Wat zijn de volgende stappen voor het Nederlands vrouwenvoetbal?

Toenemende toeschouwersaantallen, miljoenen kijkers en een groeiend aantal sponsors. Nederland is in korte tijd massaal verliefd geworden op de Oranjevrouwen. De Eredivisie Vrouwen is de kweekvijver van het succes, maar de competitie profiteert nog allerminst van de explosief gestegen interesse voor vrouwenvoetbal. Tijdens WHAT NEXT gingen onder meer speelsters, bestuursleden en marketeers met elkaar in gesprek om de volgende stappen voor het Nederlandse vrouwenvoetbal te bespreken.

"Waar gaan we naartoe? Welke koers wordt ingezet?" Met deze twee vragen zet Maud Roetgering op 28 november de toon in Haarlem. Het event WHAT NEXT, georganiseerd door SPORTNEXT en SportsGen, is net onderweg als de aanvoerster van FC Twente haar verwondering uitspreekt. Al tien jaar is Roetgering actief in de Eredivisie, maar nog nooit is ze door de Eredivisie CV of de KNVB om haar mening gevraagd. “We willen graag meer perspectief zijn. Als speelsters herkennen we het probleem. We denken kunnen bij te dragen aan de oplossing."

"Op dit moment zijn we niet betrokken bij beslissingen over de toekomst van de Eredivisie Vrouwen. Dat zouden we wel graag willen. Bijvoorbeeld door een spelersraad op te richten en structureel in gesprek te gaan met de KNVB, zodat we in ieder geval kunnen meepraten."

Als landskampioen nam FC Twente dit seizoen deel aan de Champions League. Daarin trof het onder meer VfL Wolfsburg, een club waar alles tot in de puntjes is geregeld voor de speelsters. “Wolfsburg heeft een eigen stadion voor de vrouwen. Er zijn medewerkers speciaal voor de ticketing, sponsoring, fans etc. Het is een totaal andere wereld”, zegt operationeel medewerker vrouwenvoetbal bij FC Twente Minke Renkens hierover. “De eerste stap voor FC Twente is om weer onderdeel te worden van de club. Momenteel is FC Twente vrouwen een stichting. Dat zouden we graag anders zien.”

ZIE OOK: Bankrasmodel 2.0 kan Eredivisie Vrouwen helpen groeien

FA Women's Super League in nieuw jasje

Roetgering noemde tijdens het event de FA Women's Super League als voorbeeld voor het Nederlandse voetbal. In Engeland is een paar jaar geleden de competitie opnieuw gepositioneerd en in een nieuw jasje gestoken. Niels Rudolphus van sportmarketingbureau Two Circles noemde drie pijlers waarop de 'nieuwe' competitie is gebouwd: investeer in gelijke kansen, ken je doelgroep en bouw je merkpositie. "In Engeland zijn gelijke omstandigheden voor het vrouwenvoetbal gecreëerd. Er wordt in stadions gespeeld en er is een cao afgesproken. Daarnaast is de fanbase gegroeid door lokale inspanningen. Tot slot is gewerkt aan een nieuwe branding, met onder meer het platform FA Player waarop alle wedstrijden van de Women’s Super League te zien zijn. Deze zaken zijn de basis voor het succes van de competitie geweest."

Hoewel in het Engelse voetbal veel meer geld omgaat en het voor clubs eenvoudiger is een percentage van de omzet te investeren in vrouwenvoetbal, kunnen de inspanningen van de FA wel als inspiratie dienen voor de KNVB en Nederlandse clubs. Daarover zijn de meeste aanwezigen het wel eens.

La League

Een gebied waar Nederland al volop actief in is, betreft de maatschappelijke betrokkenheid van speelsters. Zo verlenen speelsters van de Eredivisie Vrouwen hun deelname aan La League, een initiatief dat zoveel mogelijk meiden in Nederland en de rest van de wereld (langer) wil laten voetballen. Eerder dit jaar deed La League nog van zich horen middels de fondsenwervende campagne #TeamLaLeague, gestart door 41 Eredivisie vrouwen samen met initiatiefnemer Plan International Nederland en de partners Johan Cruyff Foundation en Women Win. In 100 dagen wisten zij samen met meer dan 250 deelneemsters €56.500 op te halen voor de La League voetbalprojecten in Brazilië en Nicaragua.

De campagne toont aan dat de steun voor het vrouwenvoetbal in Nederland groot is. La League heeft de ambitie om na Nederland ook in tientallen andere landen evenementen neer te zetten en een echte voetbalcommunity te ontwikkelen. Een grassrootsontwikkeling die zowel nieuw talent een kans geeft, fans bij elkaar brengt als het bedrijfsleven de potentie van vrouwenvoetbal laat inzien.

‘We’ zijn er nog niet, en er zijn nog veel uitdagingen te overwinnen. Maar als iets duidelijk werd tijdens WHAT NEXT was het wel dat de toekomst van vrouwenvoetbal in Nederland als geheel er rooskleurig uitziet.

De komende dagen publiceren we op SPORTNEXT nog meer interessante inzichten over het vrouwenvoetbal in Nederland. Houd onze site en social media-kanalen in de gaten en mis niets.

Headerfoto: SportsGen