Sportmerk KLABU en Paris Saint-Germain lanceren een limited edition collectie van 80 sportshirts. Alle opbrengsten gaan naar de sportprojecten die KLABU en PSG samen opzetten in vluchtelingenkampen.
Het ontwerp van de shirts, die vanaf zaterdag 29 juni exclusief te koop zijn in de KLABU-store in Amsterdam, refereert aan het iconische witte uitshirt van de Parijse topclub. Het staat symbool voor de situatie van een vluchteling die gedwongen zijn thuissituatie heeft verlaten. Defined by Spirit onderschrijft de missie van KLABU, namelijk dat zij de unbeatable spirit van vluchtelingen willen versterken door sporten in kampen mogelijk te maken.
Op dit moment zijn er 80 miljoen mensen over de hele wereld op de vlucht voor oorlog, geweld of vervolging. Elk genummerd shirt vertegenwoordigt 1 miljoen mensen die een beter leven verdienen.
KLABU (‘club’ in Swahili) maakt sporten in vluchtelingenkampen mogelijk door clubhuizen, zogeheten KLABU’s, op te zetten. Een KLABU-clubhuis werkt als een sportbibliotheek en is voorzien van sportmaterialen, sportkleding, wifi en zonne-energie. Lokale vluchtelingen zijn actief betrokken bij het bouwen en beheren van elke club die via het bibliotheeksysteem duizenden vluchtelingen toegang geeft tot sport en spel, zelfs in de moeilijkste omstandigheden van een kamp. De eerste KLABU staat in Kalobeyei, Kenia, waar 36.000 vluchtelingen uit 13 Afrikaanse landen verblijven.
Samen met Paris Saint-Germain, via het Endowment Fund, en met de support van UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de Verenigde Naties, zal KLABU dit jaar een nieuw clubhuis bouwen in het grootste vluchtelingenkamp ter wereld, Cox’s Bazar in Bangladesh. Hier wonen momenteel bijna 1 miljoen Rohingya-vluchtelingen uit Myanmar. Het sportshirt en clubhuis in Bangladesh zijn het begin van een meerjarige samenwerking tussen KLABU en Paris Saint-Germain, waarbij meerdere collecties gelanceerd worden.