Na een verbouwing van drie jaar met een prijskaartje van ruim 1 miljard dollar, opende de Climate Pledge Arena in Seattle op vrijdag 22 oktober eindelijk officieel haar deuren. Het stadion in de staat Washington wordt de nieuwe thuisbasis van ijshockeyploeg Seattle Kraken en basketbalteam Seattle Storm. Maar wat de Climate Pledge Arena vooral bijzonder maakt, is de aandacht voor duurzaamheid en klimaatverandering.
De Climate Pledge Arena dankt zijn naam aan Amazon. Het bedrijf van Jeff Bezos kent zijn oorsprong in Seattle en is de laatste jaren steeds meer betrokken geraakt bij sport. Door het stadion deze naam mee te geven - naar verluidt voor een bedrag tussen de 300 en 400 miljoen dollar - wil Bezos aandacht vragen voor klimaatverandering. Het past in de strategie van Amazon dat inmiddels ook volop inzet op duurzaamheid.
Climate Pledge heeft als doel om het eerste klimaatneutrale stadion ter wereld te zijn. Het draait volledig op duurzame energiebronnen, waaronder zonnepanelen, en in het stadion wordt het ‘groenste ijs in de NHL’ gemaakt door regenwater op te slaan in een grote ondergrondse tank naast het stadion. Van dit water wordt het ijs gemaakt waar de Seattle Kraken hun wedstrijden op afwerken. Daarnaast worden zo goed als alle materialen en afval in het stadion gerecycled en het gebruik van wegwerpplastic is vanaf 2024 verboden.
Het thema klimaatverandering en duurzaamheid is door het hele stadion zichtbaar. Zo is er een grote plantenwand met ronde LED-schermen waarop beelden uit de natuur te zien zijn en duurzame technologie als windmolens, elektrische auto’s en zonnepanelen. Ook wordt het aangemoedigd om met het openbaar vervoer naar het stadion te reizen. Met een ticket voor een wedstrijd of concert kunnen bezoekers gratis met de trein, bus of metro reizen en parkeerplaatsen in de buurt van de Climate Pledge Arena zijn bewust duur gemaakt.
De invloed van Amazon is overigens op meerdere manieren zichtbaar. Zo wordt er gebruikgemaakt van de zogenaamde ‘Just Walk Out’ technologie van Amazon. Daardoor is het mogelijk om bij vier winkels in het stadion naar buiten te lopen zonder te hoeven stoppen bij een kassa. Het scannen van je creditcard bij de ingang is voldoende om jouw als klant te herkennen.
Maar naast Amazon zijn er nog talloze bedrijven met zichtbaarheid in het stadion – 30 in totaal. Een aantal heeft zijn naam verbonden aan exclusieve suites en businesslounges. Alaska Airlines is sponsor van de entree van het stadion, wat onder meer zichtbaar wordt via een schaalmodel van een vliegtuig dat aan het plafond hangt. Verder is er langs een roltrap een groot scherm geplaatst met daarop foto’s van een regenwoud of waterval. Afhankelijk van het evenement, een ijshockeywedstrijd van de Kraken of een concert van Coldplay, wordt het scherm aangepast.
In het stadion bevinden zich verder ook clubs en andere ruimtes die door bedrijven of individuen te boeken zijn. Er is zelfs een plek waar je speciaalbier kunt drinken, de PNW Craft Beers corner, dat het gevoel van een beer garden moet nabootsen. Ook zijn er bekende ketens uit Seattle aanwezig in het stadion om de lekkerste lokale gerechten te serveren. Zo is geprobeerd het hart en de sfeer van de stad naar de Climate Pledge Arena te brengen.
Buiten dat alle aandacht voor duurzaamheid goed is voor de PR van het stadion (en Amazon), heeft het ook financiële voordelen. Diverse sportteams hebben de afgelopen jaren kosten kunnen besparen door gebruik te maken van duurzame energie en andere energiebesparende oplossingen met betrekking tot verlichting en verwarming. Bovendien zijn er veel bedrijven die in zee willen gaan met een stadion dat bekend moet komen te staan als het meest duurzame stadion ter wereld.
Tod Leiweke, directeur van de ijshockeyploeg Seattle Kraken, vat het als volgt samen: “Ons doel is de meest progressieve, verantwoordelijke en duurzame accommodatie ter wereld te zijn. Het gaat niet om slechts één stadion, het is een platform om ons te laten zien en onze planeet te beter te maken.”
Foto's: Amazon