Max Verstappen, Lieke Martens, Irene Schouten… het zijn slechts enkelen van de tientallen topsporters die de harten van de Nederlandse sportfans wisten te veroveren. Maar wie van alle Nederlandse sporters heeft volgens de Nederlander de meest sympathieke uitstraling? Zijn we eerder geneigd om een product te kopen wanneer Mathieu van der Poel het aanprijst, of wanneer we Churandy Martina het op televisie zien aanbevelen? Marktonderzoeksbureau Markteffect deed onderzoek naar de waarde van de Nederlandse topsporter
Ruim duizend volwassenen namen in de zomer van 2022 deel aan het online onderzoek van Markteffect. Nog vóór het onderzoek werd hen gevraagd naar (oud-)topsporters die de meest sympathieke uitstraling zouden hebben. De vijftien meest genoemde namen vormden vervolgens de basis voor het daadwerkelijke onderzoek. Het lijstje luidde als volgt, beginnend met meest sympathiek: Epke Zonderland, Ireen Wüst, Max Verstappen, Lieke Martens, Churandy Martina, Sven Kramer, Irene Schouten, Suzanne Schulting, Frenkie de Jong, Tom Dumoulin, Dafne Schippers, Mathieu van der Poel, Kjeld Nuis, Virgil van Dijk en Femke Bol.
Om te bepalen hoe waardevol een sporter kan zijn, is het belangrijk om te weten welk bereik hij of zij heeft. Daarmee doelt Markteffect nog niet direct op het bereik van sociale media, maar op de bekendheid van de vijftien meest sympathieke sporters. Met andere woorden: ‘Welke Nederlandse sporter(s) ken je, al is het enkel van naam?’
Hier komt Max Verstappen als grote winnaar uit de strijd. Maar liefst 93% van de respondenten kent hem, omgerekend 13,2 miljoen Nederlanders van achttien jaar en ouder. Na Verstappen completeren – de inmiddels gestopte – Sven Kramer (89% en dus bekend bij 12,5 miljoen Nederlanders) en Ireen Wüst (84% en dus bekend bij 11,9 miljoen Nederlanders) het podium. Als we kijken naar sporters die nu nog steeds actief zijn, dan is Dafne Schippers (78% en dus bekend bij 11 miljoen Nederlanders) de runner-up en belandt Lieke Martens (76% en dus bekend bij 10,7 miljoen Nederlanders) op plek drie.
De volledige lijst van vijftien meest bekende Nederlandse (oud-)topsporters
De sporter van naam kennen is één ding, maar of men dan ook nog eens eerder overweegt om een product te kopen wanneer het door de sporter wordt aangeprezen, is een tweede. Ook in deze categorie gooit Verstappen de hoogste ogen. In combinatie met hoeveel mensen hem kennen, zouden ongeveer 3,8 miljoen Nederlanders van achttien jaar en ouder (27%) eerder overwegen om een product te kopen als dit door de F1-coureur wordt aangeprezen. Voor 2 miljoen mensen (14%) geldt dat zij de aanschaf eerder overwegen als Irene Schouten, Frenkie de Jong of Mathieu van de Poel het product aanprijst. Hoewel in het onderzoek geen onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende soorten producten, kunnen we dus stellen dat Red Bull goud in handen heeft met Verstappen, zoals Alpecin zich gelukkig mag prijzen met Van der Poel. Niet alleen op sportief gebied.
Van de Nederlanders van achttien jaar en ouder die bekend zijn met Mathieu van der Poel, volgt 82% hem via een of meerdere (social) mediakanalen. Vlak daarna komt Max Verstappen; hij wordt door 78% gevolgd. 72% van de Nederlanders van achttien jaar en ouder volgt Suzanne Schulting en Frenkie de Jong via social media. Alle vijftien topsporters uit het onderzoek worden gemiddeld het meeste gevolgd via Instagram, door 52% van de deelnemers. Kort daarachter blijkt Facebook met 46% nog altijd een van de populairste platforms.
Headerfoto: Shutterstock / Jay Hirano Photography