De Amerikaanse snowboardster Julia Marino trok zich maandag terug van deelname aan het onderdeel big air bij de Winterspelen. De zilverenmedaillewinnaar bij de slopestyle stelt dat een dispuut met het Internationaal Olympisch Comité de reden is voor haar afmelding. Marino moest van het IOC het logo van sponsor Prada op haar board afdekken. Naar eigen zeggen is de Amerikaanse hierdoor gevallen bij de training in Peking voor het onderdeel big air en wilde ze geen blessure riskeren.
Marino is een van de weinigen die niet gebruikmaakt van een snowboard van erkende merken als Burton of Roxy. De 24-jarige New Yorkse wordt gesponsord door modemerk Prada, dat geen officiële IOC-sponsor is. In de VS zorgde het rood-witte board van Marino voor veel positieve kritieken. ‘The Silver Wears Prada’, schreef de Wall Street Journal zelfs.
Maar omdat Prada geen IOC-partner is vroeg de organisatie volgens Front Office Sports daarom aan Team USA of Marino het logo wilde bedekken, of gebruik wilde maken van een ander board. Volgens het management van Marino zou het IOC als argument hebben aangedragen dat Prada's Linea Rossa geen legitiem sportmerk is. Eerder had het IOC al gevraagd of Marino tape op haar helm wilde doen om het Prada-logo te verbergen.
Het Amerikaans Olympisch en Paralympisch Comité protesteerde tegen de beslissing, maar vond geen gehoor bij het IOC. Het stelde in een brief dat Marino hetzelfde recht had om mee te doen met een Prada board als anderen met een board van Burton of Roxy. Bovendien zou het afplakken van het logo ervoor zorgen dat Marino trager was. Opnieuw ging het IOC niet mee in deze redenering.
Toen Marino in een training voor de tweede keer in korte tijd onderuitging was de maat vol voor de Amerikaanse. Ze schreef zelf op Instagram dat ze niet nog een keer een blessure wilde riskeren, hoewel dat geen ‘topprioriteit’ lijkt te zijn voor het IOC. “Aan iedereen die het wil weten, de avond voor de big air vertelde het IOC mij dat ze mijn board niet meer accepteerden, hoewel het voor de slope nog wel goed was… Ze vertelden mij dat ik gediskwalificeerd zou worden als ik het logo niet zou bedekken en verplichtte mij om letterlijk met een stift de onderkant van mijn board te bewerken.”
Er is in het verleden al vaker veel te doen geweest om de zichtbaarheid van persoonlijke sponsors van atleten op de Spelen. De befaamde Rule 40 beschermt de belangen van de olympische sponsors en beschrijft de mogelijkheden en voorwaarden waaronder topsporters hun privésponsors tijdens de olympische periode commerciële mogelijkheden kunnen bieden. Volgens Rule 40 is het alle deelnemers aan de Olympische Spelen toegestaan om eigen sponsors te promoten, zolang het gebruik aan de gestelde voorwaarden voldoet.
Het IOC heeft vooralsnog niet gereageerd op het dispuut met Marino.
Headerfoto: Shutterstock