Na twaalf seizoenen stopt AFAS Software als hoofdsponsor van AZ. Voor de Alkmaarders betekent dit dat het op zoek gaat naar nieuwe partners voor het shirt, stadion en de jeugdopleiding. Feyenoord maakte juist bekend het contract met hoofdsponsor EuroParcs voor één seizoen te verlengen.
AFAS werd in 2010 hoofdsponsor van AZ, toen de club in een moeilijke fase zat vanwege het faillissement van DSB. Na twaalf seizoenen kiezen beide partijen ervoor ‘elkaar de ruimte te geven om verder te groeien’, zo staat in het persbericht.
Robert Eenhoorn, Algemeen Directeur van AZ: “In de afgelopen twaalf jaar hebben wij met AFAS veel meegemaakt en enorme stappen gezet, onder meer op het gebied van onze jeugdopleiding. We kwamen van ver, maar zij hebben de club door dik en dun gesteund. Dat AFAS ons nu de ruimte geeft een volgende stap te zetten, is wat dat betreft ook veelzeggend. Wij kijken terug op een geweldig partnership met een zeer inspirerende partij, die wij het allerbeste wensen in de toekomst."
“Precies op het juiste moment”, zei Algemeen Directeur Bas van der Veldt van AFAS bij de start van de samenwerking in 2010. “Met de kennis van nu kunnen we met recht spreken over het sponsorschap als een schot in de roos. Buiten de landelijke bekendheid die het ons familiebedrijf heeft gebracht, is het een prachtig voorbeeld dat financiële stabiliteit leidt tot succes”, verklaart Van der Veldt.
In 2010 verbond AFAS zich voor drie seizoenen aan AZ en werd naast hoofdsponsor ook naamgever van het stadion. Nadien werd de overeenkomst tweemaal verlengd tot uiteindelijk medio 2022. De opening van het AFAS Trainingscomplex in 2016 in Zaanstad betekende een nieuwe fase in de samenwerking tussen beide partijen.
AZ gaat de komende periode met belangstellenden in gesprek om de door AFAS en de club ingezette weg verder uit te bouwen. Daarbij zal er een nieuwe hoofdsponsor worden gezocht die AZ kan ondersteunen in de verdere weg naar de top.
AZ ontvangt jaarlijks ongeveer 2 miljoen euro van AFAS voor het hoofdsponsorschap, inclusief de stadionnaamgeving.
Feyenoord en EuroParcs blijven de komende jaren nog samenwerken. De Rotterdammers hebben de optie in het contract gelicht, waardoor EuroParcs tot en met medio 2023 hoofdsponsor blijft van de club. EuroParcs Group is bezig aan het derde seizoen als hoofdpartner, eerst met het merk Droomparken, nu met EuroParcs.
Joris van Dijk, commercieel directeur Feyenoord, is erg blij met de contractverlenging. “Toen we vorig jaar onze samenwerking met een jaar verlengden hebben we daarin gelijk een optie voor nog een jaar meegenomen, gekoppeld aan een aantal doelstellingen. Het is mooi om te zien dat we deze doelstellingen samen hebben weten te realiseren. Het plezier spat van deze samenwerking af en het is voor Feyenoord natuurlijk financieel enorm belangrijk dat we dit hoofdpartnership weer hebben kunnen verlengen.”
Andries Bruil, directielid van EuroParcs Group: "Het hoofdpartnership met Feyenoord heeft een enorm positief effect op onze organisatie en de naamsbekendheid voor ons merk EuroParcs. Zeker nu ons tweede merk Droomparken volledig opgaat in EuroParcs. Sponsoring van Feyenoord geeft het merk EuroParcs een enorme boost."
Volgens Bruil heeft het hoofdpartnerschap de verwachtingen overtroffen. "Vanaf de start zien wij een groei in onze naamsbekendheid en hebben Feyenoord-supporters én andere voetballiefhebbers de weg naar onze parken gevonden."
Feyenoord ontvangt jaarlijks zo’n 5,5 miljoen euro van EuroParcs. Alleen Ajax (Ziggo) en PSV (Brainport Eindhoven) krijgen een hogere bijdrage van hun hoofdsponsor(s).
Eerder dit jaar vielen Feyenoord en Europarcs Group (destijds nog met de naam Droomparken) in de prijzen bij de SponsorRingen. Er werd goud gewonnen in de categorie ‘Sport’ en het specialisme ‘Business Case’.
Vorige week verlengde ook Ajax het contract met haar hoofdsponsor. Ziggo is nu tot en met medio 2025 verbonden aan de Amsterdammers.
Headerfoto: Shutterstock.com