Meer dan twee miljard mensen van over de hele wereld gebruiken inmiddels WhatsApp. Het is het meest gebruikte berichtenplatform ter wereld en daarmee een ideaal communicatie- en marketingkanaal. Toch zijn er, mede door toedoen van eigenaar Facebook, nog maar weinig bedrijven en organisaties die WhatsApp actief inzetten voor hun marketing. Adidas doet dit wel en heeft succes met de communicatie via het platform.
Meer dan een half miljard mensen maken dagelijks gebruik van WhatsApp. In Nederland is WhatsApp veruit de meest gebruikte social media. 12,1 miljoen Nederlanders gebruiken de messengerdienst van Facebook. Het is tevens veruit het meest belangrijke platform, zo geven Nederlanders aan. En uit onderzoek van Newcom blijkt dat gebruikers gemiddeld in ongeveer zeven WhatsApp-groepen actief zijn. Onder studenten/scholieren ligt dat ruim hoger met gemiddeld elf groepen.
Hoewel er veel getest is met WhatsApp als communicatiemiddel – denk aan nieuwsorganisaties die artikelen delen via de dienst – is het platform nog allerminst massaal omarmd zoals Instagram en TikTok dat bijvoorbeeld wel zijn. Deels is dit te wijten aan regelgeving van Facebook - het maximumaantal mensen in een groep is officieel vastgesteld op 256 - en het komt deels omdat WhatsApp intiemer is dan andere social media en je berichten niet zomaar met de buitenwereld kunt delen.
Het grote voordeel van WhatsApp is natuurlijk dat je een een-op-een relatie kunt opbouwen met je klanten, fans of leden. Het platform stelt je in staat direct te communiceren.
Logischerwijs ligt ook het openingspercentage van berichten op WhatsApp veel hoger dan bijvoorbeeld bij e-mails. Adidas ziet WhatsApp als een manier om haar fans nog dichterbij het merk te brengen, zonder hier influencers voor te hoeven inzetten. “Het stelt ons in staat directe relaties aan te gaan met een kleine community van invloedrijke mensen op een manier die niet commercieel aanvoelt en zich leent voor interactie, in plaats van alleen maar zenden”, zegt Laura Convey, managing editor van Adidas’ newsroom tegen Digiday.
Adidas heeft al verschillende campagnes gedaan via WhatsApp. Meest recente voorbeeld was de 100% Unfair Predator campagne. Het Duitse merk startte een hulplijn op WhatsApp voor voetballers die nog een speler zochten voor hun eigen voetbalteam. Door Adidas gesponsorde spelers waren beschikbaar, nadat fans zich voor de actie hadden opgegeven en bepaalde informatie hadden opgegeven. De marketeers van Adidas lieten de fans op de ochtend van de wedstrijd weten of hun oproep succesvol was geweest. De ‘gehuurde’ spelers deden de wedstrijd mee in Adidas’ nieuwe Predator20 Mutator schoenen.
Convey: “We weten dat onze achterban WhatsApp gebruikt om informatie over voetbalwedstrijden te delen, te polsen wie er aanwezig zijn en eventueel vervangers te regelen. Het was daarom het ideale kanaal voor deze actie omdat gebruikers al gewend zijn WhatsApp voor deze zaken te gebruiken.”
Naast Adidas zijn er nog niet heel veel (grote) bedrijven die WhatsApp inzetten als communicatie- of marketingkanaal. In Portugal is mediabedrijf Eleven Sports onlangs begonnen om via WhatsApp onder meer doelpunten en hoogtepunten uit Champions League-wedstrijden met abonnees te delen. Voorlopig biedt Eleven Sports de dienst alleen aan in Portugal. Ook voor LaLiga, de Bundesliga en Ligue 1 kunnen abonnees zich aanmelden om hoogtepunten en doelpunten te ontvangen.
“We willen het zo eenvoudig mogelijk maken voor onze fans om hun favoriete sportmomenten te bekijken via al onze platforms. Nu meer dan 60% van de Portugese bevolking een account op WhatsApp heeft, is het belangrijk dat we ook rechtstreeks via hun telefoon de actie kunnen brengen”, Nuno Filipe Miranda, Director of Marketing and Communications, Eleven Sports Portugal.
Adidas zet de laatste jaren stevig in op WhatsApp, zonder hier een groot budget voor te hoeven vrijmaken. Zo stuurde het merk onlangs nog berichten naar de zogenaamde Tango Squad community, een groep jonge voetballers verspreid over 15 steden. Zij kregen exclusieve toegang tot nieuwe producten en werden uitgenodigd voor exclusieve evenementen. De groepen hebben een grootte tussen de 100 en 250 mensen.
Vanwege de goede ervaringen van Adidas verplaatst het bedrijf zijn marketing steeds meer van adverteren op bijvoorbeeld Facebook naar een-op-een communicatie via WhatsApp. De grote vraag is: wie volgt?
Ken jij meer goede (of slechte) voorbeelden van hoe WhatsApp wordt gebruikt als marketing- en communicatiekanaal in de sport? Laat het ons weten via Twitter, of stuur een mailtje naar remco.tervoort@sportsmedia.nl.
Headerfoto: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com