Het laatste sportmarketingnieuws: BetCity wordt ook hoofdsponsor van Fortuna Sittard

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

In dit overzicht:

  • BetCity wordt ook hoofdsponsor van Fortuna Sittard
  • DPG Media verlengt partnership met KNVB tot en met EK 2024
  • ING, KNVB en maatschappelijke partners slaan handen ineen zodat ieder kind kan voetballen
  • Cryptosponsorships groeien met 140% in Europese topcompetities
  • Apple gaat voor 2,5 miljard dollar komende tien jaar alle wedstrijden uit de MLS streamen

BetCity wordt ook hoofdsponsor van Fortuna Sittard

BetCity blijft zich roeren in de sport. De Nederlandse aanbieder van onder meer sportweddenschappen wordt met ingang van het seizoen 2022/’23 de nieuwe hoofdsponsor van Fortuna Sittard. Beide partijen zijn een samenwerking voor drie seizoenen overeengekomen.

  • BetCity was sinds februari van dit jaar al partner van Fortuna Sittard. Vanaf 1 juli is het bedrijf dus ook op de voorkant van het tenue van de Limburgers te zien. BetCity neemt de plaats in van de Hurkmans Groep, dat wel verbonden blijft aan Fortuna Sittard.
  • Net zoals bij een aantal andere samenwerkingen tussen gokaanbieders en sportclubs kiezen BetCity en Fortuna Sittard ervoor de tenues in kindermaten niet te voorzien van de nieuwe BetCity-bedrukking. Deze positie wordt beschikbaar gesteld voor een lokaal, maatschappelijk doel. Welk doel dat is, wordt op korte termijn bekendgemaakt.

Reactie:

  • Ivo Pfennings, algemeen directeur van Fortuna Sittard: “Een belangrijke pijler in ons beleid is om de band met onze achterban verder te versterken. BetCity en Fortuna Sittard trekken hierin samen op in de vorm van sympathieke activaties voor volwassen supporters. Om de samenwerking af te trappen gaat BetCity samen met Fortuna Sittard en haar supporters de (geel-groene) uitstraling van het stadion aanpakken. Meer informatie hierover volgt op zeer korte termijn…”.

BetCity is sinds het verkrijgen van de vergunning in oktober 2021 zeer actief op de Nederlandse sponsormarkt. Het Nederlandse bedrijf sloot partnerships af met onder meer Vitesse, FC Volendam, FC Eindhoven en de FIH. Deze week werd bekend dat Entain PLC, één van de grootste sportsbetting, casino en interactieve entertainment groepen ter wereld, heeft ingestemd met de overname van BetCity. Met de overname van BetCity door Entain verwacht BetCity dat het zijn positie verder kan versterken.

Bekijk ook ons overzicht met welke gokbedrijven actief zijn in de Nederlandse sportwereld.

DPG Media verlengt partnership met KNVB tot en met EK 2024

De KNVB en DPG Media, uitgever van onder meer het AD, verlengen hun partnership tot en met in ieder geval het EK van de mannen in 2024. De twee partijen zijn al sinds 2016 aan elkaar verbonden.

  • DPG Media biedt de KNVB de mogelijkheid om gebruik te maken van advertentieruimte in digitale media en print, zowel landelijk als regionaal. Ook zullen de partijen samen activiteiten uitrollen rondom de eindtoernooien.
  • DPG Media verbindt zich naast de OranjeLeeuwinnen en het Nederlandse elftal ook aan het amateurvoetbal. Gedurende het EK voor vrouwen en het WK voor mannen zal hier uitgebreid aandacht aan worden besteed via de kanalen van AD en haar regionale nieuwsmedia.

Reacties:

  • Rhian Ket, Manager partnerships bij DPG Media: “Voetbal is één van grootste pijlers van het AD en onze zeven regionale titels, waar we mensen dagelijks in contact brengen met voetbal. Het is ook de sport waarover het hele jaar door nieuwswaardige en enthousiasmerende verhalen te vertellen zijn, daar bieden wij alle ruimte voor. Dit doen we logischerwijs tijdens zowel grote evenementen als een EK of WK, maar zeker ook bij het amateurvoetbal.”
  • Jean-Paul Decossaux, commercieel directeur van de KNVB: “DPG Media heeft in Nederland een hele sterke portefeuille met mediatitels, waarmee we zowel landelijk als regionaal voetballiefhebbers weten te bereiken. Voor ons is dit een natuurlijke match, aangezien er door deze titels volop aandacht wordt besteed aan het voetbal op verschillende niveaus. Wij zijn daarom blij dat we ons partnership opnieuw kunnen verlengen.”

ING, KNVB en maatschappelijke partners slaan handen ineen zodat ieder kind kan voetballen

ING wil er samen met de KNVB, SchuldenlabNL, de VoorzieningenWijzer en de NSR (Nederlandse Schuldhulproute) voor zorgen dat ieder kind in Nederland moet kunnen voetballen. Omdat er vaak een financiële reden is waarom dit niet kan gaan de partijen er gezamenlijk voor zorgen dat dit jaar zoveel mogelijk Nederlandse amateurverenigingen een financieel contactpersoon krijgen.

  • Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 11 kinderen opgroeit in armoede, waardoor het voor ouders soms lastig is om de contributie en andere benodigdheden van een voetbalclub te betalen. Vaak zijn er toch meer mogelijkheden om toch te kunnen voetballen, ook als er even geen geld is. Mogelijkheden die soms onvoldoende bekend zijn bij ouders en verenigingen. Daarom gaat een financieel contactpersonen gezinnen helpen de juiste (lokale) regelingen te vinden, zodat kinderen toch kunnen voetballen.

Reacties:

  • Leon Wijnands, directeur Duurzaamheid bij ING Nederland: “Niemand mag, om welke reden dan ook, buitenspel komen te staan. Kinderen moeten kunnen voetballen, ook als er even niet genoeg geld is. Met financieel contactpersonen bij voetbalverenigingen helpen we daarbij. Omdat we merken dat de behoefte aan ondersteuning groot is, zullen we dit initiatief uitbreiden naar de 550 amateurvoetbalverenigingen waar ING sponsor is, om hopelijk later dit jaar alle voetbalverenigingen in Nederland te voorzien van een route om leden met geldzorgen bij te kunnen staan. Zo kunnen meer kinderen doen wat ze het liefste doen: voetballen!”
  • Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal bij KNVB: “Armoede is verschrikkelijk. Als dit ook nog tot bewegingsarmoede leidt, dan heeft het tevens gevolgen voor de fysieke en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen. De drempel om financiële hulp te vragen is vaak hoog. Dit initiatief kan die drempels wegnemen en zorgen dat meer kinderen kunnen blijven voetballen of lid kunnen worden van een Nederlandse voetbalvereniging. Wij vinden dat kinderen altijd mee moeten kunnen doen.”

Cryptosponsorships groeien met 140% in Europese topcompetities

Het afgelopen jaar kondigde vele Europese (top)clubs samenwerkingen aan met bedrijven uit de crypto-sector. Uit het European Football Partnerships Report van SponsorUnited blijkt dat cryptosponsorships afgelopen seizoen met maar liefst 140% zijn gegroeid in de vijf grootste Europese voetbalcompetities.

  • Waar het aantal cryptosponsorships in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië en Spanje sterk is toegenomen, zijn de samenwerkingen tussen clubs en gokbedrijven juist gedaald met 10%. Dit heeft voornamelijk te maken met de (op handen zijnde) striktere wetgeving in veel landen die partnerships tussen gokaanbieders en de sport aan banden moet leggen.
  • Experts die aan het woord komen in het European Football Partnerships Report spreken de verwachting uit dat sportclubs en -organisaties in de komende jaren nog meer samenwerkingen aangaan waarbij gebruik wordt gemaakt van blockchain-technologie om de fanbeleving te verhogen. Er komen nog meer NFT’s beschikbaar en clubs gaan hun intrede doen in de metaverse.
  • De meest gezochte merken onder directeuren van de clubs in Europese topcompetities waren Crypyo.com, FTX, DraftKings, Verizon en Dunkin’.

Apple gaat voor 2,5 miljard dollar alle wedstrijden uit de MLS streamen

De MLS heeft een historische deal gesloten met Apple. Het techbedrijf koopt voor de komende tien jaar de exclusieve streamingrechten van de Amerikaanse voetbalcompetitie. Apple betaalt in totaal minimaal 2,5 miljard dollar, wat neerkomt op een minimum van 250 miljoen per seizoen.

  • MLS-directeur Don Garber liet na de bekendmaking weten dat de league een gegarandeerd bedrag ontvangt én een deel van het abonnementsgeld. De inkomsten uit de streamingrechten kunnen de komende jaren dus nog oplopen.
  • Apple gaat alle wedstrijden in de MLS en League Cup-duels uitzenden, naast een wekelijkse schakeluitzending. Fans hebben geen Apple TV+ nodig, maar wel de Apple TV app. Twee wedstrijden worden elke week gratis uitgezonden via de app, en bepaalde duels zijn exclusief te zien voor abonnees.

Vooralsnog geldt de deal tussen de MLS en Apple alleen voor de Verenigde Staten en Canada. De MLS is nog in gesprek met tv-netwerken als ESPN en Fox voor de overige uitzendrechten.

Headerfoto: Fortuna Sittard