Het laatste sportmarketingnieuws: Ajax maakt miljoenendeal met Unibet definitief

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Ajax maakt miljoenendeal met Unibet definitief

Het hing al een tijdje in de lucht en nu is het definitief. Ajax heeft een meerjarige overeenkomst getekend met Unibet. De aanbieder van online sportweddenschappen is per direct onderdeel van de partnergroep van Ajax.

  • Ajax en Unibet tekenden enige tijd geleden al een voorcontract voor een samenwerking tot en met medio 2026. Het was alleen nog wachten totdat Unibet een vergunning zou krijgen voor het aanbieden van online kansspelen in Nederland.
  • Naast een commercieel partnership gaan Ajax en Unibet zich inzetten voor maatschappelijke projecten onder meer op het vlak van preventie van matchfixing, mentale gezondheid en verantwoord spelen.

Reactie:

  • Menno Geelen, commercieel directeur Ajax: "We zijn verheugd met Unibet als onze nieuwste partner. Unibet staat wereldwijd bekend als voorloper op het vlak van verantwoord spelen. In ons partnership zal dit nadrukkelijke aandacht krijgen. Unibet onderscheidt zich bovendien door een hoogkwalitatief spelaanbod waar fans veel plezier uit halen. Ook dat zullen we met gezamenlijke content en activaties ondersteunen. Daarnaast zullen we ons gaan inzetten voor Unibet Impact."

Unibet neemt bij Ajax de positie van partner is. De categorie waar bijvoorbeeld ook ABN AMRO, Bud en Curaçao Tourist Board in zitten. De bijdrage van Unibet bedraagt naar schatting jaarlijks tussen de € 2,5 miljoen en € 3 miljoen.

Gestopte Wüst hoofdpersoon in arbeidsmarktcampagne van Daikin

Zesvoudig Olympisch kampioene Ireen Wüst en Daikin Nederland gaan een samenwerking aan voor een arbeidsmarktcampagne die Daikin als werkgever op de kaart zet. De inmiddels gestopte Wüst gaat zowel nieuwe als bestaande medewerkers van Daikin inspireren om het beste uit zichzelf te halen.

  • Daikin, sinds 2018 hoofdsponsor van schaatsend Nederland, maakte de afgelopen vijf jaar een enorme ontwikkeling door. Een van de grootste uitdagingen waar het bedrijf nu voor staat, is het uitbouwen van de interne organisatie, zodat de groei kan worden voortgezet. Dat doel moet onder meer gerealiseerd worden met de arbeidsmarktcampagne ‘Haal het beste uit jezelf in het topklimaat van Daikin’.

Reacties:

  • Edwin Hoogerwerf, Managing Director bij Daikin Nederland: “Het lef dat je moet hebben om nieuwe stappen te zetten, het doorzettingsvermogen dat je nodig hebt om de top te bereiken, en het plezier waarmee je het beste uit jezelf en je team blijft halen. Deze topsportmentaliteit fascineert en inspireert mij enorm. Voor Daikin is dit echt het jaar van versterking en ik ben blij dat Ireen ons hierbij komt helpen.”
  • Ireen Wüst: “Het was niet ingewikkeld om ja te zeggen tegen deze samenwerking. Het is voor mij heel belangrijk om ergens een gevoel bij te hebben. Daikin is vier jaar geleden in het schaatsen gestapt en dat voelde voor mij meteen goed en vertrouwd. De organisatie is super betrokken, ook als het even niet gaat. Mooi als een bedrijf dat kan uitstralen. Ik kijk er naar uit met mijn ervaring en kennis bij te dragen aan de doelstellingen van deze arbeidsmarktcampagne.”

Spaanse LaLiga nog tot medio 2029 te zien bij Ziggo Sport

Ziggo Sport heeft zich ook voor de komende jaren verzekerd van de uitzendrechten van de Spaanse LaLiga. De Spaanse voetbalcompetitie is nu tot medio 2029 bij de zender te zien.

  • De verlenging betreft de rechten voor het live en in samenvatting uitzenden van wedstrijden op televisie, internet en beelden via social media.
  • Ook Spanje-kenner en voetbalcommentator Sierd de Vos blijft verbonden aan Ziggo Sport en zal de komende jaren verslag blijven doen van de wedstrijden uit de hoogste Spaanse voetbalcompetitie.

Reactie:

Marcel Beerthuizen, directeur Ziggo Sport: “De afgelopen maanden zijn we er in geslaagd belangrijke voetbalrechten, zoals de LaLiga en Ligue 1, te behouden. We zijn ontzettend blij dat Sierd LaLiga ook de komende jaren van commentaar blijft voorzien. De volle stadions, roemruchte clubs en mondiale topspelers tezamen met Sierd’s kenmerkende stijl en onuitputtelijke kennis van het Spaanse voetbal maken de competitie een genot om naar te kijken.”

Headerfoto: Ajax Media