Nu in het magazine: Nieuw geld in de sport

In het nieuwe SPORTNEXT Magazine is er uiteraard veel aandacht voor de sportzomer. We kijken hoe de media en TeamNL omgaan met de coronabeperkingen en de businessmodellen van de Grands Prix van Nederland en België worden naast elkaar gelegd. Ook onderzoeken we in het zomernummer de nieuwe geldstromen in de sport.

In het Nederlandse profvoetbal krijgen investeerders en investeringsmaatschappijen steeds nadrukkelijker voet aan de grond. Dennis van Bergen zoekt in een groot artikel antwoorden op de vragen: wat maakt ‘ons’ zo interessant? En: waar eindigt dit? “De groeipotentie in Nederland is groot. Beduidend groter dan in andere Europese landen”, zegt sportmarketeer Chris Woerts. “Er is hier in financieel opzicht nog een hele wereld te winnen voor buitenlandse investeerders. Je zult de komende jaren daarom een toename gaan zien van partijen die geld gaan steken in Nederlandse voetbalclubs. Let maar op: Over vijf jaar wemelt het in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie van de buitenlandse clubeigenaren.”

Investeerders en voetbalclubs. Het is vooralsnog niet overal een geslaagde combinatie. Denk bijvoorbeeld aan Roda JC, waar de laatste jaren verschillende eigenaren aan het roer stonden. Wilco van Schaik, algemeen directeur van NEC, heeft weinig vertrouwen in buitenlandse investeerders die snel willen ‘cashen’.

“De Nederlandse clubs zijn nu zeer kwetsbaar als gevolg van ruim anderhalf jaar zonder inkomsten vanwege de corona-pandemie. Daarvóór stonden we er ook al niet florissant voor en hielden transfers of lokale, emotioneel betrokken ondernemers menig club overeind. Maar straks, als de uitgestelde stadionhuur en belastingen moeten worden betaald, beginnen de problemen goed beschouwd pas écht. Clubs zijn dus een makkelijke prooi voor koopjesjagers en gelukszoekers. Ofwel: partijen die niet duurzaam willen investeren, maar uit eigen gewin ergens binnenstappen. Die overvallen je als het ware, zetten je het mes op de keel. Zo van: we bieden je dit bedrag en binnen een week willen we uitsluitsel. Moet je echt niet willen als club. Alleen vrees ik dat clubs wel in die val gaan trappen. Uit bittere noodzaak. Anders vallen ze om.”

In de zomereditie van het SPORTNEXT Magazine komen verder ook aan bod:

  • Groeien NFT’s uit tot een nieuwe inkomstenbron voor de sport?
  • Partnership met UEFA helpt Thuisbezorgd.nl aan naamsbekendheid en zichtbaarheid
  • Frank van den Wall Bake over veertig jaar sportmarketing in Nederland
  • Pay-per-view: het nieuwe toverwoord voor GLORY
  • Fortuna Sittard mikt na kapitaalinjectie Azerion op plek in Nederlandse subtop