Onderzoek bevestigt: interesse in vrouwensport neemt toe

We schrijven er hier op SPORTNEXT met enige regelmaat over: vrouwen in de sport. Anno 2018 krijgt de helft van de wereldbevolking nog steeds te weinig aandacht, maar er is een kanteling gaande. Er komen meer, mooie producten voor vrouwen op de markt en in de media én in beloning is meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen die sporten. Dat blijkt onder meer uit een onderzoek van Nielsen Sports.

Gijsbregt Brouwer beschreef het al als één van de sporttrends van 2018: meer aandacht voor vrouwen in de sport. En in Women’s Next schrijven Suuz Amijs en Anouk Dijkhoff elke twee weken over zaken die hen opvallen in de vrouwensport. De vrouwen van Sportwomanagement lieten al zien dat een aantal merken zich succesvol associeert met vrouwen en dat vrouwelijke atleten zich online meer profileren. De interesse in vrouwensport neemt dus toe.

Dat is ook de conclusie van een groot onderzoek van Nielsen Sports. Uit onderzoek in acht verschillende landen (VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje, Australië en Nieuw-Zeeland) blijkt dat 84% van de sportfans geïnteresseerd zijn in vrouwensport. 51% van deze groep bestaat uit mannen, wat bevestigt dat vrouwensport een gemêleerd publiek heeft. Een belangrijk signaal naar bedrijven en merken.

Progressief

Van het gedeelte van de ondervraagden dat zei geen interesse te hebben in vrouwensport, gaf 38% aan dat ze hier mogelijk wel op tv naar zouden kijken. Dat biedt potentie voor rechtenhouders en stakeholders om deze groep warm te maken voor vrouwensport.

Interessant voor marketeers is dat de ondervraagden vrouwensport zien als progressiever en inspirerender, minder geld gedreven, meer op families gericht en schoner dan mannensport. Dit zijn allemaal waarden die erg belangrijk zijn voor media en rechtenhouders, evenals voor marketeers en sponsormanagers. En het biedt dus kansen voor merken om in hun campagnes in te zetten op deze componenten.

Vrouwenvoetbal heeft grootste potentiële fanbase

Uit het onderzoek van Nielsen Sports blijkt verder dat vrouwenvoetbal de grootste potentiële fanbase (105 miljoen) van alle vrouwensporten heeft. Niet geheel verrassend gezien de ontwikkelingen in deze markt. In Nederland maakten we de opmars van het vrouwenvoetbal van dicht bij mee. Het EK in eigen land zorgde voor een ongekende piek in interesse; maar liefst 4,1 miljoen mensen keken naar de gewonnen EK-finale van de Oranjevrouwen. Intersport gaf het goede voorbeeld door zich in 2016 als eerste KNVB-partner aan het vrouwenvoetbal in Nederland te verbinden.

Gelukkig zien we in steeds meer sporten dat er naast een mannenteam ook een ploeg voor vrouwen wordt opgericht. Denk bijvoorbeeld aan het wielrennen, waar in navolging van onder meer Team Sunweb en Astana, Trek-Segafredo afgelopen zomer bekendmaakte met een vrouwenploeg in de sport te stappen.

De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en het momentum is daar. We blijven het volgen!

Headerfoto: Shutterstock.com