In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
In dit overzicht:
BetCity blijft zich roeren in de sport. De Nederlandse aanbieder van onder meer sportweddenschappen wordt met ingang van het seizoen 2022/’23 de nieuwe hoofdsponsor van Fortuna Sittard. Beide partijen zijn een samenwerking voor drie seizoenen overeengekomen.
Reactie:
BetCity is sinds het verkrijgen van de vergunning in oktober 2021 zeer actief op de Nederlandse sponsormarkt. Het Nederlandse bedrijf sloot partnerships af met onder meer Vitesse, FC Volendam, FC Eindhoven en de FIH. Deze week werd bekend dat Entain PLC, één van de grootste sportsbetting, casino en interactieve entertainment groepen ter wereld, heeft ingestemd met de overname van BetCity. Met de overname van BetCity door Entain verwacht BetCity dat het zijn positie verder kan versterken.
Bekijk ook ons overzicht met welke gokbedrijven actief zijn in de Nederlandse sportwereld.
De KNVB en DPG Media, uitgever van onder meer het AD, verlengen hun partnership tot en met in ieder geval het EK van de mannen in 2024. De twee partijen zijn al sinds 2016 aan elkaar verbonden.
Reacties:
ING wil er samen met de KNVB, SchuldenlabNL, de VoorzieningenWijzer en de NSR (Nederlandse Schuldhulproute) voor zorgen dat ieder kind in Nederland moet kunnen voetballen. Omdat er vaak een financiële reden is waarom dit niet kan gaan de partijen er gezamenlijk voor zorgen dat dit jaar zoveel mogelijk Nederlandse amateurverenigingen een financieel contactpersoon krijgen.
Reacties:
Het afgelopen jaar kondigde vele Europese (top)clubs samenwerkingen aan met bedrijven uit de crypto-sector. Uit het European Football Partnerships Report van SponsorUnited blijkt dat cryptosponsorships afgelopen seizoen met maar liefst 140% zijn gegroeid in de vijf grootste Europese voetbalcompetities.
De MLS heeft een historische deal gesloten met Apple. Het techbedrijf koopt voor de komende tien jaar de exclusieve streamingrechten van de Amerikaanse voetbalcompetitie. Apple betaalt in totaal minimaal 2,5 miljard dollar, wat neerkomt op een minimum van 250 miljoen per seizoen.
Vooralsnog geldt de deal tussen de MLS en Apple alleen voor de Verenigde Staten en Canada. De MLS is nog in gesprek met tv-netwerken als ESPN en Fox voor de overige uitzendrechten.
Headerfoto: Fortuna Sittard