De KNVB en Albert Heijn hebben vandaag hun partnership verlengd tot en met 2026. Daarnaast lanceerde de supermarkt de EK-campagne 'Zet 'm op Oranje', die is gebouwd rondom Oranje Spelerskaarten waarmee je een spel kunt spelen én die fungeren als onderzetter. "Het EK begint nu steeds meer te kriebelen", vertelt Marianne van Leeuwen, directeur betaald voetbal bij de KNVB. "Wat Albert Heijn gaat doen, gaat daar nog enorm aan bijdragen."
Dat de samenwerking verlengd wordt, is een logisch gevolg van wat beide partijen sinds 2019 al samen bereikt hebben. Na eerdere succesvolle campagnes rondom EK's en WK's hebben de KNVB en Albert Heijn zich samen ook ingezet om bijvoorbeeld gezonde voeding en bewegen te stimuleren. Zo is Albert Heijn hoofdsponsor van het KNVB Schoolvoetbal. Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, vult aan: "Het EK komt er natuurlijk aan, maar het feit dat we vandaag ons contract met twee jaar verlengen, gaat verder dan het mannenelftal. We zijn supporter van de mannen, de vrouwen, van al die 1,2 miljoen voetballers in ons land."
Niet alleen de samenwerking werd vandaag verlengd, ook de nieuwe TV-commercial is vanaf nu te zien. Albert Heijn heeft - door de samenwerking met de KNVB - als enige Nederlandse supermarkt het recht om een beroep te doen op de Oranjespelers als acteurs. Onder anderen Cody Gakpo, Denzel Dumfries, Matthijs de Ligt en Tijjani Reijnders zijn te zien in de video.
In de TV-commercial spelen zij met Oranje Spelerskaarten het 'AHA! Oranje Spel'. Op deze spelerskaarten staan zeven Oranjegerelateerde termen die je moet omschrijven, precies zoals in het populaire spel '30 seconds'. "Het verschil is dat we het met 45 seconds spelen, naar het aantal speelminuten van een helft", vertelt Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn. "De Oranjespelers zijn dol op het spel. We hopen dat mensen het ook thuis massaal gaan spelen." In totaal zijn er 60 kaarten in omloop met daarop 19 verschillende spelers. Ook bondscoach Ronald Koeman heeft een eigen kaart. Bij vijftien euro aan boodschappen krijg je twee Oranje Spelerskaarten. Ben je geen spelletjesfanaat? Geen zorgen. De spelerskaarten zijn van stevig, relatief dik materiaal en fungeren ook als onderzetter. De slogan van de campagne is dan ook niet voor niets 'Zet ‘m op Oranje!'.
Tot slot hebben de spelerskaarten nog een derde functionaliteit, aldus Van der Zanden. "We hebben in Nederland zeventien miljoen bondscoaches. Als je de spelerskaarten spaart, kun je thuis op de keukentafel jouw ideale opstelling neerleggen."
Naast de tv-commercial en het 'AHA! Oranje Spel' geeft Albert Heijn ook haar assortiment waar mogelijk een oranje tintje. Er zullen onder meer Oranje verspakketten, Oranje soesjes en Oranje bitterballen te koop zijn. Ook staan er in de Allerhande, het tijdschrift van de supermarkt, recepten van de Oranjespelers.
Albert Heijn is niet de enige supermarkt die inspeelt op het aanstaande toernooi. Bij de PLUS zien we de zogeheten 'Buurthempies', dat daarmee als eerste supermarkt haar EK-campagne uitrolde. Bij de Lidl kun je - omdat het bedrijf officieel partner van UEFA EURO 2024 is - voetbalplaatjes sparen van alle spelers die actief zijn op het toernooi. Is het in aanloop naar zo'n EK dan niet spannend of een andere supermarkt hetzelfde idee als jij heeft ontwikkeld? Peter Lansaat, Hoofd Sponsoring bij de Albert Heijn, licht toe: "In theorie zou het kunnen dat een andere supermarkt een heel vergelijkbare campagne heeft bedacht. Er geldt een geheimhoudingsplicht voor de mensen die bij zo'n campagne betrokken zijn, dus vooraf is er geen contact met een andere supermarkt over wat zij gaan doen of over wat onze plannen zijn. We gaan uit van onze eigen kracht, volgen onze eigen visie. Voor ons is het een groot voordeel dat wij de spelers van Oranje daarbij mogen inzetten."