Hij behaalde vrijwel uit het niets de kwartfinales van de US Open en veroverde als ‘Comeback Man’ de harten van tennis liefhebbend Amerika. Botic van de Zandschulp is in anderhalve week tijd uitgegroeid tot een bekende naam in de tenniswereld. Is de bescheiden Nederlander het nieuwe uithangbord van het mannentennis? En staan bedrijven nu in de rij om met hem samen te werken?
In één klap is de 25-jarige Botic van de Zandschulp een bekende naam in de tenniswereld geworden. Hij was pas de derde speler die zich via het kwalificatietoernooi plaatste voor de kwartfinale van de US Open en de eerste Nederlander sinds Sjeng Schalken in 2003 die tot de laatste acht in New York doordrong. Van de Zandschulp maakt door zijn goede prestaties een flinke sprong op de ranglijst – van plek 117 komt hij in de buurt van de top 60 – én hij verdiende 425.000 euro (ongeveer 360.000 euro) met zijn opmars op de US Open. Een wereld van verschil met een paar jaar geleden toen de Veenendaler nog veelal actief was bij challengers en alle zeilen moest bijzetten om zijn carrière levend te houden.
Sportmarketeer Martijn Kabbes volgde de prestaties van Van de Zandschulp in de VS op de voet. “Omdat hij bij de US Open in 6 van de 7 wedstrijden vanuit een achterstand steeds terugkwam, werd hij daar tot ‘Comeback Man’ gebombardeerd. En dat gekoppeld aan zijn stoïcijnse, ingetogen en sympathieke uitstraling heeft zijn naamsbekendheid vanuit het niets doen ontploffen. Het ‘merk’ Botic van de Zandschulp staat daarmee nationaal en internationaal in één klap op de kaart. Dat zijn achternaam in het buitenland bijna onuitspreekbaar is, zorgde voor veel leuke tv-momenten en extra aandacht. In de tenniswereld is hij nu geen onbekende meer.”
De goede prestaties van Van de Zandschulp hebben ervoor gezorgd dat hij nu volop in de schijnwerpers staat. Dit lijkt hét moment om daarop in te spelen door aan te schuiven bij talkshows en interviews te doen met radio, kranten en online publicaties. Op het gebied van personal branding heeft Van de Zandschulp nog een wereld te winnen. Kabbes is benieuwd of merken nu gaan aankloppen bij de beste Nederlandse mannelijke tennisser van het moment. “De vraag is ook of hij daar zelf voor open staat. Kiki Bertens gaf al eens aan dat ze niet zoveel moest hebben van allerlei randzaken en verplichtingen buiten tennis om. Zij focuste zich liever op haar tennis. Voor Botic is het denk ik goed om wat zaken op een rijtje te zetten. Door zijn sportieve succes kan hij nu aan grotere toernooien deelnemen. Dat betekent een nieuw sportief plan met zijn coach uitstippelen. Dat zal nu het belangrijkste zijn. En dan zal hij ongetwijfeld ook nadenken over commerciële kansen die zich voordoen.”
'Botic heeft veel eigenschappen die hem voor bepaalde merken mogelijk interessant maakt. What you see is what you get'
Kabbes denkt dat Van de Zandschulp wel een goed uithangbord kan zijn voor merken. “Hij heeft veel eigenschappen die hem voor bepaalde merken mogelijk interessant maakt. Hij is nuchter, relaxt, volwassen, professioneel, sterk en is vooral een echte Hollandse jongen. What you see is what you get. Daar zijn in potentie voldoende merken voor die zich graag met dergelijke kenmerken willen associëren. Om tegenwoordig commercieel interessant te zijn moet er wel meer bij komen, met name op social media. Dat is iets waar hij nu nog niet erg mee bezig lijkt waardoor zijn bereik beperkt blijft. De vraag of hij dat zelf wel wil en hoeveel waarde een geïnteresseerd merk daar aan hecht.”
Robin Haase was jarenlang het gezicht van het mannentennis in Nederland en daarna is er eigenlijk nooit een nieuw boegbeeld opgestaan. Met het bereiken van de kwartfinales in New York is Van de Zandschulp direct het nieuwe uithangbord van het Nederlandse tennis geworden. En volgens kenners heeft hij het in zich om een vaste plek in de top 50 van de wereld te veroveren. Kabbes ziet de toekomst van het mannentennis zonnig in. “Naast Van de Zandschulp hebben we ook nog Tallon Griekspoor, die tegen de top 100 aanschurkt. Samen kunnen ze de komende jaren mooie dingen laten zien. Daarmee kunnen ze ook samen de nieuwe uithangborden gaan worden. Dat zou voor het Nederlandse tennis erg wenselijk zijn. En wellicht ziet het bedrijfsleven ook in dat deze jongens interessant voor ze kunnen zijn om mee samen te werken.”
Headerfoto: Ritzerfeld / Shutterstock.com