Atleten komen steeds meer onder druk te staan en kampen vaker met depressies en een burn-out. ASICS EMEA gaat sporters ondersteunen door mentale gezondheid prioriteit en onderdeel te maken van alle nieuwe en bestaande contracten. Het merk introduceert nieuwe hulpmiddelen om de mentale gezondheid van topsporters beter te beschermen en om hen te ondersteunen.
Naomi Osaka, Kevin Love, Simone Biles en Stefan Groothuis. Het zijn maar een paar van de atleten die zich recent uitspraken over de stress en druk die zij ervaren als topsporter. Mede door de openheid van de sporters is mentale gezondheid een onderwerp dat opeens besproken wordt in de sport. Het welzijn van atleten komt steeds meer voorop te staan. Daarom gaat ASICS de atleten die het sponsort bijstaan met psychische zorg.
Gary Raucher, Executive Vice President, ASICS EMEA: "Bij ASICS hebben onze vijf letters een betekenis. ASICS is een acroniem van de Latijnse uitdrukking Anima Sana In Corpore Sano oftewel 'een gezonde geest in een gezond lichaam'. Daarom is de zorg voor het welzijn van atleten altijd al onze kern geweest. Hoewel we er trots op zijn om hen te helpen met winnen en records breken, betekent het fysieke en mentale geluk van de atleten op lange termijn meer voor ons dan een medaille of een podiumplaats. Ons doel is om topatleten te ondersteunen bij het bereiken van hun prestatiedoelen zonder hun mentale en emotionele welzijn in gevaar te brengen.”
“We zijn ons ervan bewust dat het vroegtijdig herkennen van negatieve mentale en emotionele gezondheidssymptomen essentieel is. Daarom bieden we toegang tot psychologische ondersteuning via een netwerk van zorgverleners."
ASICS gaat de mentale gezondheidssteun van hun atleten financieren met hulp van experts uit de sector onder wie Daria Abramowicz, sport- en prestatiepsychologe van de beste tennisster ter wereld Iga Świątek. Abramowicz zal sturing geven aan een groep gespecialiseerde deskundigen die vertrouwelijke ondersteuning gaan geven aan ASICS-atleten op het gebied van mentale gezondheid.
In de eerdere campagne ‘Mind Race’ legde ASICS al de nadruk op de psychische voordelen die sporten oplevert. Het merk vroeg om zeven dagen juist niet te bewegen en zo te ervaren wat voor een goed gevoel zelf sporten geeft.
ASICS ging in 2020 ook al een samenwerking aan met Mind, een liefdadigheidsinstelling voor geestelijke gezondheid, om via sport mensen in beweging te brengen en geld op te halen. Uit het in maart 2022 gepubliceerde rapport 'Mental Health in Elite Sport' blijkt dat er ondanks de vooruitgang die is geboekt meer inspanningen nodig zijn om het stigma rondom mentale gezondheid aan te pakken.
Headerfoto: lev radin / Shutterstock.com