Op het circuit van Portimao staat in het weekeinde van 23 tot en met 25 oktober de Grand Prix Formule 1 van Portugal op het programma. Een sportevenement waarbij ook ATPI sinds lange tijd weer operationeel aan de slag kan gaan. “Zij het op kleine schaal,” zo zegt John Bergmann, binnen ATPI commercieel verantwoordelijke voor Corporate en Sports Events. “Het is nog heel beperkt, hoor. Komend weekeinde gaat het in de Algarve om 150 mensen, waarvan er 140 uit Portugal komen.”
Het is een praktijkvoorbeeld van het nieuwe normaal dat ook voor ATPI geldt. Bergmann: “De klant is onzeker vanwege de corona-situatie en heeft heel andere vragen dan wij gewend zijn. Word ik getest op Schiphol? Heb ik een gezondheidsverklaring nodig? Wat gebeurt er als ik in het hotel aankom, kunnen we daar bijvoorbeeld eten? Wat is een bubble? En wat gebeurt er als ik daar in quarantaine moet? ATPI heeft sinds jaar en dag een calamiteitenplan dat altijd up to date is en goed in elkaar zit. Maar er zijn sinds maart wel een aantal hoofdstukken bijgekomen", bevestigt Bergmann.
Wordt iedereen ter plekke bijvoorbeeld ook nog getest? En hoe zit het in deze situatie nou precies met verzekeringen als ik op reis ga? Het zijn stuk voor stuk nieuwe vragen, waarbij flexibiliteit en accuraatheid nodig is om tot de gewenste antwoorden te komen. Ook andere, voorheen voor de hand liggende, zaken moeten op een nieuwe manier worden aangepakt. “Zo mogen er maar twee mensen in een busje, dus moeten er meerdere busjes worden geregeld en dat kost meer geld. Hoe ga je daarmee om richting de klant?” aldus Bergmann.
“Als travel- en eventpartner moeten wij er voor zorgen dat we nog beter op de hoogte zijn. Zo werd in Portugal onlangs de noodtoestand uitgeroepen, dan gaan er direct allerlei radartjes draaien. We hebben goed contact met onze lokale partners, die ons continu informeren. Het is voor ons zaak om die situatie dan zo snel en duidelijk mogelijk te vertalen naar onze klant.”
De pandemie heeft ook ATPI niet ongeschonden gelaten. En ja, corona heeft het werk inhoudelijk doen veranderen. Bergmann: “We zijn nog meer een adviseur geworden dan we al waren, maar dat hoort erbij. De huidige situatie vraagt nu, meer dan ooit, om een uitgebreide Duty of Care-aanpak: de zorgplicht die je richting klanten hebt. Wij zijn hier in Nederland inmiddels gewend aan de anderhalve meter afstand, in andere landen is dat bijvoorbeeld een meter. Dat moet worden gecommuniceerd. Er wordt echt een enorm beroep op onze know-how gedaan en het gaat over de gezondheid van onze klanten. Dat is een zeer serieus onderwerp en dat behoeft dus eenzelfde aanpak. Daar staan wij voor als ATPI.”
Wil je meer weten over hoe jij je het beste kunt voorbereiden op calamiteiten tijdens een reis en hoe ATPI je daarbij kan helpen? ATPI Corporate Travel schreef er een artikel over: https://insight.atpi.com/story/veiligheid-voorbereiden-op-calamiteiten-teaser/
Headerfoto: LiveMedia / Shutterstock.com