Al jarenlang biedt VVCS (De Vereniging van Contractspelers) werkloze voetballers de kans een nieuwe club te vinden. Het zogenaamde Team VVCS speelt in de voorbereiding op een nieuw seizoen altijd een aantal oefenwedstrijden tegen profclubs, waarmee spelers zichzelf in de kijker kunnen spelen. Een goed initiatief, maar de promotie van de ploeg (en de spelers) moet anders. Om het gelegenheidsteam meer in de spotlights te zetten is het tijd voor een make-over van Team VVCS.
Deze blog is oorspronkelijk gepubliceerd op 24-7-2019.
We schreven eerder op SPORTNEXT over de opkomst van zogenaamde YouTube-teams; ploegen die al hun activiteiten binnen en buiten de lijnen vastleggen en daar een online serie van maken. Een van die teams is het Engelse Rising Ballers, dat jonge talentvolle voetballers in de spotlights zet en hoopt dat ze via het team een profcontract afdwingen. Om het team zelf te promoten én de kans op slagen voor de spelers zo groot mogelijk te maken, worden alle avonturen van Rising Ballers gefilmd. Het levert een enorm grote online fanschare op, waar ook de spelers zelf van profiteren.
Als dit in Engeland mogelijk is, dan moet het zeker ook in Nederland kunnen. Nederland heeft nota bene al een team met voetballers die nog een club zoeken: Team VVCS. Wat heb je nodig? Een goede cameraman/editor, een geluidsman, mogelijk een presentator en je kunt aan de slag.
Omdat de huidige generatie voetballers is opgegroeid met Instagram, YouTube en Snapchat zijn ze al gewend zichzelf online te profileren en dat maakt het produceren van een online serie een stuk makkelijker. Behalve beelden van wedstrijden en trainingen kun je ook een aantal vaste formats bedenken, zoals een FIFA-challenge uitvoeren op de training, een live Q&A met de spelers of trainers, of een mini-documentaire over een speler met een bijzonder verhaal. Vaak liggen de verhalen na een aantal gesprekken met de teamleden voor het oprapen. Je vraagt de spelers mee te werken en het via hun eigen kanalen te delen en door het vliegwieleffect ben je in staat een groot publiek te bereiken. Goed voor de uitstraling van de VVCS en goed voor de spelers om zich te profileren. En met een beetje geluk is er ook nog een bedrijf dat zijn naam wil verbinden aan Team VVCS, waardoor de kosten alvast gedekt zijn.
Bovendien zien we in de sportwereld de trend dat authenticiteit steeds belangrijker wordt. Teams en spelers die benaderbaar zijn en waar fans zich met de hoofdrolspelers kunnen identificeren winnen aan populariteit. Team VVCS voldoet aan deze voorwaarden.
Het is goed om te zien dat er dit jaar al wat content is gemaakt rondom het team, maar er valt nog meer veel meer uit te halen. Met Evgeniy Levchenko als nieuwe voorzitter is dit het ideale moment voor een frisse wind bij VVCS. Wie weet kun je volgend seizoen zelfs een team opzetten van vrouwen die dromen van een profcarrière?
Ga in ieder geval mee met de tijd en maak goede content, die aansluit bij de doelgroep. Dat is anno 2019 onmisbaar voor een sportorganisatie.