook zeker een voorbeeld. Als we hetzelfde pad kunnen bewandelen zouden we heel erg tevreden zijn.”
'Onze droom is dat er in de toekomst in elk Nederlands huishouden niet alleen een voetbal, maar ook een Baseball5 balletje ligt'
Inmiddels is de sport ook al opgemerkt door het Internationaal Olympisch Comité. Baseball5 is toegevoegd aan het programma op de Jeugd Olympische Spelen in 2026 in Senegal. “Dat zijn belangrijke momenten om als sport internationaal stappen te zetten”, aldus Vink. “In Nederland zien we dat de sport steeds meer aan bekendheid wint. Het wordt bij 80% van onze 160 clubs gespeeld en we zien en horen dat steeds meer scholen Baseball5 opnemen in hun lespakket. Om de sport verder te laten groeien is het van belang dat meer landen de sport omarmen en internationaal op de kaart te zetten. Wij denken dat Baseball5 veel potentie heeft en zetten er daarom vol op in. Onze droom is dat er in de toekomst in elk Nederlands huishouden niet alleen een voetbal, maar ook een Baseball5 balletje ligt. Dat zou betekenen dat iedereen de spelvorm kent en dat is onze ambitie.”
Foto's: Renata Jansen en Jan Kruijdenberg