Supporters steunen amateurclubs massaal via online acties

De sportwereld verkeert in moeilijke tijden. De breedtesport in Nederland lijdt 700 miljoen euro schade door de coronacrisis. Amateurclubs hebben het op financieel vlak lastig en zijn op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen. Een van de manieren waarop verenigingen geld kunnen ophalen is met rondjevoorjeclub.nl. Via het platform zijn al meer dan 11.000 rondjes gegeven in de virtuele kantine.

Het coronavirus is op financieel gebied een flinke strop voor amateurclubs in heel het land. De kantine-inkomsten zijn weggevallen, er wordt gevreesd voor een terugloop in ledenaantallen en sponsors hebben het zelf ook moeilijk in deze lastige tijden. Harold Dijkstra merkte eigenhandig de impact van het coronavirus op de sport, toen hij de sponsorloop die hij met zijn bedrijf Clubplan Nederland in Heerenveen had georganiseerd voor lokale verenigingen, moest afgelasten. “De maatregelen om het coronavirus in te dammen, hakte er ook bij ons aardig in. Een groot project met sc Heerenveen, waarbij we de samenwerking van de club met amateurverenigingen coördineren, werd aanzienlijk kleiner. We zijn gaan kijken wat wij in deze tijd wél konden om clubs te helpen.”

Het eerste initiatief dat werd opgezet was de Ballenactie. Clubs konden via een speciaal platform geld inzamelen voor nieuwe ballen, zodat er ondanks de zorgen niet bezuinigd hoefde te worden op het belangrijkste onderdeel van het voetbal: de bal. De actie werd zowel in het voetbal als korfbal een groot succes, met in totaal al 11.000 gedoneerde ballen.

Rondje voor je Club

Toen in oktober opnieuw een (gedeeltelijke) lockdown werd afgekondigd, verschenen er in de media berichten over de grote financiële problemen bij amateurclubs. Er werd op korte termijn zelfs al gevreesd voor liquiditeitsproblemen. Dit was het sein voor Dijkstra om wederom tot actie over te gaan. Met zijn bedrijf Clubplan Nederland werd een virtuele kantine geopend om clubs te steunen in deze lastige tijd. Het idee is even simpel als doeltreffend: via het platform rondjevoorjeclub.nl kunnen supporters in de vorm van een donatie ter waarde van een rondje in de kantine hun club financieel steunen. Er zijn inmiddels al meer dan 11.000 virtuele rondjes gegeven voor honderden amateurclubs.

“Een rondje is een donatie ter waarde van een rondje in de kantine. Je krijg hier geen drankjes voor terug, maar helpt je club hier enorm mee in deze lastige tijd. Het is een open actie, iedereen die een vereniging wil helpen kan via het platform een rondje geven middels een donatie. Clubs kunnen zelf bepalen of ze het actief delen via de eigen kanalen. Wij hebben een kant-en-klaar promotieplan klaarstaan voor clubs met afbeeldingen en teksten, ter ondersteuning”, aldus Dijkstra.

"Dat zoveel mensen een virtueel rondje hebben gegeven toont de loyaliteit en bereidheid tot hulp in het verenigingsleven"

Harold Dijkstra (Clubplan Nederland)

Clubgevoel

De actie is door heel het land opgemerkt. Inmiddels hebben clubs uit alle 12 provincies al een donatie ontvangen. Rondje voor je Club loopt nog tot en met 31 december. Tot die tijd kunnen supporters eenvoudig hun club steunen. En dat wordt massaal gedaan. Sommige verenigingen kunnen duizenden euro’s tegemoetzien.

De actie heeft mede dankzij de inzet van vijf Betaald Voetbalorganisaties extra zichtbaarheid gekregen. De BVO’s hebben Rondje voor je Club gedeeld met hun (partner)clubs en onder de aandacht gebracht via bijvoorbeeld de eigen clubkanalen. “We hadden stiekem wel gedacht dat het zou aanslaan, gezien het succes van de Ballenactie. Maar dat zoveel mensen een virtueel rondje hebben gegeven overtreft ook onze verwachtingen. Het toont de loyaliteit en bereidheid tot hulp in het verenigingsleven. Als we straks weer mogen sporten, wacht de clubs nog een zware tijd. Wij willen ons steentje bijdragen aan financieel herstel door vereniging te helpen bij hun fondsenwerving. Met een duidelijk plan kun je mooie bedragen binnenhalen voor de club, wat het besturen weer makkelijker maakt. De Ballenactie en Rondje voor je Club zijn het bewijs dat het met het clubgevoel in Nederland wel goed zit.”

Headerfoto: Shutterstock.com