Voor Team Jumbo-Visma en partner Lazer staat de wielerklassieker Parijs-Roubaix dit jaar in het teken van bewustwording om een helm te dragen tijdens het fietsen. Met een uniek helmdesign, waarop hersenen zijn afgebeeld, vragen de renners en rensters van Team Jumbo-Visma aandacht voor de campagne die als "Use your head" door het leven gaat.
Al meerdere jaren werken Lazer en Team Jumbo-Visma samen aan het ontwikkelen van de beste bescherming door fietshelmen. De ploeg draagt deze boodschap dan ook een warm hart toe en zet haar bekendheid graag in voor bewustwording. "Het gebruik van een fietshelm staat in de professionele wielersport gelukkig allang niet meer ter discussie", aldus algemeen directeur Richard Plugge, "maar daarbuiten is het nog niet vanzelfsprekend om er eentje te dragen. Terwijl het zoveel ellende kan voorkomen. We vinden het mooi om als succesvolle ploeg - met het bijbehorende bereik - bekendheid te vragen voor dit thema."
"We vinden het mooi om als succesvolle ploeg - met het bijbehorende bereik - bekendheid te vragen voor dit thema."
Ook helmenfabrikant Lazer kent uiteraard als geen ander het belang van een fietshelm voor wielrenners. Het partnership met Team Jumbo-Visma geeft het bedrijf de kans om tijdens een grote WorldTour-koers aandacht te vragen voor het belang van het dragen van een helm. Hierbij is het voor Lazer ondergeschikt welk merk iemand draagt, zolang je maar een helm draagt. Sean van Waes, CEO van Lazer, licht toe: "We zien liever dat er wereldwijd veel meer fietshelmen worden verkocht, óók van andere merken. Het gaat namelijk om de bescherming voor fietsers en hun gezondheid".
De bewustwordingscampagne, genaamd ‘Use your head’, geeft ook het woord aan artsen van het UMC Maastricht die nauw betrokken zijn vanuit het initiatief Hersenstrijd. Bijna wekelijks komen zij in aanraking met fietsers die een fietsongeval hebben meegemaakt. Het dragen van een helm, zo zien de artsen, draagt significant bij aan het minimaliseren van mogelijk hersenletsel.
Ook renners van de ploeg zijn zeer betrokken bij het onderwerp, onder meer Coryn Labecki: "Deze campagne brengt een heel mooie herinnering boven, want mijn vader zei voor elke wedstrijd 'Use your head' tegen me. Hij leeft inmiddels helaas niet meer, maar hij was mijn allergrootste fan. Het is heel bijzonder om nu te rijden met een helm die me zo sterk aan mijn vader doet denken."