Helmond Sport heeft zowel sportief als financieel een aantal moeilijke jaren achter de rug. De club eindigde afgelopen seizoen zelfs als laatste in de Keuken Kampioen Divisie en het toeschouwersaantal bereikte een dieptepunt. Het sein voor Helmond Sport om het roer rigoureus om te gooien. De club herpositioneerde zichzelf en wil samen met een aantal partners onder de noemer ‘Heel Helmond Sport’ de stad sportiever en vitaler maken.
Helmond Sport bevond zich de afgelopen jaren in een negatieve spiraal. Waar het tussen 2003 en 2013 negen keer meedeed aan de play-offs om promotie naar de Eredivisie, vallen sinds 2014 de prestaties tegen. Daarnaast liep het imago van de club een deuk op en konden er geen nieuwe inkomstenbronnen worden gevonden. Om deze problemen structureel tegen te gaan is Helmond Sport op zoek gegaan naar haar bestaansrecht en heeft gekeken wat zij voor de stad en regio kan betekenen.
In samenwerking met de gemeente, OMO Scholengroep Helmond, bewegingsaanbieder Jibb+ en het Elkerliek Ziekenhuis wil de club het voortouw nemen om de stad en de regio onder de naam ‘Heel Helmond Sport’ sportiever en vitaler te maken. "We hebben ons afgevraagd wat wij voor anderen kunnen betekenen. Alleen dan kun je als betaald voetbalclub meerwaarde creëren voor anderen", zegt algemeen directeur Leon Vlemmings.
'We hebben nu een compleet ander businessmodel'
De bouw van het nieuwe multifunctionele stadion en de bijbehorende sport- en beleefcampus, die in de zomer van 2023 op sportpark De Braak gerealiseerd moeten zijn, is als inspiratiebron gebruikt om een club neer te zetten die midden in de samenleving staat. De club werkte samen met sportmarketingbureau Triple Double deze nieuwe route uit. Vlemmings: "We zijn Helmond in gegaan en hebben aan allerlei mensen en organisaties gevraagd hoe zij over de club dachten en wat voor rol Helmond Sport in hun leven speelt. Daar kwam naar voren dat Helmond Sport veel betekent voor Helmond en de regio, maar ook dat een grote groep verwacht dat een betaald voetbalorganisatie meer doet dan alleen het spelen van wedstrijden."
"Op zakelijk vlak is de tijd van stoeltjes verkopen en de traditionele vorm van sponsoring zo goed als voorbij. We bevinden ons bovendien in een regio met veel andere BVO’s, dus moet je iets bijzonders doen om je te onderscheiden."
Volgens Vlemmings is het uiteindelijke doel een 'waarde-netwerk' creëren, waarin instellingen, sportclubs en het bedrijfsleven elkaar kunnen gaan helpen en versterken. Bijvoorbeeld door het uitwisselen van kennis. "Er moet kruisbestuiving gaan ontstaan tussen sport, zorg en onderwijs. Er valt heel veel van sport te leren. De kracht van sport is enorm. Sport zorgt voor discipline, vertrouwen en respect. Sport leert je onder andere te incasseren, keuzes te maken en samen te werken. Essentiële vaardigheden waar mensen de rest van hun leven profijt van hebben. Oftewel, sport is de school voor het leven."
Hoofdsponsor Vescom was bereid mee te denken. Het bedrijf van voormalig voorzitter Philippe van Esch stelde de plek op de borst beschikbaar voor Heel Helmond Sport en blijft tot 2023 hoofdsponsor. Vescom blijft op de achterzijde van het shirt staan. "We hebben nu een compleet ander businessmodel. We gaan eerst heel veel betekenen voor de samenleving en de regio, en die investering betaalt zich daarna terug", stelt Vlemmings vol vertrouwen.
"Omdat de waarde van de club groter wordt, worden we interessanter, waardoor ook andere bedrijven zich gaan melden. Mensen willen graag ergens bij horen. Een mooi voorbeeld is het partnership met TopGrass. Door maatschappelijke impact te leveren verbinden zij zich aan Heel Helmond Sport voor vijf jaar. Wij gaan actief de regio in gaan kennis delen met amateurverenigingen. Dat is voor hen waardevol."
Volgens Vlemmings profiteert Helmond Sport ook nu al van de samenwerkingen met de nieuwe partners. "Zij kunnen ons op andere manieren vooruithelpen. Er komt extra kennis beschikbaar over bijvoorbeeld blessurepreventie of vitaliteit van je medewerkers. We kunnen mensen gaan inzetten voor onze organisatie, partners gaan meedenken en ideeën genereren. Er wordt op allerlei manieren een bijdrage geleverd aan de club."
Inmiddels zijn de eerste projecten al van de grond gekomen. Bijzonder is dat zowel spelers als werknemers van Helmond Sport zich komend seizoen een aantal uur per week inzetten voor maatschappelijke en sportieve projecten in en om de stad. Daarnaast wordt Heel Helmond Sport op allerlei manieren uitgedragen. Naast het wedstrijdstrijdshirt gaat ook de jeugdopleiding spelen met Heel Helmond Sport op de borst en creëert de club extra beleving door allerlei attributen uit te brengen zoals een hoodie met de tekst ‘Heel Helmond Sport’ en een speciale Dopper waterfles met daarop dezelfde tekst.
Het nieuwe samenwerkingsverband bij Helmond Sport vertoont gelijkenissen met de constructie van PSV, waarbij vijf bedrijven onder de naam onder de naam Metropoolregio Brainport Eindhoven het hoofdsponsorschap van de Eindhovense club invullen. "Ons concept is ook gebaseerd op een netwerkfilosofie die verbonden is aan een collectieve ambitie, maar toont allereerst het gezamenlijk creëren van maatschappelijk impact", aldus Vlemmings. "Ik geloof dat je samen krachtiger een boodschap kunt uitdragen dan individueel. Met onze partners willen we bijvoorbeeld vitaliteitsprogramma's voor ondernemers ontwikkelen, een businessruimte voor maatschappelijke partners opzetten en trainingen en lezingen geven."
De eerste reacties vanuit het bedrijfsleven zijn volgens Vlemmings positief. Een aantal bedrijven heeft al interesse getoond om zich bij het nieuwe concept aan te sluiten. "Ons doel is te zorgen voor een sportiever, vitaler Helmond en we willen natuurlijk de resultaten op het veld verbeteren. Tevens hopen we meer supporters warm te maken voor de club, zodat onze thuiswedstrijden beter worden bezocht. We gaan letterlijk een waarde-netwerk creëren. Uiteindelijk moet iedereen graag bij ‘Heel Helmond Sport’ willen horen."
Foto's: Helmond Sport