Het coronavirus houdt de hele sportwereld in zijn greep. Vrijwel alle evenementen en wedstrijden zijn afgelast. Hoe gaan clubs en sporters eigenlijk om met de ontstane situatie? Samen met TDE doen we dagelijks een rondje op social media.
Voor het Rode Kruis gaan verschillende scheidsrechters van de KNVB de straat op om te controleren of iedereen zich aan de 1,5 meter afstand houdt. Jeroen Manschot controleert het winkelend publiek in Utrecht.
Hoewel er momenteel niet gevoetbald wordt, kan er natuurlijk nog steeds wel over het spelletje worden gepraat. RKC Waalwijk heeft daarom de RKCollegeTour geïntroduceerd. De club gaat online in gesprek met bekende RKC’ers uit het heden en verleden. Onder meer Peter Bosz en Marcel Brands zijn te gast.
FC Barcelona probeert op een wel heel originele manier bij te dragen aan de bestrijding van het coronavirus. De Catalaanse club heeft de naam van het stadion Camp Nou te koop aangeboden. De titelrechten van de voetbaltempel zijn overgedragen aan de Barça Foundation, die op zoek gaat naar een sponsor die zijn naam tijdens het seizoen 2020/'21 aan het stadion wil verbinden. Het geld dat Barcelona met deze actie ophaalt, wil het schenken aan projecten die bijdragen aan de bestrijding van het coronavirus.
EA Sports organiseert in samenwerking met FIFA een toernooi voor twintig profvoetballers. Onder meer Sergiño Dest en Mo Ihattaren doen namens respectievelijk Ajax en PSV mee aan de zogenaamde FIFA 20 Stay and Play Cup. Ook onder anderen Justin Kluivert (AS Roma) is van de partij. EA Sports heeft beloofd dat het een donatie van een miljoen dollar zal doen ter bestrijding van het coronavirus.
Boodschappen rondbrengen is een populair tijdverdrijf onder sporters tijdens de 'lockdown'. Zo gaat Dylan Groenewegen langs bij ouderen en zorgverleners die zelf geen boodschappen kunnen doen.
Een mooi gebaar van AZ, vlak voor Pasen. De club verraste ruim zevenhonderd seizoenskaarthouders van zeventig jaar of ouder met een speciaal paaspakket, samengesteld door partner Vomar.
Nu alle sportevenementen tenminste tot 1 juni zijn afgelast, mis je misschien wel de kans om (eindelijk) een marathon te lopen, of deel te nemen aan een wielerwedstrijd. Gelukkig kun je met het nieuwe platform 'Keep Moving' nog steeds je doel volbrengen, maar dan virtueel. En de digitale medaille die je na je challenge krijgt, geef je aan de zorgverlener van je hart, als blijk van steun.
Tottenham Hotspur bracht de spelers samen met een virtuele training. Op een groot scherm zagen fans hoe onder meer Hugo Lloris en Lucas Moura zich thuis tegelijkertijd in het zweet werkten.
Virgil van Dijk organiseert op Twitter een Q&A met zijn fans. Iedereen kan via #AskVirgil een vraag insturen en de Nederlandse verdediger probeert er zoveel mogelijk te beantwoorden.
Nike spoort mensen aan om 'binnen te spelen' om zo 'voor de gehele wereld te spelen'. Ook in crisistijden weet het merk te inspireren.
De Toronto Raptors proberen de periode van social distancing te veraangenamen met een dagelijks item: "How Bored Are You?". Serge Ibaka, power forward van het NBA-team, laat je daarin alles zien, tot het inruimen van zijn vaatwasser aan toe.
Onder het mom van 'we moeten ons toch ergens mee vermaken' maakten de Bridgeport Sound Tigers een woordzoeker voor hun fans. Kun jij alle woorden vinden?
De admins van Willem II en Bristol City FC besloten een potje vier op een rij te spelen. Het kick and rush voetbal van de club uit het Championship was de Tricolores uiteindelijk te machtig.
Waarom niet een FIFA 20-toernooi organiseren onder alle voetbalclubs? Precies de gedachte van de social media afdeling van Leyton Orient!
In Amsterdam vonden ze het tijd om de legendarische kampioenswedstrijd tegen FC Twente uit 2011 van stal te halen. Ajax zond de wedstrijd integraal uit op YouTube en deed uitgebreid verslag van de hoogtepunten via Twitter.
Bij Feyenoord werden ook oude herinneringen opgehaald onder de fans.
En dan mag PSV natuurlijk niet ontbreken! De Eindhovenaren daagden hun supporters uit voor een Photoshop-challenge. Ondertussen richtte het samen met de Brainport Eindhoven-partners een online platform op waar de komende periode extra content op te zien is.
De fysieke sportwereld ligt plat, maar dat houdt je niet tegen om online wél de bal te laten rollen. Bijvoorbeeld met Football Manager. Via Steam kun je nu een week, tot 25 maart, de nieuwe editie van het populaire managerspel spelen. Hoezo geen voetbal?
FC Volendam vermaakte haar supporters vrijdagavond met een virtuele wedstrijd in Football Manager. De club blikte vooruit op de toekomst en speelde in 2024 een duel met sc Heerenveen. Via social media werd uitgebreid verslag gedaan van de wedstrijd die op het managerspel gespeeld werd.
AZ riep zijn fans op om zoveel mogelijk thuis te werken, maar dit wel te doen in de clubkleuren van de Alkmaarse club. Fans deelden hun werkoutfit maar al te graag met AZ.
Veel sportclubs gaven gehoor aan de oproep om te hun waardering te uiten voor de mensen met vitale beroepen. Een online steuntje voor de helden die ons behouden van slechtere tijden.
Kennen jullie Cesc Fabrègas nog? De Spaanse middenvelder verdient zijn geld tegenwoordig in Monaco en zo te zien heeft hij het daar prima naar zijn zin. Of zijn buren ook zo blij met hem zijn...
Maar onze absolute favoriet op TikTok is Alphonso Davies. De linksback van Bayern München doet er alles aan om niet besmet te raken.
Doe zeep en een beetje water op je handen en houd vervolgens 20 seconden lang een bal hoog. Dat is de #StayAtHomeChallenge. Maar dat is voor veel voetballers natuurlijk veel te makkelijk, dus probeert Matthijs de Ligt het met een toiletrol.
Jos Hooiveld stond nooit bekend om zijn technische kwaliteiten, maar met een wc-rol blijkt hij verrassend goed uit de voeten te kunnen.
#houdhoogvoorhelden is het initiatief waarmee Heracles Almelo de medewerkers in de zorg een hart onder de riem steekt. Wanneer er 1.000 keer is hooggehouden, biedt de club tien kaarten aan voor medewerkers in de zorg bij een van de volgende thuiswedstrijden. Vele (oud-)spelers, fans en medewerkers hebben al meegedaan.
In het amateurvoetbal is door ONS Sneek een ’18 Days Challenge’ gestart. De club deelt elke ochtend via social media een nieuwe oefening, oftewel challenge. De deelnemers wordt gevraagd de video’s met de trainer te delen. Die geeft punten en houdt de stand bij. De drie spelers uit de jeugdopleiding die de meeste challenges hebben voltooid en die daarbij de meeste punten hebben behaald, komen in aanmerking voor prijzen.
Om tijdens de isolatie toch fit te blijven, lanceert de KNGU elke dag om 10.00 uur via social media de 'DG challenge van de dag' waar iedereen aan mee kan doen.
Hoe blijf je als wielrenner fit wanneer je niet met je teamgenoten kunt trainen? John Degenkolb zorgt voor wat extra gewicht dat hij moet voorttrekken door een karretje met daarin zijn kinderen aan zijn fiets te koppelen.
Ook TeamNL heeft een eigen platform ingericht om te laten zien hoe je in de woonkamer in beweging kan blijven. Onder meer hockeyer Jorrit Croon en gewichthefster Sanne Bijleveld hebben al een video opgenomen.
De dartbond, biljartbond, tafeltennisbond en Sportunity ontwikkelden speciaal voor dit moment de Kantinebaas door naar Thuisbaas, waarbij mensen via www.kantinebaas.club/thuisbaas nog steeds een potje kunnen darten tegen hun collega's, maar dan op afstand vanuit huis.
Ook de Korfbalbond komt in actie. Samen met sponsor Simpel en ambassadeurs Mick Snel en Jet Hendriks roept het korfballend Nederland op kleurplaten en brieven te versturen naar mensen die wat extra aandacht kunnen gebruiken in deze moeilijke tijd.
Eerder berichtten we al over de Sportbijbel. TDE bedacht een app waarmee het honderden sportfragmenten, boeken, podcasts en documentaires bundelde in één omgeving. En het is nog gratis ook.
De eerste thuisblijfdagen zitten erop. Wat brengt de creativiteit van de sportwereld op social media ons de komende dagen/weken? Mis je nog iets in deze lijst? Laat het ons weten via #sportnext op Twitter, of stuur een mail naar remco.tervoort@sportsmedia.nl.
Headerfoto: Shutterstock.com