Aan de vooravond van het WK voetbal voor vrouwen werd afgelopen dinsdag bekendgemaakt dat DPG Media zich verbindt aan #SameDream, een partnership van DHL met de nationale vrouwenteams in voetbal, hockey, volleybal en handbal.
DHL, DPG Media en de sportbonden KNVB, KNHB, Nevobo en NHV verzamelden zich afgelopen dinsdag in De Kuip om het startsein te geven van hun nieuwe partnership. #SameDream is een initiatief van DHL – hoofdsponsor en logistiek partner van de nationale vrouwenteams – in samenwerking met de bonden. DPG Media heeft zich daar sinds 1 juli bij aangesloten.
Het AD wordt daarmee de nieuwe mediapartner van #SameDream en krijgt directe toegang tot sporters en teams. Hoofdredacteur Rennie Rijpma is blij dat haar krant op deze manier de zichtbaarheid van de nationale vrouwenteams kan vergroten. “In de sport zijn de mannen nog steeds dominant, maar het zijn steeds vaker juist de vrouwen die het verschil maken. Het AD wil graag de schijnwerpers nog meer richten op deze sportvrouwen om hun prestaties de aandacht te geven die ze verdienen.”
Hockeyster Pien Sanders, die zich in op het EK in augustus met haar team kan kwalificeren voor de Olympische Spelen, toonde zich in De Kuip enthousiast over het nieuwe partnership: “Het is heel knap wat er in de afgelopen anderhalf jaar al naar buiten is gebracht”, zegt de #SameDream-ambassadeur over de publiciteit die de samenwerking sinds de start in 2022 met zich meebracht. Met het AD als nieuwe mediapartner kan dat volgens haar alleen nog maar beter worden. “Ik verwacht er heel veel van en denk dat we hierdoor nog meer zichtbaarheid kunnen creëren voor de nationale vrouwenteams.”
"Ik verwacht er heel veel van en denk dat we hierdoor nog meer zichtbaarheid kunnen creëren voor de nationale vrouwenteams"
Volleybalster Laura Dijkema sluit zich aan bij haar collega-ambassadeur: “Ik vind het heel belangrijk om mensen te inspireren en een voorbeeld te kunnen zijn. Dat we de laatste tijd steeds zichtbaarder zijn geworden, draagt daar natuurlijk aan bij. Daarbij merken we dat we als team echt kunnen ventileren en kunnen aangeven wat we nodig hebben in dit partnership. Zo hebben we een spelersbus ter beschikking gekregen, omdat we een tijd geleden nog met onze eigen auto naar toernooien binnen Nederland gingen. Wat dat betreft zijn we natuurlijk een nuchter land; een bus huren deden we niet.”
Het ambassadeurschap van Sanders gaat in elk geval niet onopgemerkt voorbij sinds haar foto te zien is op DHL-busjes en abri’s: “Ik krijg steeds vaker appjes van mensen: ‘Ik zie je weer, je rijdt weer voor me’.” Met de #SameDream-campagne zegt DHL de blik op de nieuwe generatie te willen richten. Sanders vertelt regelmatig vragen te krijgen van ouders: hoe is het nou om op dat wereldtoneel te staan? “Ik antwoord dan dat je het vooral heel erg leuk moet vinden. Je móét een sport ook wel heel erg leuk vinden om er zo veel effort in te stoppen. Het gaat niet puur om zes keer per week trainen.”
Tijdens het WK voetbal in juli, het EK hockey en volleybal in augustus en het WK handbal in november zijn de Oranjevrouwen in de diverse sporten weer op de voet te volgen. Wat DHL-CCO Michel Clausing betreft wordt dit dan ook het jaar dat we deze vier vrouwensporten nog groter gaan maken in Nederland. ”Eén doel hebben DHL en de vrouwenteams gemeen: we willen de nummer één in ons vakgebied zijn. Dromen waarmaken door hard te werken en nieuwe wegen te bewandelen. Met dit partnership doen alle partijen hun voordeel, waarbij het publiek hopelijk het resultaat beleeft met mooie sportieve prestaties.”