Het nieuwe SPORTNEXT Magazine staat in het teken van sport en politiek. We kijken wat de gevolgen zijn van het activisme in de sportwereld voor sportmarketing- en sponsoring. Welke sporters en sponsors spreken zich uit over maatschappelijke thema’s? Hoe kan gaming helpen jongeren stimuleren meer te lezen? En welke rol speelt het IOC bij de moeizame relatie tussen sport en politiek?
Het jaar 2022 kent met de Olympische Winterspelen in Peking en het WK voetbal in Qatar twee mega sportevenementen die zijn omgeven met controverse. Omkoping, mensenrechtenschendingen en zorgen over het klimaat. Het is maar een kleine greep uit de thema’s die spelen bij deze events. Atleten spreken zich steeds vaker uit over deze maatschappelijke kwesties. Vaak gebruiken ze social media om hun stem te laten horen.
Siem de Jong en Dorian van Rijsselberghe zijn twee sporters die van zich laten horen in het maatschappelijk debat. De voetballer en voormalig windsurfer maken zich druk om het klimaat. “Ik zie een kentering. Maatschappelijke thema’s krijgen ook binnen voetbalselecties steeds meer aandacht. Racisme is zo’n onderwerp en dus ook klimaat”, zegt De Jong in het SPORTNEXT Magazine.
Olympisch kampioen Van Rijsselberghe zag als windsurfer van dichtbij hoe de vervuiling op de zee over hele wereld toenam. “Ik heb een prachtige sport mogen beoefenen op het water. Bewustzijn bij mensen creëren over de waarde van de oceaan in ons leven is dan het minste wat ik terug kan doen. Op bepaalde momenten merk ik de impact die ik als olympische Nederlander kan hebben ook op mondiaal vlak.”
In de wintereditie van het SPORTNEXT Magazine komen verder ook aan bod: