Het laatste sportmarketingnieuws: KNLTB en EY willen padel zichtbaarder maken bij breed publiek

In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Feyenoord dicht bij ‘megacontract’ met nieuwe kledingsponsor Castore

Feyenoord verruilt in 2023 adidas als kledingsponsor voor Castore. Volgens De Telegraaf staan de Rotterdammers op het punt een contract ter waarde van 50 miljoen euro te tekenen met het Britse merk. De samenwerking loopt tot 2029.

Op dit moment is adidas nog de kledingsponsor van Feyenoord. Het contract loopt in 2023 af. Castore wil de plek die open komt graag overnemen. Het in 2015 opgestarte bedrijf heeft in het Verenigd Koninkrijk in korte tijd een indrukwekkend portfolio opgebouwd. Castore werkt samen met onder meer Newcastle United, Rangers, de Engelse tennisbond, nationale cricketteams, Engelse rugbyploegen en het Formule 1-team van McLaren.

Castore mikt voor het uitbouwen van het merk op volksclubs met een grote aanhang. Zo gaat Castore ook samenwerken met Aston Villa. Feyenoord staat bekend om de trouwe fans. Het heeft met 1,1 miljoen supporters de grootste database van ons land. Volgens Feyenoord zijn zo’n 2,5 miljoen mensen in totaal aanhanger van Feyenoord in Nederland.

KNLTB wil samen met nieuwe hoofdsponsor EY padel zichtbaarder maken bij breed publiek

Accountants- en adviesorganisatie EY is de komende drie jaar hoofdsponsor van KNLTB Padel. Door gezamenlijke investeringen en activaties met EY en de founding partners wil de tennisbond de sport verder professionaliseren en het dynamische en verrassende karakter van de sport zichtbaar maken bij een breed publiek.

Jeroen Davidson, voorzitter raad van bestuur EY in Nederland: “EY is er trots op om de komende jaren hoofdsponsor in Nederland te zijn van deze sterk opkomende sport. Padel heeft een enorm positieve uitstraling en is aanstekelijk. Bovendien is het een dynamische teamsport voor vrouwen en mannen, jong en oud. En dat past bij wie wij zijn en wat we als merk en organisatie willen uitstralen.”

Albert-Jan Smid, commercieel manager KNLTB: “We zijn trots dat EY zich aan padel wil binden en we samen deze nieuwe sport omarmen. De padelsport zit nog in de groeifase, een mooi moment om in te stappen dus. Dat vraagt om visie, vertrouwen en het lef om te investeren. Samen met EY kunnen we nog meer mensen laten kennis maken met padel en de sport verder professionaliseren. De activatiemogelijkheden zijn groot, bijvoorbeeld tijdens padelevenementen, clinics, bedrijfs- en studentencompetities.”

Padel heeft de laatste snel aan populariteit gewonnen. Nederland telt op dit moment al meer dan 75.000 padelspelers (waarvan 25.000 bij verenigingen). Voor 2024 worden 140.000 actieve spelers verwacht. Het aantal padelbanen groeit van ruim 850 op dit moment naar 1200 banen in 2024.

‘Coca-Cola mijdt Winterspelen vanwege mensenrechtensituatie in China’

Coca-Cola gaat tijdens de Olympische Winterspelen in Peking geen internationale tv-campagne lanceren. Het bedrijf zendt ook geen commercial uit bij de Super Bowl. Volgens Ad Age ligt de prioriteit van Coca-Cola momenteel bij andere sportevenementen, zoals het college basketball en NASCAR.

Coca-Cola is een van de belangrijkste sponsors van het IOC. Het is als oudste sponsor al sinds de Zomerspelen van 1928 betrokken bij het evenement. Maar vanwege de manier waarop China met de mensenrechten omgaat is Coca-Cola terughoudend in haar activaties rondom de komende Winterspelen. Als zogenaamde TOP-sponsor is overigens Coca-Cola nog wel zichtbaar op bijvoorbeeld de website.

Ook andere (Amerikaanse) hoofdsponsors als Airbnb, Intel, Procter & Gamble en Visa hebben vooralsnog geen campagnes uitgerold in aanloop naar de Spelen. De bedrijven hebben zich echter nog niet uitgesproken over de mensenrechtensituatie in China.

In het nieuwe binnenkort te verschijnen winternummer van het SPORTNEXT Magazine hebben we veel aandacht voor maatschappelijke sponsoring en de toewijzingsprocedures bij grote sportevenementen. Word nu abonnee en ontvang het magazine nog in februari!

Fortuna Sittard en Telstar treden volgend seizoen toe tot Pure Energie Eredivisie Vrouwen

De Pure Energie Eredivisie Vrouwen wordt komend seizoen uitgebreid met twee nieuwe teams. Fortuna Sittard en Telstar treden na de zomer toe tot de competitie. Door de entree van deze twee clubs heeft de hoogste competitie van het vrouwenvoetbal in het seizoen 2022/’23 11 deelnemers. In het geschetste ideaal bestaat de Eredivisie Vrouwen vanaf het seizoen 2023/’24 uit 12 clubs.

“We hebben altijd gezegd dat we streven naar een Eredivisie Vrouwen met 12 kwalitatief goede clubs”, zegt Kirsten van de Ven, manager vrouwenvoetbal bij de KNVB. “In de visie van de KNVB is dat de ideale grootte voor het beschikbare voetbaltalent in Nederland, om een geschikt aantal wedstrijden te spelen en om door te groeien naar de Europese top. Met de komst van Fortuna Sittard en Telstar zijn we een stuk dichter bij ons streven naar dit ideale competitieformat. De plannen die Fortuna Sittard en Telstar hebben, zijn veelbelovend. We wensen beide clubs komend seizoen en daarna veel succes in de Pure Energie Eredivisie Vrouwen.”

Telstar bereidt zich al jaren voor op deelname aan de Pure Energie Eredivisie Vrouwen en neemt sinds het seizoen 2020/’21 deel aan de Vrouwen Beloftencompetitie. Met Fortuna Sittard is er na Roda JC en VVV-Venlo voor het eerst sinds jaren weer een Limburgse club vertegenwoordigd op het hoogste niveau van het vrouwenvoetbal. Beide clubs hebben het zogeheten ‘commerciële convenant’ ondertekend, waarmee de clubs en de KNVB de handen ineen hebben geslagen om samen de commerciële en maatschappelijke waarde van de Pure Energie Eredivisie Vrouwen verder te vergroten.

Bekijk ons social media-overzicht en ontdek wie momenteel de populairste club is op social media in de Pure Energie Eredivisie Vrouwen.

Headerfoto: KNLTB