Herpositionering Holland Acht; met Red Bull bouwen aan een merk

Sinds de Holland Acht in 1996 bij de Zomerspelen in Atlanta een gouden medaille won, is het team uitgegroeid tot hét uithangbord van het Nederlandse roeien. De Koninklijke Nederlandsche Roeibond besloot met dit gegeven in het achterhoofd de Holland Acht te herpositioneren en als aparte ploeg in de markt te zetten. Die keuze pakt vooralsnog goed uit, want eind vorig jaar sloot Red Bull als tweede grote partner aan bij de Holland Acht.

De Holland Acht is al jaren het vlaggenschip van het Nederlandse roeien. Het team krijgt in ons land de meeste media-aandacht en is uitgegroeid tot een begrip. Twintig jaar na het succes in Atlanta werd tijdens de Zomerspelen in Rio een bronzen medaille gewonnen. Daarna werd een team van ervaren roeiers en jonge talenten samengesteld. Met het oog op Spelen in Tokio een ideaal moment om de ploeg opnieuw in de markt te zetten.

"De Holland Acht is eigenlijk al een merk op zichzelf. Sinds het goud in Atlanta is het team bij heel veel sportfans bekend. We hadden het gevoel dat we meer konden doen met de Holland Acht en hebben daarom vorig jaar besloten de ploeg te herpositioneren”, legt Edwin Jansen, Manager Communicatie, Marketing & Partnerships bij de KNRB, uit.

De Roeibond nam vorig jaar de gewaagde beslissing om naast Aegon een tweede grote partner voor de Holland Acht te zoeken. Er werd zelfs voor gekozen om, in goed overleg met NOC*NSF, de plek van TeamNL op de kleding van de roeiers open te laten voor een potentiële nieuwe sponsor. “We geloofden dat we een tweede, goede partner konden vinden. Roeien heeft bij veel mensen de gunfactor. De sporters werken keihard en geven veel op, terwijl ze er zeker niet rijk van worden. De prestaties dwingen veel respect af. Daarnaast vissen we als Nederland in een kleine vijver, maar weten we al jaren toch wereldprestaties te leveren. Die ingrediënten waren volgens ons voldoende om een partner te zoeken wiens DNA aansluit bij de mentaliteit van de Holland Acht."

Commitment van Red Bull

De KNRB vond in Red Bull een even verrassende, als veelbelovende partner. Het Oostenrijkse bedrijf sponsort wereldwijd honderden atleten, teams en clubs. In Nederland zijn Max Verstappen, Kjeld Nuis, Tess Wester en beachvolleyballers Alexander Brouwer en Robert Meeuwsen enkele bekende sporters die worden gesteund door Red Bull. Het kent een jarenlange geschiedenis in het roeien; de eerste door Red Bull gesponsorde atleet die olympisch goud won was Xeno Müller, een roeier.

"We denken dat het DNA van Red Bull goed bij de Holland Acht past”, zegt Jansen. “En in de eerste maanden van de samenwerking is dat ook wel gebleken. Al tijdens het eerste gesprek vroeg Red Bull aan ons wat wij nodig hebben om ons doel te bereiken. Daarmee toonden ze vanaf het begin commitment."

Innovatie

De eerste resultaten van de samenwerking tussen de Holland Acht en Red Bull zijn inmiddels zichtbaar. Zo werden de stoeltjes in de boot aangepast, zodat tijdens trainingen elke roeier een eigen op maat gemaakte stoel heeft. Op mentaal vlak krijgen de roeiers ondersteuning vanuit Red Bull en met het oog op de Zomerspelen in Tokio wordt er hard gewerkt aan verdere verbeteringen. “Natuurlijk is het fijn een extra potje met geld te hebben, maar je merkt aan Red Bull dat ze echt de sport verder vooruit willen helpen. Roeien is een vrij conservatieve sport, dus er is voldoende ruimte voor innovatie. Op dat vlak blinkt Red Bull juist uit."

Eigen platform en Instagram-kanaal

De nieuwe positionering van de Holland Acht komt ook tot uiting in de manier waarop het team zich naar buiten presenteert. Er is een eigen platform en een speciaal Instagram-kanaal gemaakt, waar de weg naar Tokio2020 is te volgen. "Red Bull heeft wel bewezen erg goed te zijn in het vertellen van verhalen. Onze roeiers krijgen ook steun bij het gebruik van social media, door middel van workshops en tips”, aldus Jansen. "Vanuit Red Bull wordt het gestimuleerd zelf content te maken en min of meer een merk te worden. Het Instagram-account van de Holland Acht wordt beheerd door twee van onze roeiers en de werkwijze werpt zijn vruchten af, want het account heeft inmiddels 11.000 volgers. Dat is meer dan wij als roeibond zelf hebben. Dankzij Red Bull is de fanbase van de Holland Acht flink gegroeid."

De samenwerking tussen Red Bull en de Holland Acht loopt tot 2021. Tot augustus 2020 staat alles in het teken van presteren op de Spelen, daarna is er meer ruimte voor activaties. Jansen merkt wel al dat het partnership met de energiedrankjesfabrikant een positieve uitwerking heeft gehad op de roeibond als geheel. "Het maakt eens te meer duidelijk dat het belangrijk is partners te zoeken, die bij ons DNA passen. We moeten elkaar versterken. De vijver van sponsors waaruit we kunnen vissen na de Zomerspelen is groter dan een paar jaar geleden. Ook de aandacht vanuit de media voor roeien en specifiek de Holland Acht is het afgelopen jaar toegenomen. Dat komt natuurlijk door de goede sportieve prestaties, maar is ook het resultaat van de nieuwe weg die we vorig jaar zijn ingeslagen."

Headerfoto: Jarno Schurgers/Red Bull Content Pool