In dit liveblog houden we je op de hoogte van het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Team IKO heeft de samenwerking met hoofdsponsor IKO Insulations met vier jaar verlengd. De producent van dakbedekking en isolatiemateriaal blijft in ieder geval tot en met de Olympische Spelen van Milaan in 2026 verbonden aan het schaatsteam van de gebroeders Erwin & Martin ten Hove. Gezamenlijk wordt er gezocht naar een tweede hoofdsponsor.
Sinds de zomer van 2017 is IKO naamgevend hoofdsponsor van het schaatsteam waar dit seizoen onder anderen Jorien Ter Mors, Esmee Visser, Jan Blokhuijsen en Bart Swings onderdeel van zijn. De partijen hebben niet alleen de samenwerking verlengd maar gaan zich ook gezamenlijk inspannen om een partij te vinden waarmee de naamgeving van het team kan worden gedeeld, om zo de sportieve faciliteiten voor de ploeg naar een nog hoger niveau te kunnen brengen.
Andries Baks, teammanager van Team IKO: “De samenwerking is optimaal en er is sprake van een grote betrokkenheid van zowel de medewerkers, als ook de klanten van IKO bij ons team. Het is tekenend voor onze samenwerking dat wij ons gezamenlijk inzetten een tweede partij te vinden om het team weer de volgende stap te laten zetten. Mochten er partijen zijn die interesse hebben om zich aan ons prachtige team te verbinden, dan hopen wij dat deze bedrijven zich bij ons melden.”
De FIFA en EA Sports werken al sinds 1993 samen aan games. En met succes, want de FIFA reeks heeft EA al meer dan 20 miljard dollar opgeleverd. Maar de succesvolle samenwerking lijkt volgend jaar te eindigen. De FIFA, dat momenteel 150 miljoen dollar per jaar krijgt van EA voor de licenties, wil het dubbele bedrag ontvangen om de naam te blijven gebruiken. Daarnaast wil EA de exclusieve rechten hebben voor het organiseren van gametoernooien en ontwikkelen van NFT’s. Daarin gaat de FIFA niet mee, die willen hun eigen producten gaan lanceren. FIFA verdient jaarlijks zo’n 120 tot 130 miljoen dollar met de game, ongeveer de helft van de totale omzet in jaren zonder WK. De FIFA reeks is volgens schattingen jaarlijks maar liefst 2 miljard dollar waard voor EA.
De game-uitgever heeft zich al voorbereid op het naderende afscheid met de FIFA door contracten af te sluiten met meer dan 300 andere partijen, van nationale competities tot spelersorganisaties. Er lijkt zelfs al een nieuwe naam in de maak: EA Sports FC.
Mocht er een einde komen aan de relatie tussen de FIFA en EA dan is het bijvoorbeeld niet meer mogelijk om het officiële WK en het WK voor clubs te spelen in de game.
Het is aannemelijk dat de FIFA op zoek gaat naar een nieuwe partner om een eigen game mee te ontwikkelen. Onder meer Epic Games (bekend van Fortnite) en Activision Blizzard (maker van oa. Warcraft en Overwatch) worden genoemd als mogelijke kandidaten.
Corendon keert terug in het schaatsen en is de nieuwe hoofdsponsor van schaatsploeg Worldstream-Corendon; de formatie waar onder anderen Jutta Leerdam en Koen Verweij voor uitkomen. De naam van Corendon zal per direct onder meer te zien zijn op de pakken en mutsen van de schaatsers, en in online en offline uitingen van en over de ploeg. De samenwerking is in eerste instantie voor een jaar aangegaan.
Atilay Uslu, oprichter en eigenaar van Corendon: “We zijn er trots op om samen met Worldstream hoofdsponsor te zijn van deze schaatsploeg. Het oer-Hollandse merk Corendon past perfect bij de oer-Hollandse schaatsport. Daarnaast sluit de mentaliteit van de schaatsploeg naadloos aan op van ons. We zijn allebei gevestigde merken, maar durven dingen nét een beetje anders aan te pakken dan onze concurrenten. Tot slot hebben we uiteraard hoge verwachtingen van Jutta Leerdam. We hopen dat zij tijdens de World Cup en de Olympische Spelen haar dromen zal gaan waarmaken, en we zullen er alles aan doen om haar daarin te ondersteunen."
Corendon was al eerder als schaatssponsor actief, maar stopte in 2016 omdat er ‘teveel gebeurd was’.
BetCity.nl heeft Andy van der Meijde gestrikt als nieuwe ambassadeur. De voormalig profvoetballer maakt zijn opwachting in de allereerste campagne van het bedrijf, dat sinds 1 oktober onderdeel is van de markt voor kansspelaanbieders in Nederland. Van der Meijde speelde eerder de hoofdrol in campagnes van TOTO.
Robert Kooiman, Marketing Director van BetCity.nl: “Sinds kort is het ook voor nieuwe spelers mogelijk op de markt voor kansspelen te betreden. Als nieuwe Nederlandse aanbieder willen we het speelveld veranderen door onze spelers uit te dagen slimmer te spelen. Door Andy van der Meijde het gezicht te maken van onze allereerste campagne zijn we overtuigd dat we een grote groep sportfans kunnen bereiken.”
De Schotse voetbalclub Hearts heeft wel een heel bijzondere nieuwe sponsor; Waystar Royco, het bedrijf van de familie Roy uit de serie Succession. In het tweede seizoen van de show koopt een van de hoofdpersonen (Roman Roy) de club Hearts voor zijn vader, maar die blijkt fan te zijn van rivaal Hibernian. NOW, onderdeel van Sky, is nu een samenwerking aangegaan met Hearts de fictieve overname van Roman Roy te vieren.
Het bedrijf Waystar Royco prijkt op het shirt van Hearts en is te zien in het stadion. Er zijn slechts 95 shirts gemaakt, die alleen te winnen zijn door NOW op social media te volgen. Het is de eerste keer dat een voetbalclub wordt gesponsord door een fictief bedrijf.