Panini doet intrede in vrouwelijk clubvoetbal met stickeralbum voor Spaanse competitie

Menig voetbalfan zal er meerdere albums mee hebben volgeplakt: Panini-plaatjes. Het Italiaanse stickerbedrijf zag het levenslicht in 1961, brak in internationaal opzicht door bij het WK van 1970 in Mexico en bracht sindsdien talloze verzamelalbums uit voor de grootste toernooien en competities. Zo groeide de naam ‘Panini’ in de loop der jaren uit tot een synoniem voor het begrip ‘voetbalplaatje’. Nu roert de populaire stickerfabrikant zich ook in het vrouwelijke clubvoetbal.

Na WK’s, EK's, Champions Leagues en nationale topcompetities in het mannenvoetbal, deed Panini in 2011 voor het eerst haar intrede in het vrouwenvoetbal: het WK in Duitsland kreeg een eigen stickeralbum. Hierna volgden collecties voor de WK’s van 2015 en 2019 en het EK van 2017. Ook voor enkele nationale competities in het vrouwenvoetbal werd een stickeralbum ontwikkeld, zij het in iets andere vorm: de Belgische competitie bundelde de mannen en vrouwen in één stickeralbum en de collectie voor de Italiaanse Serie A Femminile was alleen digitaal beschikbaar. Daar komt nu verandering in. De Spaanse ‘La Liga de Fútbol Femenino’ – kortweg de Liga F – wordt de eerste vrouwelijke clubcompetitie die een eigen, fysiek Panini-verzamelalbum krijgt. Het partnership tussen Panini en Liga F start dit seizoen en loopt tot en met de jaargang 2026/2027.

Nieuwe mijlpaal

De Spaanse competitie speelt daarmee goed in op de groei van vrouwenvoetbal, zeker in eigen land. Alle zestien teams in de Liga F zijn nu namelijk officieel professionele voetbalteams en afgelopen september ging de competitie in zee met DAZN Group, dat vijf jaar lang alle Liga F-wedstrijden gaat uitzenden. “De stickercollectie is een nieuwe mijlpaal en een volgende stap in de groei en zichtbaarheid van de Liga F”, aldus Beatriz Álvarez, directeur van de competitie. “Dat we deze stap zetten met een merk met zo’n staat van dienst en reputatie als Panini, maakt ons trots.”

Concurrentie

De primeur voor de Spaanse nationale vrouwencompetitie zal ongetwijfeld leiden tot vraag naar soortgelijke collecties voor vrouwencompetities in andere landen. Voor Panini lijkt dat niet ongelegen te komen; hoewel het partnership met de FIFA nog altijd staat – en waardoor Panini de albums voor de WK’s dus zal blijven maken - heeft de UEFA haar handtekening gezet onder een samenwerking tot 2028 met concurrent Topps. Zij namen de productie van de Champions League-albums in 2015 al over van Panini en gaan nu dus ook het EK voor mannen in 2024 en het EK voor vrouwen in 2025 voor hun rekening nemen. Met José Mourinho heeft het Amerikaanse bedrijf bovendien niet de minste uitgezocht als zogenoemde ‘Manager van álle teams op het EK 2024’.

Headerfoto: Shutterstock / oasisamuel