In de week waarin de Euro Hockey League een nieuwe merkidentiteit presenteerde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Ajax en BBIN hebben bekendgemaakt dat zij een regionaal partnership hebben getekend voor de seizoenen 2019/2020 en 2020/2021. BBIN wordt de exclusieve officiële iGaming Software Partner van Ajax in Groot-China. Software Partner van Ajax in Groot-China.
Menno Geelen, commercieel directeur van Ajax: “We zijn verheugd om deze nieuwe samenwerking met BBIN aan te mogen kondigen. Dit partnership is exclusief voor Groot-China. China is één van de belangrijkste strategische markten voor Ajax en we zijn constant op zoek naar nieuwe kansen om onze groeiende ‘fanbase’ daar te betrekken. Wij geloven dat deze samenwerking, samen met onze andere Aziatische partners, het merk Ajax wereldwijd kan versterken.” Dat het partnership alleen voor Groot-China is betekent dat er in Nederland niets van dit partnership te zien zal zijn.
De Nederlandse coureur Nyck de Vries rijdt volgend seizoen voor het Mercedes-Benz EQ Formula E Team, dat bovendien Vestas als hoofdsponsor heeft vastgelegd. De Vries rijdt momenteel in de Formule 2, waar hij met nog vier races te gaan ruimschoots aan de leiding gaat in het kampioenschap. De Belg Stoffel Vandoorne wordt de teamgenoot van De Vries.
Vestas, het Deense bedrijf in windturbines, wordt door het partnership met Formule E met zijn merk- en sponsoractiviteiten onderdeel van de snel in opkomst komende raceklasse voor elektrische auto’s. Vestas wil de sponsoring gebruiken om aandacht te vragen voor het merk en voor een van de grootste uitdagingen van de klimaatcrisis: de noodzaak voor de elektrificatie van het energiesysteem.
Overigens maakte Vestas deze week via Sponsorreport ook bekend dat het ATPI Sports Events heeft gekozen als wereldwijd activatiepartner bij de sponsoring van het Mercedes-Benz EQ Formula E Team naar de verschillende doelgroepen. ATPI gaat onder meer hospitality management, programme design en guest communications verzorgen tijdens het aankomende raceseizoen.
Waar we in het voetbal elke zomer (en winter) tientallen filmpjes voorbij zien komen van clubs die nieuwe, gekochte spelers op een originele manier presenteren, was deze hype nog niet overgewaaid naar andere takken van sport. Tot nu. Tijdens de Vuelta publiceerde Team Jumbo-Visma een fantastische video waarin de contractverlenging van kopman Primoz Roglic werd bekendgemaakt. Onder anderen Sven Kramer en Frenkie de Jong zijn te zien.
Handbiker Jetze Plat gaat aan de slag als ambassadeur van Mimecast Nederland. Het e-mail- en databeveiligingsbedrijf sponsort Plat in de voorbereiding op de Paralympische Spelen in Tokio van 2020. Als Mimecast-ambassadeur spreekt de meervoudig wereldkampioen handbiken en paralympisch kampioen triatlon onder meer op evenementen. Mimecast nodigde Plat in mei uit om over zijn ervaringen te spreken op het partnerevent Partner Connect. Hij is geboren met twee onvolgroeide benen, maar werd mede dankzij een enorme portie vechtlust en doorzettingsvermogen een van de beste handbikers ooit. Het verhaal maakte grote indruk op de genodigden en het personeel van het securitybedrijf.
Plat ziet het belang van een goede cyberbeveiliging. “Als topsporter is er veel aan gelegen om gevoelige gegevens af te schermen voor cybercriminelen. Zo is het natuurlijk niet de bedoeling dat concurrentiegevoelige informatie over mijn trainingsschema en fysieke conditie gestolen of gegijzeld worden. En ik wil bijvoorbeeld ook niet dat mijn socialmedia-accounts gehackt worden.”
Het nieuwe NFL-seizoen werd afgelopen weekend op een goede manier ingeluid bij de Dallas Cowbys. Tijdens de eerste thuiswedstrijd van het seizoen konden fans middels een touchscreen spelers selecteren met wie ze op de foto wilden. In de video hieronder zie je hoe dat eruitzag.
Headerfoto: Nicolas Economou / Shutterstock.com