Voetbal laat zich met oprechte maatschappelijke betrokkenheid van beste kant zien

In het stadion. Achter de televisie. Iedereen was het erover eens. Niet alleen de wedstrijd, maar vooral het Wilhelmus van afgelopen vrijdag tijdens de wedstrijd Nederland-Frankrijk bezorgde Nederland kippenvel.

Willem Vissers, sportjournalist bij de Volkskrant, omschreef het treffend: 'Prachtige avond…..of anders de lach van Frenkie de Jong tijdens de hymne, om het beperkte jongetje dat het protocol het protocol laat. Het kereltje danst en zingt en is onbedoeld een voorbeeld, door plezier uit te stralen, passie, vreugde en improvisatie. Het leven nemen zoals het komt, voetballen met het hart.' Precies zoals het is.

Op zo’n avond laat voetbal zich van zijn beste kant zien. Bijna magie. En de bewijsvoering dat de aantrekkingskracht en invloed van het voetbal enorm groot is. Niet voor niets dat voetbal met afstand nog steeds ’s werelds meest populaire sport is. Voetbal is, zoals ook de UEFA uitdraagt, een integraal onderdeel van de mondiale samenleving. En speelt daarom een belangrijke rol in onze maatschappij.

Partners maken de cirkel rond

Die betrokkenheid kun je in mooie rationales en visiestukken vatten. Maar de impact ontstaat pas wanneer je daad bij het woord voegt. Je tot activatie overgaat. Klokje rond. Afgelopen vrijdag was dit op een fantastisch podium zichtbaar. ING, KNVB en Fonds Gehandicaptensport lieten het grote publiek verder kennismaken met G-voetbal en het verhaal dat zij willen vertellen. Ze wilden laten zien dat deze activatie niet op zichzelf staat. Het niet een gevalletje van 'borstklopperij of makkelijk willen scoren' is.

Op structurele wijze stimuleren zij namelijk amateurverenigingen om G-voetbal op te zetten en het de aandacht te geven die het verdient. Zodat ook mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking de liefde voor het spel kunnen uiten op het voetbalveld. Met als voorlopig resultaat dat er al meer dan 5000 G-voetballers zijn, op iets meer dan 250 amateurverenigingen.

Niet alleen ING, KNVB en Fonds Gehandicaptensport geven inhoud aan hun maatschappelijke betrokkenheid. Ook KPN Mooiste Contact Fonds was samen met de KNVB wederom met een bijzondere actie present. Via het initiatief Klassecontact kon een aantal kinderen door de inzet van ICT de wedstrijd vanuit het ziekenhuis ‘van dichtbij’ volgen.

Een activatie die ook niet op zichzelf staat. Want Klassecontact is een initiatief dat al meer dan tien jaar bestaat. Ook hier maken de partners de cirkel rond.

Maatschappelijke betrokkenheid krijgt een gezicht

Loopt Nederland met haar partners hierin voorop? Misschien wel. Maar het laat zich ook lastig vergelijken. Feit is wel dat voetbalbreed een trend waarneembaar is waarbij clubs, bonden en partners de verantwoordelijk voelen om hun maatschappelijke betrokkenheid krachtiger te tonen.

Zo is er een aantal clubs die sinds 2015 actief een van de 17 VN ‘Sustainable Development Goals’ omarmen. Ik schreef er eerder dit stuk over. Vooraanstaande stakeholders in het voetbal incorporeren deze doelstellingen steeds vaker in hun strategie. Drie voorbeelden:

  • UEFA heeft, naast het RESPECT programma, SDG nummer 13 aangemerkt als prioriteit: Klimaatactie. Met tot doel om de CO-2 footprint van voetbal te reduceren.
  • FC Barcelona onderschrijft de SDG’s op tal van fronten. De focus ligt hierbij met name op het bestrijden van armoede, bevordering kwaliteit van onderwijs, het verminderen van ongelijkheid en de bevordering van vrede en veiligheid. Barcelona wil daarin een leidende rol pakken en betrekt haar partners hierbij. Zo is het met hoofdsponsor Rakuten een ambassadeursprogramma gestart dat gericht is op het creëren van een duurzame toekomst.
  • Manchester United heeft een aantal duurzame programma’s lopen, zoals het ‘Reds to Green’ programma. Dit initiatief richt zich op het recyclen van afval. De club pakt hierbij een actieve rol door ook een lesprogramma over duurzaamheid, afvalbeheer en recycling te geven op scholen. Daarnaast was een van de meest succesvolste programma’s de samenwerking met Nike in het 'Reuse-A-Shoe' initiatief. Daarin krijgen sportschoenen een tweede leven door deze te recyclen en te verwerken in sportvloeren. Over de cirkel is rond gesproken.

ING Oranjevriendje Jasper

De marktwerking in de voetbalindustrie is vaak onderwerp van discussie. De bedragen die in de industrie omgaan zijn immens. Dat knaagt soms aan het geweten. Want er zijn immers veel goede doelen die dat geld hard nodig hebben.

Nog niet alle sponsors, clubs of bonden voelen de verantwoordelijkheid om in hun beleid en activatie direct bij te dragen aan een duurzamere toekomst. Kijk voor de grap maar eens op wat websites van clubs: bij sommige partijen lees je in de strategie er niets of nauwelijks over terug. Laat staan dat je op dit thema iets geactiveerd ziet worden.

Maar het goede nieuws is dat er bij evenzoveel partijen ook prachtige voorbeelden te vinden zijn. Partijen die zich, naast hun sportieve verantwoordelijkheid, heel bewust zijn van hun positie in de maatschappij. Zich realiseren dat miljoenen mensen een grote passie hebben voor het voetbal. En zich daardoor bewust zijn dat de kracht van dit platform groot genoeg is om daarmee hun steentje bij te dragen aan een van de SDG’s.

Daarom is het misschien maar goed dat voetbal een miljoenen-/miljardenbusiness is. Want zo kan er in de context van deze thema’s structureel geïnvesteerd worden.

En dat levert mooie verhalen op. Voor zover de social media je nog niet bereikt heeft: lees hier het verhaal over ING Oranjevriendje Jasper. Jasper vindt alles mooi aan voetbal. Hij had de avond van zijn leven. Dat er nog vele mogen volgen!

Headerfoto: kivnl / Shutterstock.com