Op vrijdag 30 september vond de eerste editie plaats van SportNXT, hét sportmarketingcongres van Nederland. Het evenement werd georganiseerd door Arko Sports Media, Techonomy, Markteffect, de provincie Gelderland en de Nevobo en vond plaats in het GelreDome te Arnhem, waar de congresbezoekers ‘s avonds nog de WK Volleybalwedstrijd Nederland-België mochten bijwonen.
Het debuut van SportNXT liet zich niet onopgemerkt voorbijgaan, gezien de indrukwekkende line-up aan sprekers. Zo vertelde Louise Bach, Head of Global Sponsorships bij Carlsberg, over het iconische partnership met Liverpool, de campagnes die het biermerk in de afgelopen jaren lanceerde en de mate waarin zij afhankelijk zijn van de linkervoet van Mohamed Salah en het tactisch vernuft van Jürgen Klopp. Want hoewel niets een consument zo kan raken als de emotie van sport, is helaas ook niets zo onvoorspelbaar als de eerstvolgende voetbalwedstrijd. En dus gaf ze de bezoekers het volgende mee: “Luck favours the brave. Go all-in and be brave. Everywhere.”
Behalve Bach was ook Bob Heere (Director Sports Business aan de Universiteit van Noord-Texas en adviseur van de Dallas Cowboys, het meest waardevolle sportteam ter wereld) uitgenodigd om zijn onderzoeken over fan engagement te presenteren. "Een community van fans ontstaat niet door een sterspeler, een topprestatie of door de club zelf, maar door de onderlinge relatie tussen de fans. Dáár moet je je op richten." Jan de Jong, de voormalig directeur van NOS en Feyenoord en tegenwoordig directeur van de Eredivisie CV, schetste de ontwikkeling van de Eredivisie-uitzendrechten in Nederland en de groei van onze vaderlandse voetbalcompetitie. De ambitie is om de zesde competitie van Europa te worden.
Tal van andere inspirerende sprekers passeerden in de loop van de dag nog de revue, verdeeld over deel- en plenaire sessies. Ieder van hen nam je mee in de eigen expertise, variërend van grootschalige evenementenorganisatie tot de ontwikkelingen en kansen in vrouwensport. De presentatierondes werden onderbroken door een gezonde lunch, want óók gezonde voeding stond bij dit evenement centraal. Verschillende gemeenten (Arnhem, Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht, Apeldoorn, Alkmaar, Heerenveen), sportmarketingbureaus (House of Sports, Kumpany, TIG Sports, 2Basics), NOC*NSF en JOGG ondertekenden immers het Convenant Gezonde Sportevenementen en zetten zich in om een gezonde leefstijl te benadrukken en uit te stralen. Zodoende lagen er ’s middags geen broodjes kroket en blikjes cola, maar bestond de keuze uit diverse broodjes gezond en stonden er watertappunten.
Hoewel de Nederlandse volleybaldames ’s avonds ten onder gingen tegen België, kunnen de organisatoren terugblikken op een zeer geslaagd evenement. Met sprekers van wereldniveau, een hoge opkomst en veel kennisuitwisseling staat niets een tweede editie nog in de weg.
Je kunt hier een sfeerimpressie van de dag bekijken en je aanmelden om op de hoogte te blijven van het vervolg!