Virtuele busreis FC Eindhoven zorgt voor saamhorigheid en extra inkomsten

Supporters mogen vanaf 1 juli weer aanwezig zijn bij voetbalwedstrijden. Maar het zal anders zijn dan voorheen en wat fans gewend waren. Voor de supporters van de kleinere clubs in het betaald voetbal is het ook nog eens spannend of hun club deze zware tijden kan doorstaan. Bij FC Eindhoven tonen de fans hun liefde voor de club middels een bijzonder initiatief genaamd Buslijn 1909. Via een virtuele busreis kan iedereen een reis maken door de rijke geschiedenis van de ‘Blauw-witten’.

Sam Waale is 22 jaar en sinds zijn 7e fan van FC Eindhoven, de club die in de schaduw van PSV moet leven, maar als oudste club (111 jaar, red.) zich niet wil neerzetten als ‘het kleine broertje van’, maar meer als ‘de andere club’ van Eindhoven. Waale is een van de initiatiefnemers van een supportersproject, dat de club en fans in deze tijd bij elkaar moet brengen en geld moet opleveren als steun voor de club. Dit supportersproject, Buslijn 1909, is een voorbeeld van de laagdrempeligheid en de band die er bij de fans en de club heerst.

“Ik besprak dit idee met iemand, die betrokken is bij de club als sponsor en wiens zoontjes vaak bij ons staan op Vak D (het vak waar de fanatieke aanhang van de club staat in het eigen stadion, red,). Hij had ervaring met zijn Engelse club Charlton en hij had over de virtuele wedstrijd gelezen van 1. FC Lokomotive Leipzig, die 187.000 tickets van €1 verkochten. Ikzelf kende het verhaal over een virtuele supporterstreinreis van FSV Zwickau en had ook mijn ideeën voor FC Eindhoven”, zo legt Waale uit.

Juiste snaar geraakt

Na een avond brainstormen was het idee voor een virtuele busreis - later Buslijn 1909 naar het oprichtingsjaar van de club genoemd - geboren. Voor €1,11 kan men een kaartje kopen en op een virtuele busreis door de geschiedenis van FC Eindhoven gaan. Bij elke halte leer je de club beter kennen. Er zijn verschillende items verzonnen en diverse (oud-)spelers geïnterviewd. “De medewerking van mensen als Ernie Brands, Jan Poortvliet of John Achterberg en andere oud-spelers is geweldig en de reacties van iedereen zijn zo mooi om te zien, daar doe je het ook voor.”

Inmiddels hebben meer dan 1500 mensen een busticket gekocht, ook van buiten de regio Eindhoven. Waale: “We hebben de juiste snaar geraakt en een saamhorigheid bewerkstelligd.”

Hype

Tijdens de virtuele busreis komen zowel de hoogte- als dieptepunten van 111 jaar FC Eindhoven aan bod. “In 2009 waren we bijna failliet en al afgeschreven door de KNVB. Toch werden we in maart van dat seizoen periodekampioen. Als je weet wat voor emoties dat met zich meebracht, dat was niet normaal. De toenmalige voorzitter en zijn financiële man vertellen openhartig over die tijd en de gesprekken met de KNVB en gemeente. Ook fans komen aan het woord. Je proeft de emotie. Niet alleen FC Eindhoven fans voelen dat, maar iedere voetbalfan kan zich daarin verplaatsen. Heel af en toe moet ik nu ook weleens denken aan dat doemscenario dat zou kunnen plaatsvinden door deze coronatijd, maar laten we vooral positief blijven”, zegt Waale.

Naast het creëren van saamhorigheid in deze tijd en positief nieuws over de club, is een ander doel van Buslijn 1909 om geld in te zamelen voor diverse projecten. Met medewerking van de supporters zelf wil men in het stadion officieel staanplaatsen maken en de faciliteiten verbeteren. Ook zal er een geldbedrag gaan naar de jeugdactiviteiten van de club en tenslotte naar een goed doel.

Waale: “We hebben contacten gelegd met een aantal supporters(clubs) zoals van Tranmere Rovers, Charlton en FSV Zwickau en hopen dat het een beetje een hype wordt. Men krijgt altijd een vintage buskaartje thuisgestuurd en bij afname van 30 stuks of meer, krijgt de koper tevens een mooie badge. Maar hoe het ook eindigt, het is nu al een succes voor de supporters en de club, die er straks hopelijk sterker uit zal komen met een grotere fanschare.”