Het laatste sportmarketingnieuws: BetCity geen hoofdsponsor AZ, wel rugsponsor bij Vitesse

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

In dit overzicht:

  • BetCity geen hoofdsponsor van AZ, wel rugsponsor bij Vitesse
  • AFAS blijft toch naamgever stadion AZ
  • Driekwart Nederlanders sport niet bij een vereniging of club, NOC*NSF waarschuwt voor 'beweegcrisis'
  • Innovaties om sportaanbieders toekomstbestendiger te maken winnen Nationale Sportinnovator Prijs 2021
  • Jack’s Casino & Sports wil Libéma Open nóg spannender en leuker maken
  • Agent van Messi ontkent dat superster eigenaar en speler wordt van Inter Miami FC
  • ASML komende drie jaar naamgever Marathon Eindhoven
  • Bud viert landstitel Ajax met speciaal kampioensblik

BetCity geen hoofdsponsor AZ, wel rugsponsor bij Vitesse

AZ speelt komend seizoen niet met BetCity.nl op het shirt. Het kansspelbedrijf had vergaande interesse om hoofdsponsor van de Alkmaarders te worden, maar een eerder getekend voorlopig sponsorcontract door AZ met concurrent Unibet zet een streep door de plannen.

  • Tegenover het Noordhollands Dagblad bevestigt BetCity dat er geen definitief akkoord is gekomen met AZ. De partijen waren het wel al in hoofdlijnen eens over een vierjarige overeenkomst.
  • In welke vorm Unibet zich als sponsor aan AZ verbindt is nog niet bekend. Het lijkt echter uitgesloten dat deze gokaanbieder de plek van AFAS als hoofdsponsor van AZ overneemt.

BetCity wordt dus geen sponsor van AZ, maar het bedrijf sloot wel een overeenkomst af met Vitesse. De Nederlandse aanbieder van sportweddenschappen wordt komend seizoen rugsponsor van de Arnhemmers. BetCity was sinds januari al partner van Vitesse en breidt de samenwerking nu uit.

  • Melvin Bostelaar, CEO van BetCity: “We hebben veel positieve reacties gekregen op onze zichtbaarheid bij Vitesse in de afgelopen maanden en zijn trots om ons pakket richting komend seizoen uit te breiden met een shirtpositie bij de club.”

BetCity is zeer actief in het voetbal. Onlangs ging het als hoofdsponsor een samenwerking aan met FC Volendam en het bedrijf staat op de mouw bij Fortuna Sittard.

Bekijk via onderstaande button ons overzicht van welke gokaanbieders partnerships in de sport hebben afgesloten.

AFAS blijft naamgever stadion AZ

Er was ook goed nieuws op sponsorvlak voor AZ. Vertrekkend hoofdsponsor AFAS Software blijft namelijk wel naamgever van het stadion van AZ. Er is een contract voor drie seizoenen getekend. De thuishaven van AZ draagt al sinds 2010 de naam AFAS Stadion.

Reacties:

  • “AFAS is de afgelopen jaren niet een sponsor, maar een echte partner geweest”, zegt Commercieel Directeur van AZ Michael Koster. “Zij hebben ons niet alleen financieel gesteund, maar ook altijd meegedacht in wat het beste voor AZ zou zijn. Het is best bijzonder voor een voetbalclub om een partner van twaalf jaar te hebben gehad. Hoewel we afscheid nemen van AFAS als hoofdsponsor, zijn we ontzettend blij dat een loyale sponsor aan de club verbonden blijft.”
  • Bas van der Veldt, Algemeen Directeur van AFAS: “In twaalf jaar hebben wij duizenden relaties een unieke ervaring kunnen bieden in het AFAS Stadion. Dat blijven we de komende 3 jaar ook doen. Zo bieden we ruimte aan AZ om verder te groeien, maar blijven we verbonden aan de club.”

Driekwart van de Nederlanders sport niet bij een vereniging of club

Ruim driekwart van de sportende Nederlanders doet dit zonder gebruik te maken van een sportaanbieder zoals een club of vereniging. Het ongebonden sporten is populairder dan sporten via een aanbieder (54%). Wandelen, fietsen en fitness zijn de populairste sporten, blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor.

  • In totaal sporten 7,3 miljoen Nederlanders zelfstandig op eigen initiatief. Waarschijnlijk is men door de afgelopen coronaperiode meer zelfstandig gaan sporten. Van alle sporters beoefent 66% een sport zelfstandig buitenshuis en 27% zelfstandig thuis.
  • Voor sporten die in groepsverband worden beoefend zoals, tennis (72%) en dans (60%), wordt nog wel vaak voor een sportaanbieder gekozen.

Uit onderzoeken van het CBS en NOC*NSF bleek deze week ook dat Nederlanders het afgelopen jaar weer minder zijn gaan sporten. De twee lockdowns hebben hier een grote rol in gespeeld.

  • Uit de cijfers van NOC*NSF blijkt dat de coronacrisis vooral invloed heeft gehad op het sportgedrag van jongeren (13 t/m 18 jaar). Sportte in 2019 nog 78 procent van de jeugd maandelijks, een jaar later daalde dat met 10 procentpunt en in 2021 sportte nog 65 procent van de jongeren maandelijks.
  • In de Gezondheidsenquête/Leefstijlmonitor 2021 van het CBS en het RIVM is te zien dat in 2021 bijna de helft (47%) van de Nederlanders van 4 jaar of ouder voldeed aan de Beweegrichtlijn. Bij specifieke leeftijdsgroepen is meer verandering te zien. Meer kinderen van 4 tot 12 jaar en 75-plussers voldoende zijn gaan bewegen. Volwassenen in de leeftijd 18-35 jaar bewogen in 2021 juist minder dan in de voorgaande jaren.
  • "Nederland is door de coronacrisis letterlijk tot stilstand gebracht. We zien een enorme beweegachterstand en verkeren nu in een beweegcrisis", zegt Marc van den Tweel, algemeen directeur van NOC*NSF.

Innovaties om sportaanbieders toekomstbestendiger te maken winnen Nationale Sportinnovator Prijs 2021

Twee innovaties om sportvraag laagdrempelig te koppelen aan sportaanbod, een ‘slimme’ bokszak, een pedagogische methode voor een positieve sportcultuur en een esports-platform voor populaire racegames. Dit zijn de winnaars van de Nationale Sportinnovator Prijs 2021. Zij krijgen een financiële stimulans vanuit Sportinnovator om verder door te kunnen groeien.

De vijf winnaars van de Nationale Sportinnovator Prijs 2021 zijn:

  • Inviplay: Platform waar je aanbod ziet om te sporten waar, wanneer en met wie je maar wilt.
  • Sport-Planner: Platform dat sportclubs helpt hun indirecte netwerken te activeren en hun sportaanbod toegankelijker te maken.
  • NextRound voor sportaanbieders: Slimme vrijhangende bokszak die nauwkeurige feedback geeft aan de sporter over de impact, timing en precisie van stoten en trappen.
  • Sport in Perspectief: Een multimediale methode die clubs helpt een veilig en plezierig sportklimaat te realiseren.
  • KNAF Digital: Eports-platform dat iedereen de gelegenheid biedt om deel te nemen aan georganiseerde autosportwedstrijden in populaire racegames en racesimulaties.

Lees meer over de Nationale Sportinnovator Prijs 2021.

Jack’s Casino & Sports wil Libéma Open nóg spannender en leuker maken

Jack’s Casino & Sports is vanaf de komende editie sponsor van het Libéma Open. Als betting & entertainment partner wil de kansspelaanbieder het grastennistoernooi nóg spannender en leuker maken.

Reacties:

  • Toernooidirecteur Marcel Hunze over de samenwerking: “Al decennialang kiezen we met zorg partners uit om keer op keer het toernooi naar een hoger niveau te tillen. Als ik merk welke effort Jack’s Casino & Sports wil maken en ook echt inhoudelijk een stempel wil drukken dan stemt mij dat enorm positief. Direct bij de eerste editie zullen fans merken dat een bezoek aan ons evenement nóg leuker is geworden. Uit de meerjarige overeenkomst spreekt ook het vertrouwen om samen te gaan bouwen.”
  • Eric Olders, CEO Jack’s Casino & Sports: “Het zal niemand verrassen dat wij volop geloven in de kracht van sport. De afgelopen jaren merken we volop de impact van samenwerkingen met o.a. Jack’s World Series of Darts Finals, Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen, Glory en natuurlijk met onze ambassadeurs Rafael van der Vaart, Robert Doornbos en Jack van Gelder. Daarnaast speelt de tennissport een belangrijke rol in ons online aanbod van sportweddenschappen dat sinds kort beschikbaar is bij Jack’s Casino & Sports. Tot slot is dit een gerenommeerd evenement in een voor ons belangrijke omgeving. Dat we op deze manier iets terug kunnen doen voor de regio groot ’s-Hertogenbosch vinden we belangrijk.”

Agent van Messi ontkent dat superster eigenaar en speler wordt van Inter Miami FC

Verkast Lionel Messi naar Inter Miami FC? De Argentijn zou Paris Saint-Germain aan het eind van volgend seizoen verlaten voor de MLS-club en zelfs gedeeltelijk eigenaar van Inter Miami FC worden. De zaakwaarnemer van de Argentijn sprak berichtgeving van DirecTV Sports correspondent Alex Candal echter tegen en stelde dat Messi nog niet heeft besloten waar zijn toekomst ligt.

  • Messi zou bij een overgang naar Inter Miami FC 35% van de aandelen in de club in handen krijgen. Daarmee wordt de aanvaller dan mede-eigenaar naast David Beckham en de bekende zakenman Jorge Mas. Een aandeel van 35% in Inter Miami FC wordt gewaardeerd op meer dan 200 miljoen euro
  • Messi tekende afgelopen zomer een tweejarig contract bij Paris Saint-Germain. Na zeventien jaar verliet hij FC Barcelona voor de Franse topclub, waar hij jaarlijks zo’n 75 miljoen euro aan salaris verdient.

ASML komende drie jaar naamgever Marathon Eindhoven

ASML is vanaf de komende editie van Marathon Eindhoven titelpartner van sportevenement. De samenwerking wordt aangegaan voor 2022, 2023 en 2024. Sinds 2017 had ASML zich al verbonden aan de marathon als innovatiepartner en droeg de marathon de toevoeging 'powered by ASML'.

Reacties:

  • “Sport wakkert een vuur aan in ieder mens, waar die ook vandaan komt of wat de achtergrond ook is,” zegt Maaike Yark, programmamanager community engagement bij ASML. “Wij gaan ons de komende jaren inzetten om meer Eindhovenaren dan ooit tevoren te helpen om sportieve doelen te stellen en in beweging te komen, of op een andere manier plezier, vitaliteit en verbinding uit dit evenement te halen.”
  • Remco Barbier, CEO van organisator Golazo: “De doelstellingen van ASML sluiten goed aan bij onze ambitie voor de Marathon Eindhoven. Sporten verbindt en draagt bij aan de gezondheid van mensen. We willen met ons wandel- en hardloopevenement iedereen aanmoedigen om mee te doen. Met verschillende afstanden willen we deelnemen voor veel mensen mogelijk maken.”

De ASML Marathon Eindhoven vindt traditiegetrouw plaats in het tweede weekeinde van oktober, dit jaar op zaterdag 8 en zondag 9 oktober.

Bud viert landstitel Ajax met speciaal kampioensblik

Om Ajax te feliciteren met de 36e landstitel heeft sponsor Bud een speciaal ontworpen kampioensblik gelanceerd. Het in een herkenbaar Ajax jasje gestoken bierblik maakt onderdeel uit van de nieuwe campagne ‘Here’s to greatness’.

  • Het kampioensblik is binnenkort exclusief verkrijgbaar via flitsbezorger én Ajax partner Flink in de regio Amsterdam.
  • In de bijbehorende campagnevideo delen Amsterdamse woordkunstenaars hun words of greatness over de landskampioen.

Headerfoto: Ververidis Vasilis / Shutterstock.com