Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop er verslag werd gedaan van de wielersport. Vanwege het coronavirus moest er dit jaar worden geïmproviseerd. De drie makers werden zélf de hoofdrolspelers in hun eigen serie door op de fiets verschillende uitdagingen aan te gaan. Dit concept sloeg zo goed aan dat besloten werd een wielerploeg te starten. Met het Tour de Tietema Cycling Team willen Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel het pad van amateur- naar profrenner in beeld brengen.
Het is nog maar anderhalf jaar geleden dat Tietema, Wester en Van der Wiel voor de eerste keer op pad gingen voor Tour de Tietema. Op een ontwapenende, verrassende en humoristische manier deden de twintigers verslag van de Tour de France. Met hun creatieve video’s waarin Tietema elke keer een challenge moest uitvoeren, liet het trio een geheel andere kant zien van de wielersport.
Deze lijn zou in 2020 doorgetrokken worden, waarbij rondom grote evenementen als de Dutch Grand Prix, het EK voetbal en de Olympische Spelen nieuwe content gemaakt moest worden. Corona gooide echter roet in het eten, waarna Tour de Tietema het over een andere boeg gooide. Omdat er geen verslag meer kon worden gedaan van alle sportevenementen, besloten de makers zelf een challenge aan te gaan. In 50 dagen werden Tietema, Wester en Van der Wiel klaargestoomd voor de Ronde van Vlaanderen. Met hulp van professionals uit de wielersport trainden en leefden de drie mannen als profs met als ultieme doel de Vlaamse klassieker uit te rijden. Een behoorlijke uitdaging aangezien Wester en Van der Wiel nog geen enkele ervaring hadden met wielrennen.
De nieuwe serie was direct een succes. De afleveringen zijn door gemiddeld 170.000 mensen bekeken en de fanbase op YouTube verviervoudigde in een paar maanden tijd. Het concept werd doorgetrokken en Tietema, Wester en Van der Wiel gingen tijdens de Giro d’Italia een nieuwe uitdaging aan: vanaf de start van de Giro in Palermo naar Nederland fietsen binnen de tijd die het peloton nodig zou hebben om te finishen in Milaan. Wederom volgden tienduizenden mensen online het avontuur van Giro di Tietema en daarmee was het zaadje definitief gepland voor een nieuw idee: een eigen wielerploeg oprichten.
“We werkten altijd veelal op projectbasis. We waren bijvoorbeeld drie weken op pad voor de Tour de France en gingen dan vrijwel direct door naar het volgende evenement. Dat is heel leuk om te doen, maar ook enorm zwaar. Toen we door het coronavirus op een andere manier content moesten maken, besloten we zelf op de fiets te stappen. Na de Giro bleek dat dit concept geen eenmalig succes was. We zijn gaan nadenken over hoe we deze lijn konden voortzetten. We hadden eigenlijk de eerste stap op het pad naar profwielrenner worden gezet. We wilden die weg in beeld brengen en wel op een manier die ons meer structuur zou bieden. De oplossing was een eigen wielerploeg starten met ons drie als renners. Het verhaal draait om hoe je profwielrenner kunt worden. Dat is bij alles wat we gaan doen het uitgangspunt”, vertelt Wester.
"Wij zijn de enige amateurwielervereniging ter wereld die uitstapjes kan maken naar de profwereld en dat gaan we dan ook zeker doen”
Een eigen wielerteam starten is echter makkelijker gezegd dan gedaan. In een paar maanden tijd moeten de mannen van Tour de Tietema enorm veel regelen. Van licenties aanvragen tot trainingsschema’s maken, en van de juiste materialen kopen tot alle randzaken in orde brengen. In de nieuwe serie zullen deze eerste stappen al te zien zijn. “In Tour de Tietema volg je drie jongens, waarvan er twee totaal geen ervaring hebben in de wielersport, die de wielerladder willen beklimmen. Het kan zijn dat we uiteindelijk uitgroeien tot een profteam, maar het kan net zo goed dat we over een paar jaar nog steeds in de kelderklasse actief zijn. Het verhaal heeft een open einde, we weten niet waar het naartoe gaat. Maar het idee van die ladder beklimmen en kijken hoever je kunt komen, vinden we heel gaaf”, zegt Tietema.
Vanaf de start van het wielerseizoen in februari verschijnt er nieuwe content op het YouTube-kanaal van Tour de Tietema. Het komende jaar is in een aantal blokken verdeeld. De eerste maand staat het voortraject centraal, waarin onder meer aan bod komt hoe je beter leert sturen, wat je moet eten en hoe je moet rijden in een peloton. In maart begint, onder voorbehoud, het wedstrijdseizoen en in juli gaan de mannen weer naar de Tour de France om verslag te doen en tegelijkertijd de koppeling met het eigen wielerteam te maken. Na de Tour volgt een laatste wedstrijdblok tot het einde van het seizoen. “We blijven verslag doen van klassiekers en grote ronden, maar hebben als voordeel dat we onze verslagen nu kunnen koppelen aan ons eigen team. Je zou bijvoorbeeld een keer een stagedag bij een profploeg kunnen regelen tijdens een klassieker of samen met een ploeg als Jumbo-Visma of Sunweb de parcoursverkenning kunnen doen. Wij zijn de enige amateurwielervereniging ter wereld die uitstapjes kan maken naar de profwereld en dat gaan we dan ook zeker doen”, zegt Wester.
Het nieuwe Tour de Tietema Cycling Team wil hun fans op verschillende manieren betrekken bij de ploeg. Er wordt nagedacht over een lidmaatschap, het delen van de trainingsschema’s en – als het coronavirus het toelaat – ride alongs met de community. “We hebben dit jaar al gemerkt dat veel mensen die naar onze serie kijken zelf een fiets hebben aangeschaft of hun oude fiets hebben afgestoft. Wat wij het komende jaar gaan meemaken en leren willen we ook delen met anderen. We willen mensen laten kennismaken met de wielersport. Ik ben zelf nog nooit zo fit geweest en ik heb niet eerder zoveel motivatie gehad om gedisciplineerd te leven. Als ik die motivatie maar aan een paar mensen kan doorgeven, is dat al heel mooi”, aldus Wester.
“De schema’s die wij voor onszelf gaan maken, kunnen we delen met mensen die lid worden van onze ploeg. Dan kunnen zij op een wetenschappelijk verantwoorde manier ook beter worden”, vult Tietema aan. “En natuurlijk willen we leden ook andere voordelen bieden, zoals exclusieve content, uitnodigingen om met ons te komen te trainen of ride alongs, als het weer mogelijk is. Onze kijkers zijn enorm toegewijd, dus we willen de kracht van de community zeker gaan benutten.”
"Wij zijn het levende bewijs dat je van elke wielrenner een verhaal kunt maken"
Het opzetten van een nieuwe wielerploeg is niet goedkoop. De mannen van Tour de Tietema gaan hun avontuur via onder meer merchandise, lidmaatschappen en met behulp van sponsors financieren. PON heeft zich als eerste partner al aangesloten bij het Tour de Tietema Cycling Team, waardoor de ploeg onder meer gebruik kan maken van auto’s van Skoda, fietsen van Cervélo en de kennis en expertise van Ride Out. Wester: “Ik denk dat we merken veel te bieden hebben. In korte tijd hebben we heel veel mensen weten te bereiken en bewezen dat we gave content kunnen maken. Met de eigen wielerploeg zijn we minstens een jaar lang zichtbaar en kunnen we dus meer waarde toevoegen voor de sponsor. Een merk dat met ons samenwerkt is verzekerd van een groot bereik. Daarnaast hebben we bewezen sterk te zijn in de conversie naar social media of sales."
"Voor onszelf is het ook fijn dat we nu al bezig zijn het commerciële plaatje in te vullen. Dat geeft de rust om ons straks te focussen op de content. Deze manier van werken gaat ons kanaal op heel veel manieren versterken. Niet alleen voor de partners, maar ook voor de kijkers.”
De komende maanden zijn de mannen van Tour de Tietema nog druk met alle voorbereidingen. In de loop van 2021 kan het avontuur echt beginnen. Volgens Tietema is de serie die hij, Wester en Van der Wiel maken hét bewijs dat de verhalen in de sport, en zeker in het wielrennen, voor het oprapen liggen. “Ik kom zelf uit het wielrennen en het is zo’n mooie sport. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom het wielerploegen niet lukt minder afhankelijk te zijn van de traditionele media om mooie content te maken. Wij zijn gewoon op de fiets gestapt en hebben dat op een goede manier in beeld gebracht. Als je het op de juiste manier aanpakt, zie je dat het aanslaat. Er zijn nog zoveel mooie verhalen te vertellen. Wij zijn het levende bewijs dat je van elke wielrenner een verhaal kunt maken. En dat verhaal wordt komend jaar nog mooier als we met onze eigen ploeg in het peloton gaan rijden. Ons doel is het bestbekeken wielerteam ter wereld worden met onze eigen content.”