Deze campagne sluit aan bij een initiatief van de Hartstichting en de KNVB, in samenwerking met de Nederlandse Reanimatie Raad, om bewustwording te creëren voor een hartveilig leef- en sportklimaat. Samen met lokale partners, zoals het Noordwest Ziekenhuis en Medivice, krijgen spelers, supporters en trainers een educatief programma aangeboden.
Het doel van de campagne is om zoveel mogelijk AZ-fans bewust kennis te laten maken met reanimeren en daarbij het noodzakelijke gebruik van een AED. Hierbij is snelheid van cruciaal belang, omdat bij een hartstilstand iedere seconde telt. Door snel en kundig te reanimeren en een AED te gebruiken, wordt de overlevingskans aanzienlijk verhoogd.
De campagne wordt ondersteund door AFAS Software, de naamgever van het AZ Stadion en 'official partner' van AZ. "Met deze campagne willen we vooral het bewustzijn rondom hartveilig voetballen vergroten. Wij vinden het hartverwarmend om supporters en amateurclubs er via AZ toe aan te zetten om na te denken over de veiligheid in hun eigen omgeving. We zullen daarnaast AED’s beschikbaar stellen, die zichtbaar in en rondom het AFAS Stadion worden geplaatst, zodat de omgeving ook op niet-wedstrijddagen extra veilig is”, aldus Martijn Delahaye, Directeur Marketing & Communicatie bij AFAS Software.